utorok 23. júla 2019

RECENZIA: Nástroje smrteľníkov #4 - #6 (Cassandra Clare)

Cassandra Clare vybudovala veľmi zaujímavý a prepracovaný magický svet, ktorý touto sériou ešte ani zďaleka nekončí a sľubuje rôzne pokračovania v ďalších sériách a doplnkových knihách.
Tretí diel pôsobil ako ukončenie trilógie a preto som bola zvedavá, ako to bude pokračovať v nasledujúcich troch dieloch. Vďaka ukončeniu hlavnej zápletky v Meste skla, možno brať Mesto padlých anjelov, Mesto stratených duší a Mesto nebeského ohňa ako samostatnú sériu, aspoň čo sa deja týka. Príbeh však ďalej sleduje hlavné postavy Clary, Simona, Jaca, Isabelle a Aleca, ktorí výrazne pomohli pri porážke Valentina, ktorý ohrozoval všetkých Tieňolovcov. Ani potom si však nemôžu vydýchnuť, pretože nablízku sa črtá ďalšia a oveľa väčšia hrozba.

Originálny názov: The Mortal Instruments - City of Fallen Angels (2011)
Dátum vydania u nás: 2019
Počet strán: 392

Anotácia: Valentine je porazený a vojna sa skončila. Clary Frayová sa vracia späť do New Yorku k novému životu. Chce sa stať plnohodnotnou Tieňolovkyňou a zároveň sa učí používať svoju špeciálnu silu. Jej mama je zasnúbená so svojou celoživotnou láskou a Dolnosveťania a Tieňolovci si nažívajú v pokoji. A čo je najdôležitejšie: s Jaceom sú konečne spolu. Nič však netrvá večne. Niekto vyvražďuje Tieňolovcov, rozdúchava napätie medzi Dolnosveťanmi, a to môže viesť len k ďalšej vojne. Clary nedokáže pomôcť ani jej najlepší priateľ Simon. Jeho mama totiž zistila, že je upír, a vyhodila ho z domu. A aby toho nebolo málo, randí naraz s dvoma krásnymi a nebezpečnými babami. Clary napokon zisťuje, že nešťastnou náhodou dala do pohybu sled hrozivých udalostí, ktoré môžu zapríčiniť, že stratí všetkých, ktorých miluje.

Ako som už spomínala, predošlým dielom sa zápletka ukončila a ja som bola zvedavá, čo si teda autorka vymyslí ďalej. Čítala som množstvo názorov a recenzií, ktoré tvrdili, že by bolo lepšie, keby Nástroje smrteľníkov zostali trilógiou a že tento a nasledujúce diely sú len zbytočným naťahovaním. Mne to tak vôbec neprišlo. Po dočítaní tejto knihy som si povedala, že som rada, že nebolo vôbec cítiť, že ide o rozširovanie pôvodnej trilógie a že nová zápletka nepôsobila nasilu a bola dostatočne silná.

Simon Lewis
Jediným veľkým rozdielom voči predchádzajúcim trom častiam bolo podľa mňa to, že v tejto nebola na prvom mieste akcia. Dej trochu spomalil a oveľa viac priestoru dostali postavy. Mali sme možnosť spoznať ich bližšie, vžiť sa do ich situácií a trochu odhaliť viac z ich minulosti a vlastných túžob. Najviac priestoru podľa mňa dostal Simon. Bola som za to vďačná, pretože mi bolo od začiatku jasné, že Simon má ako postava veľký potenciál. Svojim humorom za šarmantným Jacom až tak veľmi nezaostával a veľakrát sa prejavil ako naozaj dobrý priateľ. S Clary majú podľa mňa naozaj pekný a výnimočný vzťah a je jasné, že by im jednému bez druhého bolo ťažko. Odhiadnuc od tohto všetkého, Simon sa dostal aj do naozaj zaujímavej životnej situácie, ktorá ho robí výnimočným a tým myslím jeho premenu na Dolnosveťana. Zrazu sa musel prispôsobiť obrovskej zmene vo svojom živote z ktorej by bolo veľa ľudí doslova zúfalých, no on to zvládol veľmi rozvážne. Nie je ľahké vyrovnávať sa so svojou identitou, vpúšťať si do života nových ľudí a pri tom sa snažiť udržať si aspoň niečo zo svojho starého života. Jemu sa to však darilo a veľmi ma tešilo, že sa dostal hlbšie do Tieňosveta, pretože som mala pocit, že ako obyčajný sa Clary veľmi vzďaľoval, čo dosť kazilo a komplikovalo ich dlhoročné kamarátstvo.

