nedeľa 17. júna 2018

RECENZIA: Dievča v modrom plášti (Monica Hesse)

Originálny názov: Girl in the Blue Coat (2016)
Rok vydania u nás: 2018
Počet strán: 312
Vydavateľstvo: Fragment
Väzba: pevná s prebalom

Anotácia: Píše sa rok 1943 a v nacistami okupovanom Amsterdame vládne prídelový systém. Mladučká Hanneke sa však vyzná. Na čiernom trhu sa pohybuje ako ryba vo vode a dokáže zaobstarať väčšinu vecí, ktoré ľudia potrebujú. Pri jednej z donášok ju jej pravidelná zákazníčka požiada o pomoc. Nechce zohnať mäso či kávu, chce, aby Hanneke našla židovské dievča, ktoré ukrývala. Vzala si len svoj modrý plášť a zmizla nevedno kam. Hanneke sprvu ani neuvažuje o tom, že by sa do nebezpečného pátrania pustila, ale keď položí prvú otázku a dostane na ňu odpoveď, chce zrazu vedieť viac. Postupne je vtiahnutá do pavučiny tajomstiev a ohromujúcich odhalení, ktoré ju zavedú až do centra študentského protifašistického odboja...


Už som sa stretla s množstvom kníh s vojnovou tématikou, no môžem povedať, že Dievča v modrom plášti bolo niečo úplne iné, než som doteraz prečítala.
Najprv som sa trochu obávala, že to bude niečo ako klasická detektívka, pretože tie ja veľmi nemusím, no už po prvých stránkach bolo jasné, že to tak nie je. Hneď sa stretávame s hlavnou hrdinkou príbehu, Hanneke Bakkerovou. Je to obyčajné osemnásťročné dievča, ktoré však nežije tak celkom obyčajný život. Počas vojny patrí k tým "šťastnejším" obyvateľom Amsterdamu, ktorí nemajú židovský pôvod a tak môžu žiť viac-menej slobodne, až na niekoľko obmedzení, ktoré nemecká okupácia spôsobila. Ide hlavne o nedostatok tovaru a potravín na trhu a tak sa Hanneke rozhodla, že si bude privyrábať nakupovaním a doručovaním tovaru z čierneho trhu ostatným obyvateľom mesta. Žije tak trochu dvojitý život, pretože rodičia o jej druhom zamestnaní nič netušia a ona sa snaží, aby to tak aj zostalo- hlavne aby ich ochránila.
Už týmto obchodovaním porušuje pravidlá a tým vlastne svojim spôsobom bojuje proti nacistickým okupantom, ktorí ovládli jej krajinu. Keď ju však jedna známa požiada, aby našla stratené židovské dievča, žiada od nej oveľa viac, než si kedy myslela, že by bola schopná urobiť.

Celá hlavná dejová línia je vlastne zhrnutá v anotácií a ja nemôžem spomenúť nič ďalšie, aby som neprezradila niečo z tej geniálnej zápletky... takže môžem opísať len svoje pocity z knihy. A tie sú úžasné. Od začiatku je v knihe prítomné napätie a viac ako len jedna záhada. Hanneke ukrýva jedno tajomstvo o ktorom som chcela od začiatku vedieť viac a nemohla som sa dočkať, kedy vyjde na povrch. Rovnako sa veľa tajomstiev vynára počas pátrania po stratenom dievčati. Páčilo sa mi, ako sa Hanneke pustila do pátrania a ako využívala všetky svoje znalosti. Pri tom stretávala množstvo rôznych ľudí, ktorí jej s "prípadom" pomáhali, alebo naopak situáciu sťažovali. Celý čas vládla taká napätá atmosféra, pretože v tých časoch človek nemohol vedieť komu veriť, kto by chápal potrebu židom pomáhať a z koho by sa mohol vykľuť sympatizant nacistov a prípadne všetkých udať.

„Možno nemôžeme obchodovať so svojimi citmi, zamieňať dobré skutky za zlé a očakávať, že nás to scelí."

Ďalšie veľke pozitívum bolo tempo, akým sa Hanneke vysporadúvala s celou situáciou. Nebola to nijaká veliteľka tajnej protifašistickej organizácie, ktorá by sa vrhala do nebezpečenstva a nehľadela pri tom na svoj život ani na svoju rodinu. Mám pocit, že také hrdinky sú v každej druhej knihe a niekedy sú fakt málo uveriteľné. Hanneke bola skôr racionálna a občas trochu vypočítavá. Nebola hlavou všetkého, ale sama sa so všetkým len zoznamovala, keď postupne prenikala do centra odboja.
Bolo úžasné sledovať všetky tie tajné akcie a plánovania, ktorými ľudia pomáhali židovským rodinám v tých časoch. O to úžasnejšie to bolo, keď som sa dozvedela, že autorka sa inšpirovala skutočnými ľuďmi a udalosťami a mnoho situácií a scén z príbehu bolo autentických. Neviem si ani predstaviť, aký to musí byť pocit, keď celý čas ako pomáhate, riskujete vlastný život a ste v neustálom nebezpečenstve, že vás odhalia. Nehovorím len o skrývaní židov vo vlastných domoch, ale aj o množstve ďalších spôsobov, akým vtedy ľudia pomáhali a protestovali proti nemeckej okupácií. O veľa z nich som ani len netušila a som veľmi rada, že boli v tomto príbehu a ja som sa mohla veľa nového dozvedieť.

Kniha má vyše tristo strán, no ani raz som nenarazila na nejaké hluché miesto alebo zbytočnú pasáž. Všetko bolo perfektne rozvrhnuté, tajomstvá sa odhaľovali pomaly a postupne, čo pridávalo na napätí. Mala som niekoľko teorií a nápadov, ako by sa mohlo všetko vyriešiť a jednu vec som takmer uhádla, no aj tak ma rozuzlenie dosť prekvapilo.
Príbeh nebol zbytočne sentimentálny, no rozhodne bol veľmi dojemný a hlavne zdrvujúco realistický. Ako som už vravela, čítala som niekoľko kníh s vojnovou tématikou, no táto bola akási iná a môžem povedať, že ju na sto percent odporúčam každému :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media
Knižku si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Úžasná recenzia!!!♥♥♥ Takže opäť ďalšia kniha pripísaná na zozname a to len vďaka tebe ^_^ Neviem, čo ma láka viac, či tie tajomstvá, či tá inakosť knihy a atmosféry, ale tak či tak si veľmi prajem, aby som sa do tohto diela začítala čím skôr :) Ach, dnes mám vďaka tebe už tri tipy na čítanie, ďakujem ti za ne♥ Maj sa krásne!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem krásne, som fakt rada keď moje recenzie dokážu niekoho nalákať na dané knihy... A táto fakt stojí za to ^.^ tak teda prajem príjemné čítanie ak sa do nej teda pustíš a dúfam že sa ti bude páčiť aspoň minimálne tak ako mne! :)

      Odstrániť