piatok 18. júna 2021

RECENZIA: Dámsky gambit (Walter Tevis)

Originálny názov: The Queen's Gambit (1983)
Rok vydania u nás: 2021
Počet strán: 296
Vydavateľstvo: Premedia

Anotácia: Dámsky gambit je literárnou predlohou jedného z najúspešnejších seriálov posledných rokov spoločnosti Netflix. Román o živote fiktívnej nesmierne talentovanej mladej šachistky nás zavedie do päťdesiatych rokov minulého storočia. Osemročná sirota Beth Harmonová je mĺkve nenápadné dievča, ktoré z letargie prebudí až jej prvá šachová partia. Už ako šestnásťročná súperí so špičkou a stáva sa z nej najlepšia americká šachistka. Čím vyššie sa však dostáva, tým osamelejšia je. Únik hľadá v alkohole a tabletkách na upokojenie. Veľmi rýchlo zisťuje, že musí čeliť nielen súperom, ale aj svojim démonom.

Ako mnohí čitatelia, aj ja som najprv podľahla čaru seriálu The Queen's Gambit a veľmi ma potešila správa, že sa chytá slovenský preklad knižnej predlohy. Nemohla som sa Dámskeho gambitu dočkať a ani mi nenapadlo, že by sa mi kniha nemusela páčiť. Chcete vedieť, ako to napokon dopadlo? 😁

Na začiatok chcem povedať, že sa väčšinou snažím vyhýbať tomu, že si najskôr pozriem seriál a potom prečítam knihu. Seriál je, prirodzene, vždy o niečo iný a často si prispôsobuje rôzne súvislosti. A potom ma frustruje, keď čítam knihu a nesedí napríklad opis vzhľadu niektorej postavy a aj keď čítam o vysokom tmavovlasom mužovi, do podvedomia sa mi natíska obraz seriálového obsadenia, ktorý môže byť úplne iný. To, našťastie, nebol prípad tohto príbehu. Niektoré postavy síce boli opísané trošku inak, no v konečnom dôsledku odviedli tvorcovia seriálu úžasnú prácu. Veľmi verne sa držali knižnej predlohy a takmer každú scénu som si tak dokázala jasne predstaviť.

Podobne ako pri seriáli, veľmi ma prekvapilo, že šach by mohol byť taký zaujímavý. Kedysi som šach síce vedela hrať, no teraz už neovládam viac než pár základných pravidiel. No napriek tomu ma neskutočne bavilo čítať o rôznych šachových partiách a problémoch, každý ťah Beth Harmonovej ma fascinoval a s každým jej vyhratým zápasom moje nadšenie vzrastalo. Dokonca som doma našla našu šachovnicu, rozostavila som si figúrky a niektoré ťahy opísané v knihe som si sama prehrávala, aby som si ich vedela lepšie predstaviť. Túžila som dostať sa Beth do hlavy, byť taká inteligentná a prežívať víťazstvá nad majstrami sveta.

Šach však, samozrejme, nebol jedinou témou tohto príbehu. Beth si musela v živote veľa preskákať – od smrti jej matky, cez život v sirotinci po problémy so závislosťami, ktoré sa u nej začali prejavovať už v mladom veku. Beth nebola ako postava veľmi výrečná, aj jej myšlienky boli skôr úsečné a pragmatické, takže niekedy bolo trochu náročné sa do nej vcítiť. No napriek tomu bola skvelou protagonistkou a vo všetkom som jej držala palce.

Kniha má len necelých tristo strán, no zachytáva pomerne veľký úsek Bethinho života a ja osobne som sa ani chvíľu nenudila. Niekedy som bola trochu netrpezlivá, keď som čakala na nejakú svoju obľúbenú seriálovú scénu, no inak sa dej niesol svižným a príjemným tempom. Emócie sa vo mne striedali ako na bežiacom páse a knihu som nevedela pustiť z ruky. Naozaj to bolo skvelé čítanie.

Či už ste šachový nadšenec, ktorý spozornie pri každej zmienke o slávnych šachových majstroch alebo komplikovaných herných stratégiách, alebo ste úplný laik, ktorý by bez pomoci nevedel ani rozložiť figúrky na hraciu plochu – Dámsky gambit vám stopercentne odporúčam. A rovnako aj seriál. Beth si jednoducho zamilujete.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem PreŠkoly.sk