piatok 29. januára 2021

RECENZIA: #5 - Krst ohňom (Andrzej Sapkowski)

Originálny názov: Wiedźmin #5: Chrzest Ognia (1996)
Počet strán: 368

Anotácia: Dryády dokázali zázraky a vyliečili Geraltovo zlomené telo. Rany na jeho duši však bolestivo tepú, keď precitne do sveta bez Ciri. Nedokáže vystáť, že je z nej len politická figúrka. Napriek nevôli dryád sa s novou spoločníčkou unáhlene vydáva na neistú záchrannú výpravu. Samotársky zaklínač by najradšej putoval sám, no cesta ho zvedie dokopy s tými najneočakávanejšími kumpánmi. Prebrodia sa vojnou zdevastovanou krajinou k Ciri včas alebo dievča zhltnú nemilosrdné hry osudu?

V Zaklínačovi postupne napredujem a mám pocit, že každým dielom je táto séria lepšia a lepšia. Po minulej časti som sa síce obávala, či toho už na mňa nebude priveľa, pretože som mala problém sledovať všetky tie komplikované politické vzťahy, ktoré autor veľmi komplexne rozvíja. No našťastie tu vystriedal rôzne porady a taktiky priamy boj, takže sa mi dalo do deja lepšie vcítiť a viac vecí si zapamätať.

V predošlej časti mi trošku chýbali niektoré moje obľúbené postavy, teda mala som pocit, že scén s nimi je pomenej. Išlo najmä o Zaklínača Geralta a jeho priateľa Blyskáča. V tejto časti sa to však opäť zvrtlo a dej sa zameriaval práve na nich. Cirina linka tak, naopak, trochu ustúpila, no stále sme mali možnosť sledovať jej prekvapivý osud. No čo ma prekvapilo najviac, bol príchod novej postavy, ktorú som si nečakane rýchlo obľúbila a užívala som si jej prítomnosť. Bola to Milva, dievča žijúce s dryádami, skvelá lukostrelkyňa a žena, ktorá si nenechala skákať po hlave. Jej podrezaný jazyk a sebavedomie boli skvelým oživením a perfektne fungovala v spojení s Geraltom, podobne ako Blyskáč. Postupne sa k nim pridalo aj zopár ďalších postáv – Cahir, tajomný Regis a trpaslíci, až z toho napokon vznikla skvelá skupinka, ktorej interakcie som si veľmi užívala. Dialógy medzi nimi boli veľmi živé a v plnej miere sa v týchto častiach prejavil autorov humor, ktorý som si už naozaj obľúbila. Pri niektorých rozhovoroch som sa nahlas smiala a nanovo žasla nad skvelou atmosférou, ktorá je súčasťou tohto príbehu. No a hoci sú nové postavy naozaj skvelé a vo veľkej miere práve oni posúvali dej a starali sa o akciu, najvzácnejšie mi stále prišli momenty, v ktorých sa prejavilo priateľstvo medzi Geraltom a Blyskáčom, a áno, mám na mysli aj scény, v ktorých si nadávajú a navzájom na seba šomrú 😂
zdroj

Ako som už spomínala, tento diel je výraznejšie akčnejší, čo sa politiky týka. V krajinách totiž vypukla vojna, a to naozaj ničivá a krutá, v ktorej zomiera veľa nevinných ľudí. Mali sme možnosť sledovať rôzne nájazdy vojsk, vypaľovanie dedín, priamy boj jeden na jedného a dokonca aj hrozné kruté praktiky, ktorých sa obe strany dopúšťali. Ako postavy postupne putovali naprieč krajinou, všade vládla temná atmosféra a veľmi výrazne som cítila ten strach a napätie, ktoré sa okolo nich väčšinu času vznášalo. Na dennom poriadku bolo nekončiace sa lúpenie, vraždenie a schovávanie sa, až som sama cítila takú beznádej a nevedela si veľmi predstaviť, ako takýto konflikt môže skončiť.

Navyše oceňujem niekoľko detailov, ktoré robili z čítania tejto knihy ešte väčší zážitok. Jedným z nich bolo rafinované stupňovanie napätia v poslednej časti knihy. Autor nám prostredníctvom Geralta predostrel nepríjemnú situáciu, do ktorej sa postavy dostali, no nevysvetlil hneď, čo sa deje. Namiesto toho sa retrospektívne pomocou Geraltovho rozprávania vracal o niekoľko dní naspäť a postupne spomínal, ako sa začali veci kaziť a že ho mrzí, že si niektoré veci nevšimol. Tak nám autor pomaly po kúskoch odhaľuje problém a udržiava nás až do posledného momentu v napätí.
No a druhým detailom, ktorý som chcela spomenúť a ktorý (pre mňa) dodáva tejto knihe úplne iný rozmer, je jedna pomerne krátka scéna, ktorá sa mi ale vyryla do pamäte. Išlo o krátky úsek, v ktorom vysvitne, že do toho momentu vyrozprávané udalosti vlastne rozpráva nejaký potulný rozprávkar deťom v dedine. Dievčatá zaujíma najmä čarodejnica Yennefer, chlapcov zas mocný Geralt a všetko berú ako napínavú rozprávku z ktorej chcú počuť čo najviac. Odohráva sa to niekoľko desaťročí po všetkých udalostiach a Geralt so svojimi priateľmi sa tak stáva bájnou postavou, legendou, ku ktorej ostatní vzhliadajú. Neviem, prečo ma ten úsek až tak zaujal, ale ako vravím, celý zaklínačský svet tak pre mňa nadobudol úplne iný rozmer a túto sériu tak zbožňujem ešte viac.

Aby som to zhrnula, táto časť Zaklínača bola pecka od začiatku až po koniec – plná akcie, napätia, humoru a epických scén. A samozrejme skončila tak, že už teraz túžim po ďalšej časti, takže mi nezostáva nič iné, než čakať. No na dobré sa oplatí čakať, však? 😊❤️