nedeľa 11. novembra 2018

RECENZIA: Nespútaný chaos #1 - Počúvaj nôž (Patrick Ness)


Originálny názov: The Knife of Never Letting Go (2008)
Rok vydania u nás: 2018
Počet strán: 423
Vydavateľstvo: Slovart
Väzba: brožovaná

Anotácia: Predstavte si, že žijete v Prentissove – meste, kde každý dokáže počuť vaše myšlienky. Predstavte si, že ste ustavične ponorení do otravného myšlienkového mraku – Šumu, ktorý spája mysle všetkých obyvateľov mesta a nikdy vás nenechá na pokoji. Pre Todda je to realita, no práve keď už odpočítava dni do trinástych narodenín, objaví niečo nemožné – miesto, kde žiaden Šum nie je. Todd tak zároveň nechtiac prenikne k tajomstvám, ktoré mali ostať navždy ukryté, a musí sa aj so svojím verným psom vydať na útek, aby si zachránil holý život. Ako však uniknúť prenasledovateľom, keď vďaka Šumu dokážu počuť každú vašu myšlienku?

Pri tejto knihe nejde nespomenúť obálka. Na tomto obrázku to nie je vidieť, ale na mojom Instagrame nájdete fotku, kde je to o trochu lepšie, no i tak ju budete musieť držať v rukách, aby ste z nej mali úplný zážitok. Na čiernom pozadí sa lesknú útržky viet v rôznych veľkostiach, písmach a dĺžkach, niektoré sa zlievajú a iné sú len nezmyselné zhluky slov. To všetko perfektne vystihuje hlavnú myšlienku knihy a aj pocit z nej.
Celý čas hlavného hrdninu Todda prenasleduje Šum- myšlienky ostatných ľudí a aj jeho vlastné. Nikde nie je ticho, nikde nie je sám, dokonca aj zvieratá majú svoj vlastný šum. Celé je to veľmi hlučné a chaotické a strašne ma fascinovalo, ako to vedel Ness zachytiť pomocou písania. Prispôsobil si jazyk aj na rozprávačskej rovine- často to boli len také dlhé prúdy myšlienok, pocity a chaotické dojmy.
Todd, ako najmladší v celom meste, bol na šum zvyknutý, pretože sa do sveta postihnutého týmto vírusom narodil. Starší muži s tým však mali oveľa väčší problém, čomu sa vôbec nečudujem. Žiť vo svete bez súkromia musí byť strašne frustrujúce.
pinterest
Zaujalo ma, že zozačiatku nebolo isté, čo za svet to vlastne je a ako sa tam ľudia dostali. Až neskôr sa to začalo postupne odhaľovať. Autor čitateľovi ponúka nejaké drobné náznaky, že ide o úplne iný svet, napríklad dlhšie trvanie roka alebo dva mesiace na oblohe.
Pri dystópiách ma vždy najviac zaujíma minulosť, ako sa svet do daného štádia dostal, čo všetko tomu predchádzalo a či sa to dalo nejako zvrátiť. Som rada, že aj v tomto príbehu sme dostali nejaké to vysvetlenie, hoci napokon sa ukázalo, že všetko je inak, ako sa zdalo.

„Lebo ten zvuk... Ako by som ho len opísal? Možno tak znejú hviezdy. Alebo mesiace. Ale nie hory. Na hory je to moc vzdušné. Znie to, ako keď jedna planéta spieva druhej, vysoko s napäto a s množstvom rozličných hlasov, čo začínajú v rozličných tónoch a klesajú k iným rozličným tónom, ale všetky sú spletené do jednej nite, smutnej, ale nesmutnej, pomalej, ale nepomalej, a všetky spievajú jedno slovo.‟
Človek by povedal, že vo svete, kde existuje šum, neexistujú tajomstvá. Todd sa však postupne dostáva do situácií, kedy zisťuje, že celý jeho život bol jedno veľké klamstvo a že takmer každý, koho v živote pozná, niečo ukrýva. Zrazu už nie je v jeho rodnom meste bezpečne a musí sa vydať na útek, inak mu hrozí, že príde o život. No kam ísť, keď za takmer trinásť rokov nevystrčil päty z mesta?
Keď už sme pri jeho veku, veľmi ma prekvapilo, že má Todd len necelých trinásť rokov. Nejde o to, že vo väčšine podobných kníh sú hrdinovia o niečo starší, skôr o to, že Todd sa správal naozaj vyspelo. Jeho myšlienky aj činy by som pripísala oveľa vyzretejšiemu človeku a nevidela som v ňom takú tú detskú bezstarostnosť. Možno to bolo celým tým šialeným svetom, možno to núti deti vyrásť rýchlejšie... Každopádne, keby aj Todd taký nebol odzačiatku, udalosti, ktoré ho postretli, by ho určite vyformovali.

artist
Dej plynul veľmi svižne a rýchlo, čo ma v spojení s originálnym námetom a netradičnou formou nútilo hltať jednú stránku za druhou. Každú chvíľu nastal nejaký nečakaný zvrat alebo sa postavy zachovali úplne inak, než som očakávala.
Vo väčšine dystopických kníh sa dá odhadnúť, akým smerom sa bude dej uberať alebo čo je tým tajomstvom, ktoré všetko zastiera. Tu som však bola neustále prekvapená, nečakala som, čo je tou záhadou, ktorá zastiera celé mestečko ani čo sa stane na konci.
Záver ma vlastne dosť šokoval, pretože som si myslela, že mi do konca ostáva ešte niekoľko desiatok strán, že sa všetko ešte nejako zvrtne... a zrazu to skončilo a ja som nevedela, čo so sebou. Zabudla som totiž, že na konci je ešte jedna bonusová poviedka, ktorá sa mi síce páčila ale skoro mi spôsobila zástavu srdca.

Počúvaj nôž bol skvelý úvodný diel trilógie Nespútaný chaos, ktorý odviedol veľmi dobrú prácu a navnadil ma na ďalšie časti. Na druhú časť sa môžeme tešiť už začiatkom nového roka a rovnako onedlho do kín poputuje aj film, v hlavnej úlohe s Tomom Hollandom, na čo sa neskutočne teším!
Takže ak máte radi naozaj dobré a prepracované dystópie s príjemnými postavami, dychberúcimi zvratmi a nikdy nekončiacou akciou, Počúvaj nôž je niečo presne pre vás.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knižku si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Och vďaka ti! Aj keď Nessa milujem, môj voľný čas bol tak veľmi krátky a na zaplakanie, že som si ani nestihla akosi vyhľadať o čom táto očakávaná séria alebo lepšie povedané 1.diel bude. Po tvojej recenzii viem, že ani táto kniha ma neminie a že si ju rozhodne musím prečítať. Znie absolútne fantasticky a už sa teším, keď ju budem držať v rukách, pretože ako si povedala... obálka vyzerá úžasne, aj keď si to možno formulovala trochu inak. Pointa je jasná :DD.
    Super recenzia :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne *.* som rada že ťa recenzia zaujala a že si sa rozhodla si knihu prečítať, rozhodne stojí za to!
      Haha, ani som si neuvedomila že som jednoducho nenapísala že tá obálka JE JEDNODUCHO NÁDHERNÁ A NEVIEM SA NA ŇU VYNADÍVAŤ... ale máš pravdu, myslela som to tak :'D :D

      Odstrániť