pondelok 19. júla 2021

Tiene medzi nami (Tricia Levenseller)


Originálny názov: Shadows Between Us (2020)
Rok vydania u nás: 2021
Počet strán: 320
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: brožovaná

Anotácia:
Alessandra už má po krk toho, ako ju všetci podceňujú. Rozhodne sa preto zviesť Tieňového kráľa – získať korunu a hneď po svadbe ho zabiť. Alessandra sa opatrne vpletá do dvorného života, no chrániť si musí najmä vlastné srdce. Kráľ ju totiž okúzľuje viac a viac. Jeho zelené oči a havranie vlasy. Jeho neochvejné sebavedomie a rozhodnosť. Alessandra spriada plány plné intríg a úskokov, zatiaľ čo sa urputne snaží nezamilovať do muža, ktorého plánuje zabiť. No o kráľov život usilujú mnohí, preto ho musí za každú cenu ochrániť. Aspoň kým sa nenaplní jej túžba po moci.


Tiene medzi nami bola moja prvá kniha od autorky a v podstate som vôbec netušila, čo od nej môžem očakávať. Klasickú fantasy romancu? Alebo niečo nové a neokukané? Keď sa tak nad tým zamyslím, vlastne to bol taký mix. Prostredie a zápletka, ktoré ste už určite niekde videli, no zároveň nádych niečoho sviežeho, čo ma nútilo čítať stále ďalej a ďalej. Knihu som zhltla za pár hodín a ťažko sa mi odkladala. Do príbehu som sa rýchlo zažrala a chcela som vedieť, ako skončí, aj keď niektoré veci som dopredu odhadla. To mi však vôbec nepokazilo zážitok a môžem skonštatovať, že to bola skvelá jednohubka, ktorej čítanie som si veľmi užila. Nechcem vás zaťažovať zbytočnými rečami, oveľa radšej by som bola, keby sa vám moja recenzia čítala tak dobre, ako sa mne čítala táto kniha. Preto som sa rozhodla zhrnúť svoje dojmy do niekoľkých bodov, ku ktorým by som sa chcela najviac vyjadriť.

Šaty, plesy, lordi a dvorné dámy, intrigy a úskoky... znie vám to povedome?

    Ako som už spomínala, tento príbeh môže svojim prostredím pôsobiť na prvý pohľad trochu okukane. Veď koľko fantasy príbehov odohrávajúcich sa na kráľovskom dvore ste už čítali? Ja pomerne dosť. No aj tak má pre mňa takéto prostredie isté čaro, akoby to už bola taká osvedčená klasika, ktorá ma dokáže zakaždým niečím zaujať. Hlavná postava si sama navrhuje šaty a hoci ja sama nie som nejaká módna znalkyňa, opisy jej módnych kreácií ma vždy veľmi bavili. Rovnako aj rozruch, ktorý nimi spôsobovala na dvore, reakcie aristokratov v jej okolí a podobné pletky. Och, a opisy jedla... niektorí už určite viete, že mám úchylku na opisy jedla v knihách. 😆 Neviem objasniť prečo a ani som sa nesnažila vypátrať, kam táto moja slabosť siaha, no opis poriadnej hostiny ma určite neurazí. Tu toho nebolo až tak veľa, no aj tak ma nejaké pasáže dosť potešili. A nechali hladnú. 😄 Každopádne, ja som sa do prostredia kráľovského dvora naplno ponorila a ani na chvíľu som sa nepristihla pri tom, že by ma niečo z toho nudilo. Takže ak radi čítate o plesoch, oficiálnych hostinách s kráľom, či o súkromných kráľovských komnatách, tu toho dostanete viac než dosť.

Straaašne temní záporáci, ktorí sú ale v hĺbke duše dobráci? Tak to nehrozí.

    Čitatelia milujú záporákov. To je proste fakt. Určite nie všetci, ale ruku na srdce, nenadchol vás niekedy tmavovlasý tmavooký zloduch s temným tajomstvom, ktorý sa ale nakoniec prejaví ako dobrák a s hlavnou hrdinkou odcvála na koni v ústrety západu slnka? Aj to je niekedy fajn. Ale ja osobne sa často pristihnem pri tom, že pri takomto type postavy prevraciam očami. Buď nech je nejaká postava naozaj zákerná a ak už sa aj nakoniec zmení, nech nie sú všetky jej činy nejako chabo ospravedlnené. Ak to aj vám vadí, Alessandra aj kráľ sa vám budú pozdávať. Najmä Alessandra. Ona je jednoducho vypočítavá, chladná a ambiciózna a nebojí sa ísť cez mŕtvoly. Od začiatku viete, čo od nej môžete očakávať a presne to aj dostanete. Žiadne výčitky svedomia, moralizujúce chvíľky či obraty osobnosti o 180°. Je to proste sviňa a presne to sa mi na nej páčilo. 😄 Kráľ jej bol dosť podobný, aj keď bol oveľa rezervovanejší a menej prejavoval svoje emócie. No opäť - medzi jeho ambície patrilo dobývanie cudzích kráľovstiev, rozširovanie moci a upevňovanie svojho postavenia. Žiadne vznešené ciele a ospravedlňovanie svojej krutosti. Lebo áno, občas bol fakt nemilosrdný. Mal aj svetlé stránky, ktoré ich vyvažovali, no nepôsobilo to silene. Obaja boli naozaj osviežujúco úprimný k sebe samým, nebáli sa svojich démonov a ja som ich za to žrala.

Pomalá gradujúca napínavá spaľujúca... presne romantika, ktorú mám rada. 

    Nie som veľkou fanúšičkou romantických kníh. Nebavia ma príbehy, ktoré sú len o vzťahoch a sem-tam do nich autor všuchne nejakú zápletku. Nudí ma to, otravuje a mám pocit, že z toho nič nemám. Dokonca ma niekedy romantické linky otravujú aj vo fantasy či dystopických knihách, ktoré sú inak fakt skvelé a originálne a jediné, čo mi prekáža, sú uplakané postavy so zlomeným srdcom. No keď už si mám užiť nejakú romantiku, mala by byť presne takáto. Ak poznáte pojem ,,slow-burn," to je presne to, čo mám rada. Pomaly sa formujúci vzťah, zdržanlivosť medzi postavami, čoraz hustejšie napätie a čo najviac naťahovania toho osudného momentu, keď sa medzi postavami niečo odohrá... to je fakt moje 😁 Takže vzťahy v tomto príbehu mi fakt sadli a to pritom nebola Alessandra žiadne neviniatko. Autorka dosť jednoznačne vyjadrila názor na ženskú sexualitu, emancipáciu, ktorá kedysi v podobných aristokratických kruhoch chýbala a podobne. Takže za mňa aj za toto dostáva autorka kopu bodíkov.

...

    Ďalšie veci už prezrádzať nebudem, pretože dej z veľkej časti tvorí aj taká mini detektívna linka, ktorú nechcem nijako vyspoilovať. Tá bola fajn, aj keď niektoré veci boli trochu predvídateľné a niečo mi pripadalo trochu unáhlené. Viem si predstaviť, že autorka by z tohto príbehu spravila sériu a všetko sa vyvíjalo trochu pomalšie, no predsa len ide o fantasy stand-alone, takže je to pochopiteľné. Takže keď si odmyslím niekoľko drobných nedostatkov, Tiene medzi nami je skvelou jednohubkou s osviežujúcimi postavami, od ktorej sa človek ťažko odtrhne, kým ju celú neprečíta. A ak sa mi dostanú pod ruku aj nejaké iné autorkine knihy, určite sa na ne chcem pozrieť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media

Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára