pondelok 9. augusta 2021

Čarovné práva (Terry Pratchett)

Originálny názov: The Equal Rites (1987)
Séria: Úžasná Plochozem - Čarodejky
Rok vydania u nás: 2021
Počet strán: 240
Vydavateľstvo: Slovart
Väzba: brožovaná

Anotácia: Do Horných Prtiencov prichádza staručký mág, aby podľa tradície odovzdal čarodejnícku palicu práve narodenému ôsmemu synovi ôsmeho syna. Akosi však pozabudne overiť pohlavie novorodeniatka. V malej, nenápadnej dedinke tak vyrastá Eskarina, dievča s nevysvetliteľnými schopnosťami, ktorú sa miestna čarodejnica rozhodne vziať do neslávne známej metropoly Ankh-Morpork na Neviditeľnú univerzitu. Čisto mužský svet akademickej mágie tak čaká nejedno prekvapenie...




    Odpustite mi to klišé, ale hoci ešte za sebou nemám veľa kníh zo sveta Plochozeme, zakaždým, keď chytím do rúk nový príbeh, tak mám pocit, akoby som sa vracala domov. Vždy ma až nemiestne poteší, keď sa spolu s postavami vrátim na staré dobré miesta, ktoré už tak dôverne poznám alebo keď sa v príbehu mihne postava, ktorá svoj priestor dostala aj v predchádzajúcich knihách. A Čarovné práva neboli výnimkou.
    
    Tentoraz sledujeme hlavnú postavu Eskarinu, malé dievčatko predurčené na veľké veci. Zistila som, že ma veľmi bavia detské postavy, ktoré kladú dospelým tie správne otázky a uvádzajú ich tým do rozpakov 😄 Naposledy to bola malá Ciri zo Zaklínača, ktorej podrezaný jazyk sa staral o väčšinu vtipných scén v príbehu, a Eskarina mi ju trochu pripomínala. Hoci Esk nebola taká drzá, ona len jednoducho nerozumela takým hlúpostiam ako je delenie profesií na mužské a ženské. A to sa stalo aj hybnou silou príbehu – Esk takým menším neopatrením zdedila čarodejnícku palicu a magické nadanie, ktoré ju predurčuje na to, aby sa stala čarodejníkom. Problémom ale je, že na Neviditeľnú univerzitu, kde sa dá mágia študovať, nepúšťajú nijaké ženy, pokiaľ sa teda nechcú stať upratovačkami a kuchárkami. Ako je už aj z anotácie jasné, Esk to tam trochu prevetrá a mnohých čarodejníkov vyvedie z omylu.

    S Esk cestuje po svete Babka Paprčivá, čarodejnica z miestnej dediny. Čarodejnice praktizujú úplne inú mágiu ako čarodejníci, čo Esk rýchlo zistí a tvrdá ruka Babky ju o tom čo-to naučí. Babka bola ako postava tiež riadne číslo a je jasné, že Esk si od nej veľa zobrala. Tiež spôsobí v mužskej komunite istý rozruch a spolu s Esk sa tak stanú nezvyčajnými javmi na pôde univerzity. Babka bola navyše ozajstnou rodičovskou postavou, v podstate bola Esk oveľa bližšia než jej skutoční rodičia, ktorí mali kopu starostí s ďalšími deťmi a o mágii nevedeli vôbec nič. Babka s Esk vystupovali ako skvelé duo a veľmi rýchlo som si ich obľúbila, podobne ako hlavné postavy predošlých kníh.

    Kniha sa mi už tradične čítala veľmi ľahko a rýchlo, dala by sa označiť za oddychové čítanie, napriek všetkými tým šialenostiam a akcii, ktoré na vás čaká. Nedá mi ju síce neporovnať s ostatnými časťami, ktoré už mám za sebou a keby som ju musela nejako ohodnotiť, je o niečo menej akčná a dynamická, ako tie predošlé. Humor a irónia v nej nechýbali, no tiež sa tam vyskytovali v o niečo menšej miere. Verím však, že ďalšie časti série o plochozemských čarodejniciach budú ešte o niečo bláznivejšie a to nehovorím o ďalších knihách, na ktoré ešte len čakám a veľmi sa uz na ne teším.

    Aby som to zhrnula, Čarovné práva sú ďalším skvelým počinom z pera Terryho Pratchetta, ktorý sa už svojou prvou knihou zapísal medzi mojich nových obľúbených autorov. Teší ma, že vytvoril taký obrovský svet s ešte väčším počtom príbehov, ktorých sa už nemôžem dočkať a pri ktorých sa budem nepochybne zabávať. Sériu Úžasná Plochozem odporúčam všetkými desiatimi, je to jednoducho neopakovateľný zážitok 💚

Za poskytnutie recenzných výtlačkov veľmi ďakujem  vydavateľstvu Slovart
Knihy si môžete zakúpiť  TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára