RECENZIA: Simon Lewis - Príbehy z Tieňoloveckej akadémie (Clare, Brennan, Johnson, Wasserman)

Originálny názov: Tales from Shadowhunter Academy (2016)
Rok vydania u nás: 2018

Počet strán: 525
Vydavateľstvo:
Slovart
Väzba: brožovaná

Anotácia: Simon Lewis po udalostiach v Meste nebeského ohňa prišiel o väčšinu spomienok. Vie, že sa priatelil s Clary, s Jacom a aj to, že totálna bohyňa Isabelle Lightwoodová bola jeho frajerka - ale netuší, ako sa mu niečo také vôbec mohlo podariť.
Keď Tieňolovecká akadémia po desiatkach rokov znovu otvára svoje brány, Simon vidí v príležitosti vycvičiť sa v boji proti démonom šancu, ako znova nájsť sám seba, svoje nové ja.
Tieňolovecká armáda zúfalo potrebuje novú generáciu bojovníkov proti zlu, no akadémia od začiatku zápasí s problémami. A Simon veľmi skoro zisťuje, že život vo výcvikovej škole pre Tieňolovcov zďaleka nie je taký, ako čakal.

Udalosti v závere knihy Meste nebeského ohňa, čo je šiesty diel zo série Nástroje smrteľníkov, ma naozaj zasiahli a to, čo sa stalo Simonovi som prežívala spolu s ostatnými postavami. Všetci boli zdrvení, pretože stratili kamaráta, no veľmi som sa nezamýšľala nad tým, ako to vníma samotný Simon. Bála som sa, že sa úplne odstrihne od svojich priateľov, keďže si nepamätá nič nadprirodzené, čo by ho s nimi spájalo. On je síce ten, čo spomienky stratil, no nie ten, komu by najviac chýbali. Toto všetko predpovedalo veľmi zaujímavú zápletku a test priateľstva medzi Simonom a ostatnými postavami.

Už v pôvodnej sérií mi bol Simon veľmi sympatický. Bol tak trochu iný ako ostatní, keďže nebol Tieňolovec a do celého toho magického sveta až tak nezapadal. To sa neskôr zmenilo, keď sa stal súčasťou Dolnosveta, no to pre Tieňolovcov nebolo o nič lepšie. Bola som rada, že s Clary mali stále rovnaký priateľský vzťah, aj keď sa im celý svet otočil hore nohami. Zakaždým som bola rada, keď sme dostali možnosť trochu viac nahliadnuť do Simonovho vnútra (Napríklad v Meste padlých anjelov, kde dostala jeho postava veľa priestoru), takže táto kniha mi naozaj ulahodila.

Simon Lewis
Akoby som Simona už nemala rada dosť, hneď v úvodnej poviedke padla referencia na Doctora Who, môj momentálne najobľúbenejší seriál. To ma nakoplo a dodalo mi chuť do čítania. Zaujímalo ma, ako sa Simon vyrovnáva s novou situáciou, aký to malo dopad na jeho život a v čo dúfa, že mu budúcnosť prinesie. Veľmi zaujímavé bolo, keď sa v príbehu zjavili staré postavy, ktoré už čitatelia veľmi dobre poznajú, no vďaka Simonovi sme sa na ne mohli dívať z nového uhla.

Kniha je zostavená ako zbierka desiatich poviedok, pričom každá je napísaná Cassandrou Clare a jedným zo spoluautorskej trojice. Podobne to bolo aj pri knihe Magnus Bane: Zápisky veľkobosoráka, ktorá mapovala život mojej obľúbenej postavy z tejto ságy. Dvoch spoluautorov som už teda poznala, no tretí bol pre mňa nový. A práve s touto autorkou som mala zozačiatku trochu problém. Patrila jej druhá poviedka v knihe a trochu ma pribrzdila v mojom nadšenom tempe. Oproti prvej mi prišla trochu slabšia a jej štýl mi nesadol tak ako pri prvej autorke. Našťastie som si však na to zvykla a neskôr som už medzi nimi nerozlišovala. Jediné, čo mi trošku prekážalo počas čítania celej knihy bolo to, ako v každej poviedke každý autor znovu vysvetľoval veci, ktoré už boli pred tým spomenuté. Naozaj ako čitateľ nepotrebujem zakaždým v úvode čítať tie isté veci dookola, napríklad ako Simon stratil pamäť alebo kto je jeho spolubývajúci a ostatné postavy, s ktorými som sa už x-krát stretla. To ma trochu rušilo a navyše si tieto situácie niekedy trochu odporovali. Odhliadnuc od tohto som však s čítaním nemala žiaden problém a keby som mala trochu viac času na čítanie, knihu by som zhltla na jedno-dve posedenia.

Je jasné, že autorka túto knihu využila na dovysvetľovanie niektorých vecí, ktoré boli načrtnuté v sérií Nástroje smrteľníkov, no nebolo na ne dosť priestoru. To sa mi veľmi páčilo, pretože to priblížilo niektoré okrajové postavy, ktoré v ďalších knihách dostanú hlavné slovo a toto bola dobrá príležitosť trochu na to čitateľov pripraviť. Navyše to zobrazuje komplexnosť celého Cassandrinho sveta a to, aké ďalekosiahle následky majú udalosti z prvej série. Čo ma však prekvapilo bolo, že sa tu objavili aj ďalšie postavy z rôznych časových úsekov, hlavne tie z minulosti, čo som teda naozaj nečakala. A aj moje obľúbené! 😍 Dokonca som si jednu postavu obľúbila natoľko, že sa zaradila medzi moje TOP 3... nepoviem vám o koho ide, ak sa niekto chce radšej nechať prekvapiť, no objaví sa vo štvrtej poviedke s názvom Nič, len tiene.

Úvodná ilustrácia k poviedke Skúška ohňom
Jedna z mojich obľúbených vecí je, keď autori do svojich fantasy svetov včlenia udalosti alebo povery z nášho sveta. Vytvára to ilúziu toho, že rôzne fantasy svety sú možno oveľa bližšie, než si myslíme. V tejto knihe to bol príbeh o Jackovi Rozparovačovi, ktorý v 19. storočí terorizoval Londýn a doteraz je jeho identita opradená tajomstvom. Páčilo sa mi, ako do toho boli zakomponovaní Tieňolovci a že sa nám dostalo "vysvetlenia", kto to v skutočnosti bol.

Táto kniha nám okrem postáv priblížila aj niekoľko ďalších aspektov tieňoloveckého sveta. Máme možnosť dozvedieť sa viac o zvykoch, ktoré Tieňolovci praktizujú, napríklad ako vyzerá ich svadba alebo ako prebieha obrad medzi parabatai. To ma veľmi potešilo, pretože nápad o parabataioch ma nadchol už pri jeho prvej zmienke. Ak neviete, o čo ide, je to špeciálne puto medzi dvoma Tieňolovcami, ktoré po absolvovaní rôznych rituálov môžu oficiálne spečatiť. Parabatai sú si veľmi blízki, sú naladení na pocity toho druhého, ktorého často poznajú lepšie, než samého seba a za každých okolností sa snažia navzájom ochraňovať. Sú to najlepší spolubojovníci a ich runy majú na toho druhého najväčší účinok. Je to veľmi intímne puto, hoci láska medzi parabataimi je zakázaná. Je to totiž niečo takmer spirituálne, jednoducho najväčšie spriaznenie duší. Moji obľúbení parabatai sú Will a Jem zo série Pekelné stroje, no tu sme mali možnosť spoznať niekoľko ďalších dvojíc a to, čo to všetko obnáša.

Keďže celá kniha bola taká milá, vtipná a jednoducho príjemná na čítanie, prekvapil ma koniec, ktorý ma úplne dostal. Nečakala som taký vývoj udalostí a bolo mi strašne ľúto postáv, ktorých sa dotkol. No na šokujúce a srdcervúce scény som už pri Cassandre Clare zvyknutá, takže som dokázala prehltnúť slzy a sústrediť sa na ďalšiu knihu v poradí a to Polnočnú dámu zo série Tajomná temnota. Viem, že niektorí ľudia tieto medzidiely ako je Simon Lewis - Príbehy z Tieňoloveckej akadémie ani nečítajú, no ja si to neviem predstaviť, pretože ponúka niekoľko informácií, bez ktorých by som bola dosť zmätená. Takže túto knihu určite odporúčam a ak ste ešte nezačali s tieňoloveckou ságou, mali by ste to čo najskôr napraviť! 😂

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem PreŠkoly.sk