utorok 2. marca 2021

RECENZIA: Deviaty spolok (Leigh Bardugo)

Originálny názov: Ninth House (2019)
Počet strán: 472

Anotácia:  Niekoho ako Galaxy „Alex" Sternovú by ste medzi prvákmi na Yalovej univerzite nečakali. Nedokončila ani strednú a naplno sa vrhla do sveta randenia s drogovými dílermi a oveľa, oveľa horších vecí. Dvadsaťročná Alex je navyše jedinou preživšou brutálnej viacnásobnej vraždy. Človek by povedal, že jej život sa skončil. Namiesto toho však dostane druhú šancu: začať zdarma navštevovať jednu z najprestížnejších svetových univerzít. V tom musí byť nejaký háčik, no nie?
Nová kniha od Leigh Bardugo nás spolu s hlavnou hrdinkou zavedie do sveta tajných školských spolkov a okultných aktivít, kde zlovestné nadprirodzeno číha doslova za každým rohom kampusu.

Keď si predstavím, že túto knihu som sa spočiatku ani nechystala čítať... ach, o čo všetko by som prišla 😅 S Leigh Bardugo mám taký dvojaký vzťah – úplne zbožňujem jej dilógiu Vrania šestka, a preto som sa vrhla aj na jej prvotnú sériu Griša. Tá ma však až tak neoslovila. Ten svet je stále skvelý, baví ma, no trochu to za mňa padá na postavách... no, ale aby som sa vrátila k Deviatemu spolku. Nebola som si istá, či mám do tejto knihy ísť, či to nebude len ďalšia kniha, ktorú budem porovnávať s Vraňou šestkou. No ostala som veľmi príjemne prekvapená.

Bardugo vytvorila tajomný a fascinujúci príbeh, zasadený do prostredia Yalovej univerzity. Tá vyzerá ako v reálnom živote – staré tehlové budovy, rozsiahly kampus, náhliaci sa študenti. Okrem toho tam však v tajnosti fungujú okultné spolky zaoberajúce sa rituálmi a mágiou. Musím povedať, že atmosféra takéhoto prostredia bola úžasná. Všetko pôsobilo veľmi reálne a živo, sychravé jesenné a zimné počasie dotváralo atmosféru tajomna. Milujem knihy z univerzitného prostredia, takže by ma potešilo už len to behanie na prednášky, zariaďovanie internátu a fakultné párty... no toto všetko okorenené mágiou? OH YES 😍

Hlavnou postavou knihy je Alex s veľmi pochybnou minulosťou, ktorá by sa za iných okolností na Yale určite nedostala. Kvôli jednému jej tajomstvu ju však osloví Léthé, organizácia, ktorá dohliada na všetky magické spolky. Alex sa učí o histórií týchto spolkov, o ich schopnostiach a popri tom sa snaží zvládať školu, na ktorú vlastne ani nemá. Musím povedať, že Alex bola ako postava napísaná naozaj skvele. Autorka ju vykreslila ako drsnú, a taká aj naozaj bola, jej charakter sa len tak nemenil, ako je to v niektorých knihách zvykom. Nebála sa povedať si svoj názor, bola vulgárna, drzá a za svojim si išla aj cez mŕtvoly... doslova 😅 A napriek tomu, ako odpudzujúco môže pôsobiť, bola mi veľmi sympatická a asi som v príbehu nenarazila na žiadne miesto, kde by mi liezla na nervy. Veľmi ma prekvapilo, ako rýchlo som si k nej a ostatným postavám v jej okolí vybudovala vzťah. Doteraz ich mám živo pred očami a uvedomujem si, že tento príbeh sa mi zaryl naozaj hlboko pod kožu.

Deviaty spolok je niečo úplne iné, než čo doteraz autorka napísala. Badať v ňom síce nejaké prvky, ktoré Leigh Bardugo charakterizujú, no úplne sa odklonila od toho, o čom písala doteraz. Najväčším rozdielom je asi to, že už nejde o Young Adult žáner, a tak si mohla dovoliť do príbehu zakomponovať prvky, ktoré by inak neboli úplne vhodné. Prichystajte sa teda na témy ako drogová závislosť, zneužívanie, násilie, vraždy... v istom bode to začne byť naozaj, naozaj temné a niektoré scény som musela doslova predýchavať. Bardugo sa to však podarilo všetko uchopiť tak nenútene a prirodzene, nemala som pocit, že tlačí na pílu, nič tam nebolo nasilu. Všetko do príbehu pasovalo a aj keď sa mi niektoré scény čítali ťažko, veľmi som ich ocenila, pretože každá jedna mala nejakú funkciu.

Musím spomenúť aj magický aspekt príbehu, o ktorom vám však nechcem veľa prezrádzať, pretože je zážitok o tom čítať. Prezradím však, že sa môžete tešiť na organizovanú mágiu, ktorú spolky využívajú – portály, veštenie, prírodnú mágiu, rôzne čarovné predmety na oklamanie mysle... Opäť, všetko to pôsobilo veľmi reálne a vedela som si predstaviť, že by niečo také naozaj existovalo. Magické boli aj rôzne budovy, do ktorých mala Alex prístup a tie v sebe tiež niesli úžasnú čarovnú a starobylú atmosféru... tá mágia tam jednoducho dýchala vo všetkom a ja som to hltala jedným dychom.

Deviaty spolok je za mňa jedno z najväčších knižných prekvapení tohto roka. Je to perfektný komplexný príbeh plný skvelých postáv, napínavých scén a magickej atmosféry, ktorý vás nenechá spať, kým ho nedočítate. Ja osobne mám chuť sa do toho pustiť znova a už sa nemôžem dočkať pokračovania.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart