nedeľa 4. februára 2018

RECENZIA: Najdlhší deň Adama T. (Patrick Ness)

Originálny názov: Release (2017)
Rok vydania u nás: 2018
Počet strán: 280

Anotácia: Nový tragikomický a dojemný príbeh od populárneho autora Patricka Nessa o odvahe akceptovať samého seba a naplno žiť svoj život. Adam Thorn zažíva najhorší a najbúrlivejší deň v živote. Vo vzťahoch mu to škrípe, v práci sa mu ale že fakt nedarí a všetko zaklincuje konflikt s otcom – otec farár, on gej a tínedžer – ktorý obom prevráti život naruby. Adamov najdlhší deň je plný konfliktov, útekov pred ľuďmi a vysvetleniami. Deň plný sexu, lásky aj zlomených sŕdc. A možno, ale naozaj len možno, aj štipky nádeje. Prežite s Adamom naplno intenzitu tínedžerských vzťahov a nájdite silu objaviť pravdu o samom sebe.

Všetci máme nejaké problémy. V škole, doma, medzi kamošmi alebo len sami so sebou. Väčšinou ich vieme zvládať, no keď sa zrazu nakopia a zavalia nás v jeden deň, to už môže byť poriadna výzva. Niečo podobné sa stalo aj hlavnej postave tejto knihy, Adamovi Thornovi. Akoby nestačilo, že je synom evanjelického pastora, ktorý nedokáže prekusnúť jeho sexuálnu orientáciu, hneď zrána mu jeho dokonalý brat oznámi správu, ktorá ešte viac naruší krehké prímerie v ich rodine. No to nie je všetko. Jeho najlepšia kamarátka sa mu tiež chystá oznámiť nie práve pozitívnu správu, v práci zažije nepríjemnú konfrontáciu so svojím čudným šéfom a vo vzťahu s jeho priateľom to trochu škrípe.
Keď si tak predstavím, že so svojimi slabými nervami by som mala toto všetko zažiť v jeden deň, asi by ma už okolo obeda viezli na psychiatriu :D  Preto ma celkom prekvapilo ako to zvládal Adam. Hoci toho naňho bolo veľa, nejako výrazne nefňukal alebo sa neutápal v depkách, ako to posavy z YA románov rady robia. Samozrejme že mal nejaké slabšie chvíľky, ale nič, čo by mi prekážalo. Vlastne bol ako postava dosť sympatický. Vtipný, trochu sarkastický a hlavne fakt správny chalan. Páčili sa mi jeho názory aj to, ako rozmýšľal.

... celý svet, prudký ako výdych, so stromami a zeleňou, s vodou a lesmi, s postavou ktorá kráča v temnote, s chybami, čo sa nedajú vziať späť, so stratou, so žiaľom...

Mal najlepšiu kamarátku Angelu, s ktorou mali naozaj výnimočný vzťah. Zdalo sa, že si rozumejú úplne vo všetkom a hlavne sa mi páčilo, ako sa navzájom podporovali. Aj v taký hrozný deň, aký mal Adam, vedel vďaka nej vždy nájsť niečo pozitívne, alebo sa aspoň nervovo nezrútiť, pokiaľ sa s ňou mohol stretnúť.
Podobne to bolo aj s jeho tajným priateľom Linusom. Adam mal síce pochybnosti čo sa ich vzťahu týka a nie vždy to bolo medzi nimi dobré, no Linus sa mi fakt páčil. To, ako otvorene sa k Adamovi správal a že mu dával pocítiť, že preňho veľa znamená. Bolo zaujímavé sledovať vzťah dvoch chlapcov takto zblízka. Už som čítala zopár kníh s homosexuálnou tématikou, no toto bolo iné, také... intímnejšie. Ness dosť detailne vykresľuje vzťah medzi nimi, po fyzickej aj duševnej stránke. Všetky tie pocity a emócie... vlastne celá kniha je nimi priam až presiaknutá a Adam nič neberie na ľahkú váhu. Zo všetkého má nejaký pocit, ktorý vždy hlbšie preskúma... celý jeho príbeh je preto intenzívny a čitateľa dokáže pohltiť.

Adam stále otáčal ružu, ktorá bola teraz, zdá sa, odsúdenená na to, aby ju nikomu nedal, ruža, ktorú kúpil spontánne po tom, ako ho pichla do prsta. Opäť priložil tŕň na ranku a znova sa pichol, aspoň na chvíľu chcel cítiť bolesť...

Najzaujímavejšie na celej knihe však bola druhá dejová línia, ktorá sa odohrávala paralelne s hlavnou. Dosť ma prekvapila a hlavne veľmi veľmi zmiatla :D Zozačiatku som netušila, kto ju vlastne rozpráva, či je to, čo sa deje skutočné, alebo ako to zapadá do celého príbehu, pretože to bolo niečo úplne iné ako Adamovo rozprávanie. Najprv som si dokonca ani nebola istá, či sa mi vôbec páči, ale teraz môžem zhodnodtiť, že rozhodne áno. Bola síce napísaná štýlom, ktorý mne až tak veľa nehovorí, takým tým prehnane poetickým, kedy nič vlastne nedáva zmysel, no na druhú stranu je všetko úplne jasné :D To ja až tak nemusím, ale opisovala tak zvláštne a napínavé udalosti, že som ju čítala so záujmom. Z celej knihy spravila niečo nezvyčajné a iné, prepojila dva rôzne žánre a štýly.
Vďaka nej bol príbeh svižnejší a okorenený istou dávkou originality. Pretože, povedzme si pravdu, je ťažké napísať knihu, ktorá opisuje len jeden deň bez toho, aby to bolo nudné alebo sa zdalo, že daný deň má minimálne štyridsať hodín a nie 24. Nessovi sa to však naozaj podarilo.

Ak teda hľadáte knihu s napohľad jednoduchým dejom, no nebojíte sa ani istej dávky fantasy, ak chcete spoznať postavy s reálnymi problémami, naraziť na niekoľko veľmi pekných citátov a hlavne si niečo z čítania zobrať, Najdlhší deň Adama T. rozhodne odporúčam! :)