streda 16. januára 2019

Najlepšie knihy roku 2018

Ahojte! Už tradične veľmi oneskorene prichádzam so zhrnutím za rok 2018 😅 Hoci tento rok som mala niekoľko slabších chvíľ, som so sebou celkom spokojná.
V tomto článku vám predstavím všetky knihy, ktoré som minulý rok prečítala, ku každej poviem pár slov a vždy vyberiem knihu mesiaca, ktorá sa mi v danom mesiaci páčila najviac.
Tak poďme na to!

JANUÁR
-

Ako môžete vidieť, začiatok roka pre mňa nebol v tomto smere najúspešnejší a ja som si nenašla čas (a popravde ani chuť) ani na jednu jedinú knihu. 


FEBRUÁR

1. Najdlhší deň Adama T. (Patrick Ness)
2. 14-14: Priateľstvo naprieč storočiami (Siléne Edgar, Paul Beorn)


Nový rok som teda začala až knihou Najdlhší deň Adama T. od Patricka Nessa. Od tohto autora som čítala už viac kníh a vždy sa mi každá páčila, hoci niektoré trochu menej. Táto kniha bola trochu zvláštna, mala som z nej také rozpoluplné pocity, ale nakoniec to vypálilo dosť dobre. A som absolútne posadnutá tou obálkou! 😍
Knihou mesiaca je pre mňa 14-14: Priateľstvo naprieč storočiami od Siléne Edgar a Paula Beorna. O tejto knihe som veľa nevedela, no jednoducho ma zaujala a tak som sa rozhodla si ju prečítať. A bola vážne skvelá! Príbeh o dvoch chlapcoch, ktorí si píšu listy, no čoskoro zistia, že tie okrem vzdialenosti prekonávajú celé storočie. Strašne sa mi páčilo priateľstvo medzi nimi napriek rozdielom, ktoré vyplývali z rôznych svetov v ktorých žili.


MAREC 

3. Búrka v impériu (Sarah J. Maas) 
4. Traja spáči (Maggie Stiefvater) 
5. Prežila som svet (Miroslava Varáčková) 

Napriek písomným maturitám a kope iných vecí, ktoré ma zamestnávali, sa mi podarilo prečítať tri knihy. Konečne som sa dostala ku knihe Prežila som svet od Mirky Varáčkovej, ktorú som si chcela prečítať už pred pár rokmi, keď som sa dozvedela, že autorka okrem románov napísala aj takúto dystopickú knihu. Už som od nej čítala Adaptáciu, čo bola tiež dystópia a veľmi dobrá, tak som bola zvedavá. Táto sa mi síce páčila trošku menej, ale čítala sa rýchlo a ľahko. 
Ďalšou prečítanou knihou je kniha Traja spáči od Maggie Stiefvater, tretie pokračovanie jednej z mojich obľúbených sérií. Tento diel bol síce menej akčný, no autorka dokázala skvelo stupňovať napätie, ktoré ma neuveriteľne navnadilo na záverečný diel. Havraní cyklus je jednoducho skvelá séria s kopou úžasných postáv, ktoré si musíte zamilovať. 
Marec som začala Búrkou v impériu od Sarah J. Maas, ktorá je pre mňa jednoznačne knihou mesiaca. Každý nový diel Trónu zo skla je pre mňa vždy veľmi očakávanou knihou a ani tejto som sa nevedela dočkať. Najviac sa mi páčilo, koľko vecí v nej vyvrcholilo, že sa do príbehu vrátili staré postavy a všetko do seba pekne zapadlo. Koniec ma úplne dostal a už teraz sa neviem dočkať posledného záverečného dielu. 


