streda 23. decembra 2020

RECENZIA: Zaklínač #4 - Čas opovrhnutia (Andrzej Sapkowski)

Originálny názov: Wiedźmin #4: Czas pogardy (1995)
Počet strán: 360

Vojská Nilfgaardu nezastaviteľne postupujú a čarodeji už nie sú ochotní nečinne sa prizerať. Snem, na ktorý smerujú Geralt, Ciri a Yennefer, má rozhodnúť o ďalšom osude sveta. V Geraltovi sa stupňuje nepríjemný pocit. Toľko čarodejnej moci na jednom mieste môže uvrhnúť noc stretnutia do čistého chaosu. Rozutekajú sa životné cesty osudom prepletenej trojice do celkom iných smerov? Zradili čarodeji svoje kráľovstvá alebo je za tým väčší plán?

Predpokladala som, že to príde a naozaj sa to stalo. Zaklínač sa stáva jednou z mojich najobľúbenejších sérií. A paradoxne to viem práve preto, že tento diel sa mi páčil o niečo menej ako predošlé. Hneď vysvetlím prečo a ako to, že ma, naopak, neznechutil.

Prvé dve knihy boli taký rozbeh, postupné predstavovanie sveta a postáv okorenené dávkou akcie. Trojka už bola komplexnejšia a načrtávajúca dlhší príbeh, ktorý sa bude ťahať ďalšími knihami. No a toto štvrté pokračovanie je už vážne dielo so všetkým, čo k nemu patrí. Staré známe postavy, kopa nových, ktoré posúvajú dej a vzápätí umierajú, bojové scény a veľa VEĽA politiky. Toto bol ten bod, keď už toho bolo na mňa trošičku priveľa a cez niektoré strany som sa musela prehrýzať. Už v predošlej časti som s tým mala problém a to ešte nebolo v takom množstve ako tu. Autor má dopodrobna premyslené všetko, čo sa v jeho svete odohráva a k tomu politika a mocenské systémy, samozrejme, patria. A dokázala som sledovať postup niektorých vojsk a hlavné dve strany konfliktu. No všetky tie dohody, pakty, prevraty, stratégie... to bolo nad moje sily 😅 Viem si však predstaviť, že pre čitateľov, čo sa v takýchto veciach vyžívajú, musí byť tento román priam raj. Možno sa jedného dňa dostanem aj ja na ich úroveň, no ja si zatiaľ užívam scény s Geraltom a mojim milovaným Blyskáčom.

No a tu sa dostávame k tomu, prečo ma práve táto časť ubezpečila, že toto je jedna z najlepších sérií, na aké som narazila. Je to jednoducho preto, že napriek tomu množstvu strán, ktoré som si až tak neužívala a napriek žalostne malému počtu scén s mojimi obľúbenými postavami, som sa jednoducho nemohla  zastaviť. Strašne už chcem ísť na ďalší diel, strašne už chcem vedieť, ako to všetko dopadne... a neviem si predstaviť, že by som niekedy zabudla na Geralta z Rivie, na neposednú Ciri a vyškereného Blyskáča. Tieto postavy so mnou ešte určite zostanú veľmi veľmi dlho a už teraz viem, že sa k tejto sérii určite budem vracať.

Znova musím vyzdvihnúť autorov štýl písania a teda aj prácu prekladateľa. Vo všetkých tých krvavých scénach vynikajú krásne opisy okolia alebo pocitov postáv, ktoré pôsobia magicky a zahrievajú ma na duši. Netreba totiž zabúdať, že Zaklínač je plný mágie a to nehovorím len o rôznych magických bytostiach a čarodejoch. Tu  pôsobia aj vyššie sily, niečo ako osud, niečo ako predurčenie... a práve táto záhadná stránka tohto príbehu mu dodáva niečo nenapodobiteľné, čo ma opantalo už po prvých stránkach prvej knihy.

V mojich recenziách sa snažím neprezrádzať veľa z deja, lebo si myslím, že to do recenzie nepatrí. No ak vás zaujíma, na čo sa môžete tešiť, tak by som vyzdvihla honosný bál čarodejov, spletité uličky veľkomesta, záhadné dryády z lesa Brokilon, nekonečnú spaľujúcu púšť a na nej nečakané stvorenie... bolo tam naozaj veľké množstvo fascinujúcich scén a veľkolepých obrazov... no a nemôžem zabúdať na humor. Ono sa to nezdá, ale v tejto sérií je ho naozaj dosť. Väčšinou zaň môžu Geraltove ufrflané reakcie, ale aj interakcie medzi prostými ľuďmi či magickými tvormi... jednoducho sa pri čítaní týchto kníh vždy cítila príjemne, usmievala som sa a pomáhalo mi to prekonávať niektoré naozaj ťažké momenty, ktorých je táto séria tiež plná 😅

Takže ak to ešte z tejto recenzie nie je jasné, ZAKLÍNAČA ODPORÚČAM VŠETKÝMI DESIATIMI. Je to fascinujúci príbeh, plný mágie, kúzel, no aj utrpenia a krutosti... a Geralta jednoducho nejde nemilovať 🙈😍