pondelok 21. júna 2021

V tejto rodine kopte hlbšie (A.S. King)

Originálny názov: Dig (2019)
Rok vydania u nás: 2021
Počet strán: 376
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: brožovaná

Anotácia: Zrnko predsudkov a rasizmu je zasiate v každom z nás. A stačí málo, aby vyklíčilo.
Hemmingsovci sú presvedčení, že ich sa to netýka. Starí rodičia sú však touto burinou prelezení skrz-naskrz. Ich deti zhnitú úrodu zožali, aj keď od rodičov nič iné nedostali. A ich najmladšie potomstvo, piati tínedžeri, ktorí to s rodinou už nemôžu vydržať, padajú do tunela neistoty. Napriek tomu sa všetci chystajú na oslavu Veľkej noci, akoby ich veľkolepá výzdoba a varená šunka mohli zachrániť. Nik nerieši, že jedno z vnúčat je nezvestné. Nik neuvažuje, kam sa z tejto rodiny vytratila láska.
Keď však začnú kopať trochu hlbšie, dávno pochovaná pravda sa postupne odhaľuje. A najmladší prichádzajú na to, že sú tou generáciou, ktorá môže všetko zmeniť k lepšiemu.

    ,,Táto kniha má byť nepríjemná. Ospravedlňujem sa, ale nemrzí ma to." – Toto sú slová autorky, ktoré nájdete v poďakovaní a podľa mňa ich pokojne mohla umiestniť aj niekde na začiatok. Ja som síce nečakala nejaký milý oddychový príbeh, keďže som už čítala Veru Dietzovú si láskavo nevšímajte, no myslím, že niektorým ľuďom by to pomohlo. Pretože niektoré postavy boli svojim správaním až šokujúco otrasné a zarazilo ma, koľko odporu môžem cítiť ku knižnej postave. Ale pekne poporiadku.

    V tejto rodine kopte hlbšie je román určený mladým, no myslím si, že by si ho mohol prečítať úplne každý a niečo si z neho zobrať. Téma rasizmu, predsudkov a nenávisti sa totiž týka každej generácie a bolo by dobré s tým niečo robiť. Podobne ako sa o niečo snažili hrdinovia tejto knihy – niekoľkí tínedžeri, ktorých rodičia a starí rodičia patrili presne k týmto šíriteľom nenávisti. Každodenne sa museli stretávať s vecami, o ktorých vedeli, že nie sú správne, no ťažko sa na ne pozeralo z nadhľadu, keďže sa priamo týkali ich blízkych. Je ťažké spracovať, že niekto, koho máte radi a on je zároveň dobrý k vám, robí niečo nesprávne a ubližuje iným ľuďom. S týmto všetkým autorka pracuje a vytvára tak príbeh, ktorý sa možno ťažko číta, no zároveň vytvára atmosféru nádeje, že každý mladý človek má šancu niečo zmeniť.

    Hoci znie takýto opis celkom priamočiaro, forma tohto príbehu vôbec nie je taká jednoduchá. Autorka stavila na zaujímavý spôsob rozprávania, ktorý spočíva v rôznych kratších mini-príbehoch, ktoré zozačiatku akoby spolu vôbec nesúviseli. V texte sa však začnú objavovať rôzne náznaky a vodítka, ktoré začnú kapitoly prepájať a nakoniec z toho vznikne jeden veľký komplexný príbeh. Bavilo ma odhaľovať tieto náznaky, pripisovať postavám prívlastky, ktoré boli roztrúsené po celej knihe a v hlave si postupne vytvárať predstavu kto je kto a aké vzťahy medzi postavami panujú. Dobre, musím sa priznať, že niektoré vzťahy som si musela nakresliť na papier podobne ako rodostrom, lebo som sa bála, že sa mi to popletie 😅 Nakoniec som to však úspešne zvládla a takáto mini aktivitka mi popri čítaní robila veľmi dobre. Už ani nechcem čítať priamočiare knihy, kde hneď na začiatku predstavia Jožka a jeho sestru Aničku... kde je v tom zábava?? Ja chcem zvláštne prezývky ako Odhŕňač, Akovámpomôžem? , Čudáčka a podobne. 😆

    Do príbehu navyše autorka prepašovala jeden tak trochu magický a paranormálny prvok, ktorý som, pravdupovediac, neočakávala a bola to ďalšia malá záhada, ktorú som sa snažila počas čítania rozlúštiť. Aj vo Vere bolo síce niečo na podobnú nôtu, no vôbec mi nenapadlo, že by sa niečo také mohlo zjaviť v takomto realistickom a drsnom príbehu. No bol to ďalší skvelý detail, ktorý robil túto knihu neobyčajnou a výnimočnou, takže ho hodnotím veľmi pozitívne. 

    Ťažko sa opisuje kniha, ktorá je založená na tajomstvách a záhadách, preto vám nebudem prezrádzať nič z deja a vzťahov medzi postavami. Pripravte sa však na jeden veľký chaos, ktorý postupne s autorkou spoločne upracete; na silné a znepokojivé myšlienky; na drsnosť a surovosť sveta, v ktorom žijeme a na veeeeľa zemiakov 😄 Nie, toto nebol autocorrect. Táto kniha je aj o zemiakoch a o tom, čo dokáže takáto nevinná entita spôsobiť. Ak chcete zistiť, o čom to točím, nezostáva vám nič iné, než si knihu prečítať. A to naozaj odporúčam, pretože A.S. King stvorila skvelý príbeh, ktorý si zaslúži, aby ho ľudia čítali. Pretože sa týka každého z nás.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media

Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. nejak ma to neláka a pritom som na to videla už kopec dobrých recenzií :) neviem, mám taký tušák, že by to nebolo pre mňa. ale zase, ak na to narazím v knižnici, tak skúsim :) možno prekvapí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak je to pre teba tá pravá kniha, tak si ťa nájde :) :D

      Odstrániť