APRÍL 

6. Oceán na konci ulice (Neil Gaiman) 
7. Wonder (R. J. Palacio) 
8. Kráľovstvo podvodníkov (Leigh Bardugo) 


Ťažko sa mi vyberá jedna najlepšia kniha, pretože v apríli som narazila na skvelé kúsky. Oceán na konci ulice bola moja prvá kniha od Neila Gaimana a strašne sa mi páčila. Ťažko sa mi opisuje o čom vlastne bola, to si musíte jednoducho prečítať 😅. Wonder som si chcela prečítať skôr, než sa do kín dostal film a obe adaptácie boli super. Knihu som čítala po anglicky, no keďže je rozprávačom desaťročný chlapec, jazyk bol veľmi jednoduchý a zrozumiteľný. 
No a najviac mi učarovalo Kráľovstvo podvodníkov od Leigh Bardugo, pokračovanie skvelej Vranej šestky. Trochu som sa toho bála, pretože som si nevedela predstaviť, že by niečo tromflo tú dokonalú zápletku a akciu z prvej časti, ale rozhodne som nezostala sklamaná. Aj táto časť bola nadupaná akciou, plná emotívnych aj vtipných scén a, panebože, tie dokonalé postavyyy.... 😍


MÁJ 

Prišiel obávaný máj, maturity a ja som nesíhala absolútne nič, takže ani tento mesiac pre mňa nebol, čo sa čítania týka, vôbec úspešný. 

JÚN 

9. Magnus Chase a bohovia Asgardu: Thorovo kladivo (Rick Riordan) 
10. Ja, Simon (Becky Albertalli) 
11. Tinta (Alice Broadway) 
12. Tri temné koruny (Kendare Blake) 
13. Zradená ľúbosť (Jana Pronská) 
14. Daj mi tvoje meno (André Aciman) 
15. Dievča v modrom plášti (Monica Hesse) 
16. Sherlock Holmes: Pes rodu Baskervillovcov (A.C. Doyle) 


Všetok ten stres a nedostatok času som si však vynahradila cez vytúžené prázdniny a za jún sa mi podarilo prečítať 8 kníh. Začala som mojim obľúbeným Rickom Riordanom. Magnus Chase a bohovia Asgardu: Thorovo kladivo je druhým dielom série o severskej mytológií. Hoci na Percyho Jacksona to nemá, Rick je úžasný rozprávač a to, ako dokáže oživiť ticíce rokov staré mýty, je neuveriteľné. Potom sa mi do rúk dostal Ja, Simon, čo bola veľmi príjemná oddychovka. Tinta ma zaujala hlavne skvelou obálkou, no aj to, čo sa skrývalo vnútri bolo super. Síce je to taká tá klasická dystópia s predvídateľnou zápletkou (až na posledných pár kapitol), ten svet je veľmi zaujímavý a už sa teším na pokračovanie. Tri temné koruny ma absolútne dostali. Najprv som bola trochu zmätená z tej kopy postáv, ale pomaly sa to všetko utriaslo a posledných pár kapitol... to bolo niečo neskutočné. Tento mesiac som po prvýkrát dala šancu pre mňa celkom neznámemu žánru- historickému románu. A bola som prekvapená ako sa mi Zradená ľúbosť od Jany Pronskej páčila! Koncom mesiaca sa mi do rúk sa dostal tretí zväzok príbehov o Sherlockovi Holmesovi: Pes rodu Baskervillovcov od A.C. Doyla a užila som si ho rovnako ako predchádzajúce časti. 
Čo sa týka knihy mesiaca, neviem sa rozhodnúť medzi Daj mi tvoje meno a Dievča v modrom plášti. Ale asi to bude Dievča, pretože tá ma viac prekvapila. Daj mi tvoje meno však bola tiež skvelá kniha, trochu iná ako všetko, čo som doteraz čítala, zváštne napísaná, no plná nádherných opisov. No a Dievča v modrom plášti bola jednoducho úžasná. Nečakala som, že sa mi bude tak páčiť. Mala síce u mňa veľký potenciál pretože opisovala príbeh z obdobia druhej svetovej vojny, no bála som sa, že to bude taká typická detektívka, čo ja veľmi nemusím. Vôbec to tak ale nebolo a ja som sa od nej nevedela odtrhnúť. 



JÚL 

17. Dvorní šašci (Viktor Fischl) 
18. Veža na úsvite (Sarah J. Maas) 
19. Žiadne prudké pohyby (Maxim E. Matkin) 
20. re-reading Harry Potter a Väzeň z Azkbanu (J.K. Rowling) 
21. Tisíc chlapčenských bozkov (Tillie Cole) 
22. re-reading Na dvore z tŕňov a ruží (Sarah J. Maas) 
23. Drž ma, keď padám (Miroslava Varáčková) 

Aj v júli som pokračovala v celkom fajn tempe a prečítala 7 kníh. Začala som knižkou, ktorá je síce maličká, no skrývala neuveriteľne silný príbeh. Dvorní šašci opisuje príbeh štyroch mužov, ktorí si vďaka svojim talentom našli spôsob, ako prežiť hrôzy koncentračného tábora. Príbeh opisuje hlavne ich život po tejto strašnej kapitole ich života, ako sa snažili dostať domov alebo nájsť nový zmysel života. Je to naozaj silná kniha. 
Hneď druhá kniha v poradí si vyslúžila titul knihy mesiaca a to Veža na úsvite od Sarah J. Maas. Hlave preto, že som si myslela, že sa mi nebude až tak páčiť, no páčila sa mi veľmi. Úplne som sa zamilovala do prostredia Južného kontinentu a aj do niektorých nových postáv. 
Potom som zostala na pár dní odrezaná od svojej knižnice a tak som si musela vystačiť s maminými knihami. Rozhodla som sa vyskúšať knihu od jej najobľúbenejšieho autora a siahla po knihe Žiadne prudké pohyby od Matkina. Znova, je to niečo úplne mimo toho, čo bežne čítam, no bola som prekvapená, ako sa mi páčili niektoré postavy a aj kopa myšlienok. Potom prišlo nepríjemných pár týždňov a to kvôli knihe Tisíc chlapčenských bozkov, ktorú som na prvýkrát nedokázala dočítať a chytila ma z nej čitateľská kríza. Aby som sa z nej dostala, musela som siahnuť po nejakej úžasnej knihe a tak som si dala už asi tridsiaty re-reading svojej obľúbenej časti HP a to Harry Potter a Väzeň z Azkabanu. Ani potom to však nebolo lepšie, nevedela som rozčítať nič nové a hentú už vôbec dočítať a tak prišiel ďalší re-reading, tentokrát Na dvore z tŕňov a ruží. Bolo fajn si tento príbeh pripomenúť a dúfam, že už sa konečne čoskoro dostanem aj k druhému dielu v slovenčine. Po týchto re-readingoch som sa zaťala a Tisíc chlapčenských bozkov napokon dočítala, no bolo to fakt utrpenie. No a mesiac som zakončila knihou, ktorá mi na poličke stála strašne dlho a to Drž ma, keď padám od Mirky Varáčkovej a bola veľmi fajn. 


AUGUST 

24. Jeden z nás klame (Karen McManus) 
25. Hazard (Martina Solčanská) 
26. Spútaní časom (Martin Repa) 
27. Apolónov pád #1: Utajené orákulum (Rick Riordan) 
28. Apolónov pád #2: Temné proroctvo (Rick Riordan) 

Jeden z más klame, ktorou som započala ďalší mesiac mi tiež krášli poičku už dlhý čas a konečne na ňu prišiel rad. Mala som z nej také zmiešané pocity, zozačiatku sa mi do nej veľmi nechcelo, ale keď som sa viac začítala, už to išlo dobre a celkom sa mi páčila. Prázdniny sa niesli v duchu toho, že si nebudem kupovať nové knihy a pokúsim sa prčítať čo najviac tých, ktoré mám doma. Preto prišiel na rad aj Hazard. No a doteraz neviem, či som tú knihu počas čítania milovala alebo nenávidela 😅 Strašne som sa do nej začítala, bavila ma, no ten príbeh, tie postavy... to bolo niečo strašné. Nemyslím tým, že boli zle napísané, oni mali jednoducho strašné povahy a to, ako si navzájom ničili život a životy ľuďom okolo seba, to sa pomaly nedalo zniesť. No dákym zvláštnym spôsobom ma ten príbeh aj tak priťahoval a ja som knihu zhltla pomerne rýchlo, hoci je to celkom bichla. Potom prišla na rad kniha Spútaní časom, čo bol úplný opak, pretože príbeh bol o láske, viere a odhodlanosti... doplnený zvláštou tajomnou atmosférou a krásnym prevedením... skvelá kniha. 
No a na záver mesiaca zase môj milovaný Riordan a to prvé dva diely zo série Apollónov pád. Obe boli super, no vyberám druhú časť, keďže sa v nej objavili nejaké moje obľúbené postavy z predošlých sérií! 


SEPTEMBER 

29. Zachráňte Amelie (Cathy Gohlke) 
30. Havraní kráľ (Maggie Stiefvater) 
31. P.S. Mám ťa rada (Kasie West) 
32. Tetovač z Auschwitzu (Heather Morris) 
33. Portrét Doriana Graya (Oscar Wilde) 

September začal veľmi dobre knihou Zachráňte Amelie, znova som bola prekvapená ako ma takýto žáner dokáže dostať. Znova téma druhej svetovej vojny, no opäť podaná veľmi originálne a zaujímavo. Veľmi očakávanou knihou bol pre mňa Havraní kráľ, záverečný diel Havranieho cyklu a som rada, že môžem povedať ako veľmi sa mi páčil a že to bolo skvelé zakončenie série. Potom som dostala chuť na takú oddychovku a na to sú najlepšie knihy od Kasie West. P.S. Mám ťa rada bola fakt super, rozhodne je to zatiaľ moja obľúbená kniha od tejto autorky. Potom som znova prešla na ťažšiu tému v knihe Tetovač z Auschwitzu a som prekvapená, že toho na mňa s touto tématikou nie je už príliš 😅 No zatiaľ to zvládam a aj táto kniha bola silná a skvelá.
No a tesne pred začiatkom školy koncom septembra som sa rozhodla trochu povzbudiť a tak som si kúpila Portrét Doriana Graya, po ktorom som túžila už hrozne dlho. A urobila som veľmi dobre, lebo to bola úžasná kniha, zapísala sa medzi moje obľúbené klasiky a rozhodne to bola najlepšia kniha mesiaca.


OKTÓBER 

34. Siréna (Kiera Cass) 
35. Počúvaj nôž (Patrick Ness) 
36. Lesni líšky (poviedky) 

V októbri som sa už musela začať naplno venovať škole a tak som znova trochu zmiernila tempo a prečítala tri knihy. Prvá bola Siréna od Kiery Cass. Od autorky som už čítala Selekciu, ktorá sa mi páčila a tak so chcela skúsiť aj túto knihu, hoci som na ňu nepočula veľmi pozitívne ohlasy. Mne sa však celkom páčila, nebola to úplná pecka, ale nebola ani zlá. Vrámci skúšania nových žánrov sa ku mne dostala aj poviedková kniha Lesní lišky. Nečítam poviedky, nečítam po česky, no toto bolo veľmi fajn a navyše tá obálka je jednoducho prekrásna! 
No a to najlepšie tento mesiac vyšlo z pera Patricka Nessa vo forme prvej časti zo série Nespútaný chaos: Počúvaj nôž. Od Nessa som už čítala štyri knihy a hoci sa mi všetky páčili, až táto bola taká, že som si povedala, že už dlho som nečítala niečo tak dobré. Už sa strašne teším na ďalšie časti a dokonca sa dočkáme aj filmového spracovania! 


NOVEMBER 

37. Láska nie je lotéria (Kasie West) 
38. Kde všade som (ne)zomrel (Peter Popluhár) 
39. Severská mytológia (Neil Gaiman) 
40. Spomienky na Sherlocka Holmesa (Arthur Conan Doyle) 
41. V znamení ametystu (Majka Danihelová) 
42. Zabuchnutá v knižnici (Kasie West) 
43. Šťastná sedmička (Holly G. Sloan) 

Na november som sa veľmi tešila, pretože sa konala Bibliotéka, na ktorú som zavítala prvý krát a bolo to super! Navyše som si odtiaľ odniesla niekoľko kníh, ktoré sa u mňa ani veľmi neohriali a hneď som ich musela prečítať. Najprv však mala prednosť kniha Láska nie je lotéria a ako som už spomínala, Westovky sa mi čítajú veľmi ľahko a rýchlo a ani táto nesklamala. Hneď prvá kniha zo spomínanej bibliotéky bola neskutočná. Kde všade som (ne)zomrel bola pre mňa nutnosť, pretože videá Peťa Popluhára zbožňujem, hlavne jeho humor a toho bolo aj v tejto knihe až-až. Po celý čas som sa rehotala ako zmyslov zbavená a knihu som zhltla za jediný deň. 
Knihou mesiaca je pre mňa kniha, ktorú som chcela hneď, ako vyšla, no až teraz sa mi dostala do rúk a to Severská mytológia od Gaimana. Vďaka Riordanovi som si zamilovala hlavne grécku mytológiu, no trochu ma navnadil aj na tú severskú a chcela som zistiť, či to je len jeho spracovaním, alebo ma to chytí aj tak. No a rozhodne chytilo. Aj Gaiman píše veľmi pútavo a v tejto knihe spracoval niekoľko príbehov a mýtov zo sveta severských bohov, čo bolo fakt zaujímavé a prehĺbilo to vo mne lásku k mytológií ešte o čosi viac. 
Nemohla som si nechať ujsť ani štvrtý zväzok slávnych detektívok Spomienky na Sherlocka Holmesa, hoci pri nej som musela trochu viac zainvestovať. Ale stálo to za to. Potom sa na mňa usmialo šťastie a vyhrala som knihu V znamení ametystu, na ktorú som bola veľmi zvedavá. Na trhu celkom chýbajú fantasy knihy od slovenských autorov a tým, že túto napísala blogerka, ma to fakt zaujalo. Kniha sa mi čítala ľahko a rýchlo, bola fakt super a teším sa na pokračovanie. Potom prišla na rad ďalšia kniha od Kasie West, Zabuchnutá v knižnici a už sa nechcem opakovať, ale jej knihy jednoducho nesklamú, bola to fajn oddychovka so super postavami. No a na záver mesiaca som prečítala knihu Šťastná sedmička ktorú som ukoristila vo výpredaji za necelé tri eurá a bola som fakt prekvapená, ako sa mi príbeh zapáčil.


DECEMBER 

44. Nezabíjajte vtáčika (Harper Lee) 
45. Zbohom zbraniam (Ernest Hamingway) 
46. Kosec (Neal Shusterman) 

Záver roka priniesol trochu náročnejšie obdobie v škole, zápočty, a tak som na čítanie zase nemala až tak veľa času. No všetky tri knihy, ktoré sa ku mne dostali, boli úplne úžasné. Nezabíjajte vtáčika bola jedna z klasík, ktorú som mala doma veeeľmi dlho a nikdy sa mi do nej veľmi nechcelo... čo bolo odomňa fakt hlúpe pretože sa mi strašne páčila! Zamilovala som si postavy (hlavne Atticusa 😍) ale aj príbeh, prostredie, proste všetko. Som rada, že sa do mojej zbierky klasík dostala aj táto a rozhodne ju odporúčam. No a spomínaná zbierka sa rozrástla aj vďaka knihe Zbohom zbraniam, čo bola moja prvá Hemingwayovka. Teda, kedysi dávno na základke sme mali ako povinné čítanie Starca a more, no vtedy som ete fakt nebola pripravená na takú literatúru a hrozne ma nudila. Tak som tomu dala šancu teraz, keď už mám čo-to za sebou a úplne som sa do jeho štýlu písania zamilovala 😍. Celé mi to trochu pripomínalo knihy od Remarqua, ktorého zbožňujem, takže som veľmi rada, že som sa na to dala. 
No a knihou mesiaca je napriek silnej konkurencií Kosec od Neala Shustermana, ktorá ma maximálne nadchla. Strašne som sa na ňu tešila a som rada, že ma nesklamala. Príbeh bol neskutočne pútavy, originálny, plný kadejakých zvratov a udalostí, ktoré som fakt nečakala. Veľky palec hore!



Tak a to je všetko! Gratulujem, ak ste sa dočítali až sem 😅 Síce som toho tento rok neprečítala nejak veľmi veľa, takmer každá jedna kniha sa mi fakt páčila a kopa z nich sa stala mojimi srdcovkami.
Aký bol váš knižný rok? Ktoré knihy boli tie najlepšie pre vás? Budem rada, ak sa o ne som mnou podelíte 😊


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára