streda 4. marca 2020

RECENZIA: Pôjdem tam, kam pôjdeš ty (Nina LaCour)

Originálny názov: Hold Still (2009)
Počet strán: 256
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: pevná

V tú noc Ingrid sľúbila Caitlin: „Pôjdem tam, kam pôjdeš ty.“ Na druhý deň je však všetko inak. Ingridin náhly odchod zastihne Caitlin nepripravenú. V novom živote bez umenia, smiechu, hudby a radostí, ktoré spolu zdieľali ako najlepšie kamarátky, nenachádza svoje miesto. Nanešťastie tu po Ingrid niečo ostalo. Na papier zaznamenala tomuto svetu a ľuďom v ňom svoje bolestivé zbohom. Caitlin na stránkach plných žiaľu odznova prežíva svoju obrovskú stratu a snaží sa nájsť nádej do budúcna.

V prvom rade musím spomenúť, že táto kniha, spolu s druhou od autorky, Všetko je tak, ako má byť, ma od prvého momentu, ako som ju zbadala, úplne dostala svojou obálkou. Fotky a tváre na obálkach nie sú nič pre mňa a fascinujú ma práve takéto kreslené... no a tieto s kontrastnými farbami a takým tým papierovým povrchom, sú za mňa dokonalé. Kniha je navyše krásne spracovaná aj vnútri, čo samozrejme nie je najdôležitejšie, ale je to super bonus 😄 A som rada, že nezostalo len pri úžasnom spracovaní, ale že aj príbeh bol skvelý a  jeho čítanie som si veľmi užívala.

Nina LaCour má talent na verné zachytenie emócii vo svojich príbehoch a tento nebol výnimkou. Hlavná postava Caitlin sa vyrovnáva so stratou najlepšej kamarátky a tento ťažký sužujúci smútok cítiť na každej stránke. Postupne sa mi dostával pod kožu a úplne som chápala, čo cíti Caitlin. No napriek tomu, že je tento príbeh až presiaknutý bolesťou a smútkom, autorka doň vkladala krásne myšlienky a opisy, ktoré nenápadne naznačovali, že nič nie je stratené a že nádej zomiera posledná.

To, že som sa dokázala do hlavnej hrdinky vcítiť bolo určite aj tým, že na mňa pôsobila veľmi sympaticky. Z jej rozprávania bolo jasné, že nebola dokonalá a že v živote porobila pár chýb, no o to autentickejšie Caitlin pôsobila. Nie vždy som súhlasila s jej názormi a činmi, ale to je, myslím, normálne. Oveľa dôležitejšie bolo, že som cez Caitlin vnímala všetko, čo chcela autorka týmto príbehom povedať a že ma to nútilo nad mnohými vecami rozmýšľať.
Ilustrátorka
Aj ďalšie postavy boli zaujímavo vykreslené a realistické. Veľa sme sa toho dozvedeli o Ingrid, Caitlininej najlepšej kamarátke, aj keď priamo v príbehu, samozrejme, nevystupovala. Mohli sme ju však spoznávať cez jej zápisky, ktoré zanechala Caitlin a aj cez Caitlinine spomienky. Navyše sa mi veľmi páčilo, ako bol zobrazený ich vzťah, znova veľmi realisticky. Väčšina ľudí má so svojimi kamarátmi unikátne puto, niečo iné, než je to s rodinnými príslušníkmi alebo partnermi. Často sú to pre nás tí najbližší ľudia, no na druhú stranu, ani takýto vzťah nie je vždy harmonický a nezaobíde sa bez konfliktov. Caitlin sa nesnažila z Ingrid spraviť niečo, čím nebola a chýbala jej aj so všetkými svojimi chybami.

Mám pocit, že v YA knihách sa často zabúda na rodičov hlavných postáv. Niekedy sú úplne vynechávaní, no keď sa tam už objavia, často sú tam len na to, aby sa hlavná hrdinka mala s kým sem-tam pohádať a mohla tráviť čo najviac času mimo domu. To však nebol prípad tejto knihy. Caitlinini rodičia možno neboli výrazné postavy, no bolo veľmi cítiť, ako sa ich problémy ich dcéry dotýkajú. Aj do nich som sa vedela vcítiť, chápala som, ako sa o svoju dcéru boja, hoci ona nebola tá, ktorá sa rozhodla ukončiť svoj život. Navyše ma to núti premýšľať nad vzťahom medzi rodičmi a ich deťmi, ktoré od istého veku trávia veľa času mimo domu a rodičia už na nich nemajú taký dosah, ako kedysi. Musela som sa vďaka tomu zamyslieť, ako to berú rodičia a čo všetko musia zvládať.

Dej nebol veľmi akčný, išlo predsa o život obyčajného dievčaťa z malého mesta, no aj tak som mala pocit, že sa tam stále niečo deje. Caitlin sa denno-denne snažila nájsť vôľu a chuť k životu, nadväzovala nové vzťahy a niektoré ukončovala, venovala sa novému netradičnému koníčku a často  sa strácala v spomienkach... Stránky mi veľmi rýchlo ubiehali a ako som sa blížila ku koncu, vedela som, že toto je príbeh ku ktorému sa ešte vrátim.

Ak máte chuť na knihu, ktorá vás zasiahne, donúti premýšľať nad mnohými vecami, no pri ktorej si zároveň oddýchnete a načerpáte inšpiráciu, toto je určite skvelá voľba.