pondelok 12. októbra 2020

RECENZIA: Griša #2 - Zajatie búrky (Leigh Bardugo)

Originálny názov: Grisha 2 - Siege and Storm (2013)
Počet strán: 400

Anotácia: Temnota nezomiera. Alina sa po úteku cez Pravé more, prenasledovaná výčitkami kvôli životom, ktoré jej rukami vyhasli v Tieňovej trhline, pokúša začať nový život v cudzej krajine a udržať svoju identitu Svetlany v tajnosti. Pred minulosťou a osudom však nemôže utekať večne.
Temnan sa vynoril z Tieňovej trhliny s novou, strašidelnou mocou a nebezpečným plánom, otriasajúcim hranicami prirodzeného sveta. Alina sa s pomocou neslávne známeho korzára vracia do krajiny, ktorú opustila, odhodlaná bojovať so silami, čo sa zhromažďujú proti Ravke. No čím je Alina mocnejšia, tým viac sa ponára do Temnanovej hry zakázanej mágie a vzďaľuje sa od Mala. Alina si musí vybrať medzi svojou krajinou, mocou a láskou, o ktorej vždy verila, že ju bude viesť - inak riskuje, že zajatiu prichádzajúcej búrky neunikne.

Na sériu Griša som sa tešila z rôznych dôvodov, no faktom zostáva to, že som ani neočakávala, že sa mi bude páčiť viac ako Vrania šestka. Tie knihy totiž boli fakt skvelé, najmä čo sa postáv a celkovej atmosféry týka a v podstate sa väčšina čitateľov zhodla na tom, že táto dilógia je jednoducho lepšia ako pôvodná séria Griša. Preto som od Griše neočakávala niečo extra, no zároveň som dúfala, že sa mi návrat do tohto sveta bude pozdávať. A nemýlila som sa. Prvý diel som zhltla ako nič a uvedomila som si, ako mi celý svet veľmi chýbal. Milujem všetky tie fantastické krajiny inšpirované rôznymi našimi veľkomestami a krajinami a hoci bol amsterdamom inšpirovaný Ketterdam skvelý, tentoraz sme vďaka Aline a ostatným postavám mohli zamieriť do rusky pôsobiacej Ravky, čo bolo ešte lepšie. Takže celková atmosféra a aj dej prvej knihy bol na jednotku. A teraz sa poďme pozrieť na pokračovanie.

Už úvodné stránky Zajatia búrky čitateľa vhodia priamo do rozbehnutej akcie. Alina a Mal sú na úteku a rozhodne to nemajú jednoduché. Môžete sa tešiť na špinavé hostince, nepohodlné cesty loďou a obzeranie sa ponad plece. To napätie dodávalo knihe skvelý ráz a v podstate ma tieto "utekacie" časti bavili asi najviac. Tie však boli najmä na začiatku a na konci, medzitým boli vyplnené kapitolami, ktoré sa zameriavali skôr na postavy a vzťahy medzi nimi, než na nejaký výraznejšie rozvinutý dej. Netvrdím, že také scény nie sú dobré, no predsa len som mala chuť na niečo trošku akčnejšie a svižnejšie 😅
Sankta Alina

Postavy sú stránkou tejto trilógie, kvôli ktorej som tak trochu na vážkach, keď rozmýšľam nad hodnotením. Je očividné, že týmto knihám uškodilo najmä porovnávanie s Vraňou šestkou, ktorá u nás vyšla ako prvá. Lebo postavy v Griši jednoznačne nedosahujú kvality VŠ. Alina nie je zlá, má zaujímavé schopnosti a niekedy s ňou dokážem súcitiť, no pre mňa nie je absolútne ničím výnimočná. Je to taký ten klasický prototyp ničím nezaujímavého dievčaťa, ktoré sa odrazu stane vyvolenou. A musím sa priznať, že jej ľúbostný život ma absolútne nezaujíma 😂 Či už prežíva krízu s Malom, alebo rozmýšľa nad Temnanom, fakt s ňou nedokážem súcitiť. Vždy len chcem, aby sa už prestala ľutovať a išla niekoho nakopať so svojimi grišskými schopnosťami. Na druhú stranu sa ale v tejto časti objavila jedna super nová postava – ľahkovážny a ironický korzár, ktorý hneď na prvý pohľad niečo skrýva a ja som si užívala každú scénu s ním. Vývoj jeho postavy bol síce v niektorých oblastiach tiež trošku diskutabilný, ale je to postava, na ktorú sa budem pri čítaní finálneho dielu tešiť a dúfam, že sa tam objaví vo veľkom množstve.

Napriek slabšiemu prevedeniu, čo sa postáv týka, tento príbeh ma naozaj veľmi baví a mám pocit, že autorka sa snaží do každého dielu zapracovať čo najviac detailov zo svojho komplexného a premysleného univerza. Aj v tejto časti sa môžete tešiť na politiku, pomery na kráľovskom dvore a intrigy, ktoré takúto spoločnosť nevyhnutne dopĺňajú. Najviac zo všetkého sa mi však páčilo vykreslenie toho, v akom postavení sa ocitla Alina. So svojimi schopnosťami a klebetami, ktoré sa o jej moci začali šíriť po celej Ravke, sa v očiach niektorých ľudí stala sväticou. Sankta Alina, ako ju jej vyznávači nazývajú, sa stala symbolom nádeje a ľudia k nej vzhliadajú. Bolo zaujímavé sledovať rôzne fanatické prejavy vyznávačov náboženstva, ktoré si Alinu vyvolilo za svätú a pri tom mať prístup aj do Alininej mysle, pre ktorú bolo jej postavenie veľmi zvláštne.  Nedokázala pochopiť, ako ju niekto môže až tak uctievať, ako v nej cudzí ľudia môžu vidieť takú mocnú postavu a musela sa popasovať s rôznymi nepríjemnosťami, ktoré jej takéto postavenie prinieslo.

Séria Griša má niekoľko kvalít, ktoré ju robia naozaj výnimočnou a podľa mňa určite stojí za prečítanie. Pokiaľ sa vám vo Vranej šestke  páčil ten výnimočný svet a mágia, toto je skvelá séria na to, aby ste z neho mohli preskúmať ešte niečo viac. Postavy síce nie sú až také komplexné a musíte sa pripraviť na niekoľko ľúbostných klišé, no pokiaľ sa na túto sériu pozeráte ako na celok rôznych komponentov, tak zistíte, že väčšina naozaj funguje a stojí za to ponoriť sa do tohto skvelého magického sveta z pera Leigh Bardugo 😊