sobota 21. novembra 2020

RECENZIA: Mesto duchov (Victoria Schwab)

Originálny názov: City of Ghosts (2018)
Počet strán: 304

Anotácia: Keď Cassidy, ktorej najlepší priateľ je duch, natiahne ruku a odhrnie Oponu, vstupuje do sveta duchov. Túto schopnosť nadobudla, keď sa takmer utopila (dobre, utopila sa, ale nerada na to spomína). Už sa teší na prázdniny na pláži, kde jej nič podobné nehrozí a kde si bude užívať leto. Lenže jej rodičia zmenia plány - idú nakrúcať televízny seriál o najstrašidelnejších miestach na svete a ich prvou zastávkou je škótsky Edinburgh, mesto s dávnou históriou a množstvom nepokojných prízrakov.
Tam sa Cassidy zoznámi s Larou, ktorá má rovnaký dar ako ona. Postupne zisťuje, koľko sa toho ešte musí naučiť o svete za Oponou, a na vlastnej koži zistí, aké nebezpečné je jej poslanie. Ponorte sa spolu s ňou do sveta duchov, prízrakov a zjavení a odhaľte tajomné zákutia svetov, o ktorých ste nemali ani tušenia.

Táto kniha sa, čo sa mňa týka, zjavila ako blesk z jasného neba. Netušila som, že sa ide prekladať niečo od V. E. Schwab a keď som túto knihu prvýkrát zbadala, nevedela som, od koho je. Aby ste chápali, s Victoriou Schwab nemám žiadnu skúsenosť, no počúvam na ňu z každej strany toooľko chvály, že som vždy dúfala, že niečo vyjde aj u nás. A už je to tu. Potom však nastal druhý problém a to ten, že som čakala nejakú YA fantasy a keď som začala čítať, bola som trošičku sklamaná, že je to také... jednoduché. A nechápala som, čo s ňou všetci majú, ak sú jej príbehy takéto... A z toho plynie ponaučenie: ČÍTAJTE SI ZADNÉ STRANY KNÍH, KDE JE VEKOVÉ ODPORÚČANIE. Pretože až dodatočne som zistila, že je duchársky príbeh pre 9-12 ročných, vďaka čomu sa teraz pozerám na túto knihu z úplne inej perspektívy 😂 A verím, že keby som mala dvanásť, tak tento príbeh žeriem.

Po tomto vyčerpávajúcom úvode sa poďme vrhnúť na pointu tohto príspevku. Mesto duchov je pre starších čitateľov takou milou oddychovkou a jednohubkou, ktorú zvládnete za pár hodín. Ja som ju čítala po nociach koncom októbra, takže mi presne zapasovala do takej tej halloweenskej duchárskej atmosféry. Príbeh sa odohráva z veľkej časti v upršanom škótskom Edinburghu, ktorý je priam presýtený tajomnými príbehmi o duchoch a strašidlách. Starobylé hrady, úzke kamenné uličky, tmavé cintoríny... všetko to pôsobilo tak magicky a pochmúrne, jednoducho perfektne na takéto jesenné obdobie.

To, čo som chcela pôvodne vytknúť ako nedostatky, dáva napokon zmysel, keď teda zoberieme do úvahy cielovku tejto knihy. Príbeh je v podstate dosť jednoduchý a keď už sa v ňom zjaví nejaká nová prekvapivá informácia, autorka ju hneď použije a príbeh tak veľmi rýchlo napreduje. Napätie vydrží len chvíľu, lebo ho hneď strieda očakávaná akcia. Celá kniha v podstate pôsobí trochu uponáhľane a keby to bola YA kniha, celý tento príbeh by sa dal rozpísať minimálne na tri knihy. Keďže však ide o knihu pre deti, autorka sa snaží udržať ich pozornosť, a tak v podstate musí všetko rýchlo letieť napred. Preto veľmi nečakajte pomalé budovanie napätia, postupné predstavovanie hlavného zloducha alebo nejaký výrazný vývoj postáv.

Čo sa týka postáv, tie boli dosť zaujímavé. Hlavná postava Cassidy je zvláštne dievča, ktoré raz takmer zomrelo a odvtedy akoby bola jednou nohou vo svete živých a druhou vo svete mŕtvych. To má za následok to, že dokáže prejsť za ,,Oponu" do sveta duchov. Navyše jedného ducha, Jacoba, vidí stále a ten sa stal jej najlepším priateľom. Jacob ma bavil asi zo všetkých najviac. Bol vtipný, milý a do Cassidy rád vyrýval. Rovnako ma bavili scény v ktorých sa snažil na seba upútať pozornosť, hoci ho nikto iný než Cassidy nemohol vidieť. Mali toho dosť spoločného a existovalo medzi nimi naozajstné priateľstvo, čo je síce trochu zvláštne, keď si predstavíte, že vášho najlepšieho kamoša nikto iný nevidí 😂

Na svoje si prídu aj fanúšikovia Harryho Pottera, pretože táto kniha je referenciami na túto fantasy sériu priam presiaknutá. Cassidy je tiež HP fanúšička a s Jacobom často vedú rozhovory o postavách alebo fakultách... v Škótsku navyše navštívia kaviareň, kde J. K. Rowling zvykla písať a kde stvorila niekoľko postáv. A Harry Potter referencie sú v knihách vždy úžasné, takže toto ma tak potešilo 😆 Okrem tejto kaviarne sa vďaka tomuto príbehu vydáte aj na niekoľko ďalších reálnych miest, ktoré môžete pri návšteve Edinburghu naozaj vidieť. Bavilo ma o nich čítať a potom si na internete hľadať ich fotky. Dodáva to príbehu na reálnosti a zrazu som si začala hovoriť, prečo by nemohlo byť reálne, že by ste v Škótsku narazili na niečo tajomné a magické. To miesto je pre to ako stvorené.

Aby som to zhrnula, Mesto duchov je príjemná duchárska jednohubka, ktorou sa naladíte na jesennú atmosféru. Ak nebudete čakať žiadne epické scény a šokujúce zápletky a budete mať na pamäti, že ide o príbeh pre mladších čitateľov, je dosť možné, že sa vám táto kniha zapáči. A navyše... tá obálka 😍

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart