utorok 8. júna 2021

RECENZIA: Zaklínač #8 - Búrková sezóna (Andrzej Sapkowski)

Originálny názov: Wiedźmin #8: Sezon Burz (2013)
Rok vydania u nás: 2021
Počet strán: 400

Anotácia: Vydajte sa opäť do sveta zaklínača Geralta v samostatnom príbehu z pera Andrzeja Sapkowského.
Zaklínač Geralt z Rivie netuší, čo ho čaká, keď prichádza do Keracku. Najprv je neprávom obvinený z podvodu, potom je z väzenia záhadne prepustený a nakoniec zistí, že jeho vzácne zaklínačské meče, ktoré po vstupe do mesta zostali v zbrojnici, zmizli. Geralt sa opäť zapletá do rafinovaných intríg čarodejov. Po boku mu stojí verný, no občas otravný trubadúr Blyskáč. A aj keď sa neustále snaží zabudnúť na čarodejku Yennefer, ich osudy sú pevne prepojené. Nad svetom zaklínača sa sťahujú temné mračná.

Toto je presne tá kniha, ku ktorej sa po rokoch po prečítaní pôvodnej série vrátite a opäť sa do celého sveta zaľúbite. Ja som tento samostatný príbeh síce čítala hneď po finálnej časti série, no aj tak som zažívala akési pocity nostalgie, keďže príbeh sa odohráva v čase medzi 1. a 2. dielom a ja som s čítaním Zaklínača začala cca pred rokom. A toto pripomínalo presne tie prvé poviedkové knihy s rôznymi mini príbehmi zameranými na Geralta, ktoré nás pomaly pripravovali na to, čo príde v románových častiach.

Na úvod musím povedať, že ma veľmi príjemne prekvapilo, ako veľmi dobre prepracovaný príbeh bol. Napriek tomu, že je to vlastne len bonusová kniha, ktorá nemá s hlavnou dejovou linkou veľa spoločného, môžete sa tešiť na zamotaný dej, kopu vedľajších postáv a veľa akcie. Príbeh je veľmi svižný a neustále sa mení prostredie, v ktorom sa Geralt nachádza a stretáva množstvo postáv, ktoré ho nejakým spôsobom ovplyvňujú. Okrem starých známych postáv, ako sú napríklad nenahraditeľný Blyskáč alebo Yennefer, sa stretneme aj s takými, ktoré už síce boli v predošlých knihách spomenuté, no len veľmi okrajovo. Konkrétne to bola Koral, čarodejka, ktorej osud už poznáme, no až doteraz nebolo jasné, odkiaľ sa s Geraltom poznali. A hoci táto kniha veľmi dobre funguje ako samostatný príbeh, sem-tam sa v nej objavia nenápadné náznaky odkazujúce na hlavný príbeh, napríklad elfské porekadlo Niečo sa končí, niečo sa začína alebo postava Nimue a jej životná cesta, ktorá nám bola predstavená až vo finálnej časti Zaklínača.

Aj tu sa sem-tam vyskytli zaujímavé vsuvky, ktoré nepriamo naznačili, čo sa deje na miestach, ktoré boli príliš vzdialené od hlavnej postavy – boli to napríklad rôzne listy, ktoré si posielali postavy alebo krátke textíky z fiktívnych encyklopedických či básnických diel. Ako som už spomenula, hoci je toto len bonusový príbeh, veľmi pekne zapadá do zvyšku série a nie je o nič menej prepracovaný a komplexný než ostatné knihy. A toto je niečo, čo sa mi na tejto sérii páči asi najviac a čo ju bezpochyby radí medzi najkvalitnejšie fantasy diela.

Podobnosť s prvými dvoma poviedkovými časťami evokovali aj rôzne rozprávkové motívy a pasáže, ktoré pripomínali klasické rozprávky a legendy. Dokonca aj epilóg bol taký zvláštne magický a veľmi pekne odkazoval na koniec Pani jazera. Znova vo mne vyvolal taký ten pocit vytrženia, ktorý som mala aj pri čítaní finálnej časti a opäť som dostala chuť začať čítať celú túto sériu odznova. Takže som si na 100% istá, že sa k nej ešte vrátim a bezpochyby si čítanie užijem rovnako, ak aj nie viac ako po prvý raz.

Ak ste sa ešte nepustili do čítania Zaklínača, naozaj vám túto sériu odporúčam. Má naozaj všetko, čo by dobrá fantasy mala mať a dokonca aj niečo navyše, čo sa nedá presne pomenovať, no čo pocítite hneď, ako sa do príbehu začítate. 💙