Viac sme sa toho dozvedeli aj o ďalších vedľajších postavách, ktoré dokonca ani nepatria do toho "hlavného kruhu" okolo Clary a ostatných tieňolovcov. Napríklad Maia alebo Jordan, ktorí ako vlkolaci riešia svoje vlastné problémy, no do príbehu vniesli ďalší aspekt Dolnosveta a cez nich sme mohli pozorovať niečo nové. Nechýbali však aj ich osobné problémy, ktorých bolo tiež kopa a priblížili nám ich aj po ich ľudskej stránke.

Alec Lightwood
Nemohla som si pomôcť a najviac som si užívala samozrejme také momenty, kde sa objavovali moje obľúbené postavy a to Alec s Mgnusom. Tí vo veľkej časti knihy ale chýbali, keďže boli na cestách po svete a teda nezasahovali do deja, no to sa našťastie kompenzuje v novej samostatnej knihe, ktorá sa zameriava len a len na nich. Veľmi sa na ňu teším, no v tejto časti mi jednoducho chýbali. Keď sa konečne zjavili, skákala som od radosti, no zároveň mi bolo ľúto, že sa veci medzi nimi začali trochu komplikovať. Ako pár majú tiež veľa prekážok, ktoré musia každodenne prekonávať a trochu ma mrzelo, že až tak navonok neprejavovali svoje city a ako čitateľ som si mnoho z ich vzťahu musela domýšľať. Zároveň som však vedela, že mám pred sebou ešte ďalšie dve knihy v ktorých sa o nich budem môcť dozvedieť ešte o niečo viac.

Veľkými zmenami vo vzťahu prechádzali aj Clary s Jacom, ktorí si k sebe konečne našli cestu. Práve kvôli tomu, aké komplikované to medzi nimi bolo, som si myslela, že sa uvoľnia a budú si užívať čas spolu. Ale nieee, Jace samozrejme musel prepadať sebaľútosti a doslova si vymýšľal problémy. Dosť mi to liezlo na nervy a síce chápem, že sa sám musel s množstvom vecí vysporiadavať, trochu to preháňal.

Keďže v tejto časti sa často striedali pohľady z ktorých bol príbeh rozprávaný, dostávalo sa nám množstvo pohľadov na jednu situáciu alebo boli postavy často rozdelené a každý si akoby žil svoje. Dej bol tak pomalší, zameraný skôr na vzťahy a pomalé budovanie atmosféry a situácií, ktoré neskôr vyústia do niečoho väčšieho. No o akciu sme neboli úplne ukrátení, posledných asi 80 strán bolo poriadne napínavých a na scénu sa dostal nový záporák, ktorý poriadne zamiešal kartami.
Takže aj tento diel hodnotím veľmi pozitívne a vôbec sa nestotožňujem s názormi, že by bol zbytoční alebo výrazne nekvalitnejší ako pôvodná trilógia.

Originálny názov: The Mortal Instruments - City of Lost Souls (2012)
Dátum vydania u nás: 2019
Počet strán: 488

Jace vstúpil do služieb temna a zla. Len Clary, Izzy, Alec a Simon sú presvedčení, že ho k tomu núti tajomné puto medzi ním a Sebastianom, ktoré zosnovala Lilith. Ostatní Tieňolovci tomu nechcú veriť a ich cieľom je Sebastianova smrť, bez ohľadu na Jacea. Puto medzi Jacom a Sebastianom je však oveľa mocnejšie, ako si sprvu mysleli, a všetko, čo raní jedného, ublíži aj druhému. Clary musí Jaca zachrániť! Cena za jeho záchranu však môže byť privysoká.

Ak predošlému dielu chýbala akcia, v tomto sa to rýchlo vykompenzovalo. V stávke sú životy a Tieňolovci sa ocitli na mŕtvom bode, pretože nemôžu bojovať so zlom bez toho, aby ublížili Jacovi. Veľmi sa mi páčilo, ako bolo toto puto medzi Jacom a Sebastianom vymyslené. Jace bol v podstate stále sám sebou, so svojimi spomienkami a zaľúbený do Clary, no mal to v hlave akoby preprogramované, myslel si, že vo všetkom súhlasí so Sebastianom a chce s ním spolupracovať. To bolo svojím spôsobom oveľa strašidelnejšie ako keby sa zmenil na zlého, pretože ho bolo ťažké presvedčiť, že je s ním niečo zle. Clary to tiež mala veľmi ťažké a v podstate ju často prepadalo zúfalstvo.
Veľmi sa mi páčilo aj prostredie, v ktorom sa Clary, Jace a Sebastian neskôr ocitli. Mám veľmi rada New York a Inštitút, no toto bola príjemná zmena a navyše veľmi zaujímavá.

Clary Fairchild
Trošku som mala problém s formou, akou bol tento diel písaný. Postavy znova boli často rozdelené, takže sa stále menili pohľady rozprávania. A bolo toho podľa mňa príliš veľa. Keby sa menili po kapitolách alebo nejakých väčších úsekoch, bolo by to v pohode, no niekedy jedna postava dostala len pár odsekov a zrazu sa skočilo na inú. Bolo to trošku otravné a niekedy dosť nezmyselné.

Malo to za následok aj to, že linky niektorých postáv ma až tak veľmi nebavili a musela som sa držať, aby som ich nepreskakovala. Hovorím hlavne o Mai a Jordanovi. Nie že by som ich ako postavy nemala rada, ale keď som bola zahĺbená do napínavej scény so Sebastianom alebo Jacom, zrazu sme skočili na Maiu a Jordana ako sa niekde bozkávajú. Takže, chápete...

Celkovo však musím povedať, že postavy sú podľa mňa oveľa vyzretejšie ako v predošlých dieloch. Ich vývoj autorka zachytila veľmi dobre. Niektorí vyspeli, stali sa odolnejšími alebo jednoducho našli niečo, čo ich napĺňa. Navyše je každá postava svojská a originálna, čo je podľa mňa pri takejto rozsiahlej sérii ťažko dosiahnuť, no autorka to zvládla veľmi dobre.

Okrem vyzretejších postáv sa začína stupňovať aj napätie, hrozba s ktorou sa musia popasovať je oveľa väčšia a všetky vzťahy sú oveľa komplexnejšie. Príbeh už nesleduje Clary a jej premenu z obyčajnej na Tieňolovkyňu, ani je zápas s citmi k Jacovi. Tentoraz ide o boj medzi Tieňolovcami a démonmi, ktorý dokáže zachrániť alebo zničiť celý svet. Aj preto by sa dalo túto šesťdielnu sériu rozdeliť na dve samostatné série, pričom každá má v sebe niečo iné, čo je zaujímavé a okúzľujúce.

Magnus Bane
Čítanie týchto posledných troch dielov mi trvalo dlhšie, pretože som pomedzi to čítala ešte Pekelné stroje, ďalšiu sériu z pera Cassandry Clare, ktorá tiež sleduje život Tieňolovcov, no o vyše storočie skôr. A som veľmi rada, že som sa to rozhodla čítať práve takto, pretože v oboch sériách sa skrýva množstvo referencií, ktoré odkazujú na tú druhú sériu.  Nečakala som, že ich bude toľko, keďže obe delí taká veľká priepasť času, no každú chvíľu som sa zastavovala a užívala si ich. Najväčšiu zásluhu na tom mal určite Magnus, postava, ktorá spája obe série. Už od prvého dielu mi úplne učaroval a predpokladala som, že bude veľmi zaujímavou postavou. A nemýlila som sa. Určite je to aj tým, že žil toľko rokov, stretol obrovské množstvo ľudí a veľa si toho prežil. No najviac sa mi páči, že si za celý ten čas zachoval svoju okúzľujúcu osobnosť, šarm a humor. A to, že je stále ochotný pomôcť. Preto keď sa dal dokopy s Alecom, mojou druhou obľúbenou postavou, nemohla som byť šťastnejšia. A z rovnakého dôvodu mi pukalo srdce, keď sa medzi nich dvoch niečo postavilo a keď riešili nejaké problémy vo svojom vzťahu. Aj v tejto časti mali niekoľko pekných momentov pri ktorých som sa usmievala ako blázon, no aj takých, kedy sa mi do očí tlačili slzy. Myslím, že majú toto ešte veľa čo povedať a preto sa nemôžem dočkať, keď si prečítam ďalšie knihy, ktoré sa sústreďujú práve na nich dvoch.

Keď už aj niektorej časti niečo chýba, vždy mi to vynahradí záver. A rovnako epický koniec ma čakal aj tu. Už ide naozaj do tuhého a pravdupovediac, všetko vyzerá dosť beznádejne. Sebastian je úžasný záporák a hoci je naozaj krutý a bezcitný, tak trochu ma fascinuje. Valentine mu nesiaha ani po päty a preto som si bola istá, že aj záverečný diel bude poriadne epický.

Originálny názov: The Mortal Instruments - City of Heavenly Fire (2014)
Dátum vydania u nás: 2019
Počet strán: 560

Nočné mory Tieňolovcov sa stali skutočnosťou. Sebastianovi Morgensternovi sa podarilo rozdúchať nepokoje medzi Tieňolovcami a Dolnosveťanmi. S Čašou pekla v rukách premieňa nefilov na temné stvorenia, ktoré bez okolkov bojujú proti vlastným rodinám i milovaným. Tieňolovci hľadajú útočisko v Idrise. Kto však ochráni svet pred démonskou inváziou, ak sú všetci bojovníci proti temnote v bezpečí svojej domoviny? V šiestom a poslednom pokračovaní celosvetovo megaúspešnej série Nástroje smrteľníkov sa musia obľúbení hrdinovia vzdať lásky, pre ktorú mnohí padli, a vyrovnať sa so svetom, ktorý už nikdy nebude ako predtým.

Ako to už pri záverečných dieloch sérií býva, napätie je vybičované na maximum a človek sa obáva, čo sa stane s jeho obľúbenými postavami. Celou touto časťou sa niesla atmosféra strachu a nervózneho očakávania. Tieňolovci sa v podstate ocitli v zúfalej situácií, pretože viac-menej na všetkých frontoch prehrávajú. Autorke sa podarilo zachytiť všetky emócie, ktoré v takejto situácií ľudí opantávajú a konflikty, ktoré to môže podnietiť.

Hoci ide o posledný diel v sérií, autorka pomaly predstavuje nové postavy, ktoré neskôr prevezmú "vedenie" v nových sériách. Tak trochu si už predpripravila pôdu na niekoľko zápletiek, ktoré určite bude neskôr rozvíjať. Síce sa už na to teším, budú mi chýbať hlavní hrdinovia, ktorí ma sprevádzali celých šesť kníh.
Jace Herondale

Keďže sa už všetko blížilo ku koncu, začala som si uvedomovať veci, ktoré mi v sérií tak trochu chýbali a rada by som ich tam mala viac. Jednou z nich bolo málo momentov medzi Alecom a Jacom. Vzhľadom na to, že sú parabatai, teda dvaja bojovníci zviazaní putom, ktoré medzi Tieňolovcami znamená niečo posvätné, by som čakala, že budú mať trochu hlbší vzťah. Myslím, že zozačiatku to tak aj bolo, no potom to akoby zaniklo medzi všetkými tými komplikovanými vzťahmi a udalosťami,, ktoré musela autorka rozvíjať a vzťah Jaca a Aleca už nedostával toľko priestoru. Možno by som to až tak  výrazne nepociťovala, keby som popri tom nečítala Pekelné stroje, kde mali dve postavy taký blízky a dôverný parabatai vzťah, že pri nich vyzerali Jace s Alecom ako vzdialení príbuzní, ktorí sa majú celkom radi, ale nič viac. Čo ma ale potešilo, bolo to, že autorka si to zjavne tiež uvedomila a neskôr v príbehu to začala všetko kompenzovať. Takže v konečnom dôsledku som s vývojom udalostí veľmi spokojná.

Aj čo sa týka postáv, niektoré vecí sa zmenili k lepšiemu. Napríklad Isabelle ako postava. K nej som si nikdy nevybudovala taký vzťah ako k ostatným, pretože bola celkovo ako osoba veľmi uzavretá. Dávala si pozor, aby veľmi neprejavovala svoje city, akoby sa bála, že to niekto využije proti nej. Keď už prejavovala lásku, tak voči Alecovi, Maxovi a Jacovi - svojej rodine. V tejto časti sa však akoby trochu viac otvorila a niekoho si pustila k telu. Škoda, že sa to nestalo trochu skôr, no aj tak som si ju napokon obľúbila.
Isabelle Lightwood

V tejto časti sa najvýraznejšie prejavovalo aj to prelínanie medzi sériami a ja som skákala meter dvadsať od radosti, keď sa tu konečne prejavila moja obľúbená postava z Pekelných strojov, konečne v celej svojej kráse. Tieto malé crossovery vždy boli a vždy budú mojim obľúbeným prvkom v knižných sériách. A autorka to zvláda naozaj špičkovo. Tým, že mám pred sebou ešte dosť veľa kníh z tohto sveta, som si istá, že ma čaká ešte množstvo takýchto stretnutí a to ma núti ešte viac sa na ich čítanie tešiť.

Čo sa týka dejovej linky, podľa mňa bola silná. Dostali sme napínavé akčné scény, ale aj momenty sústredené na vývoj postáv, zmeny prostredia, emotívne scény... Jediné, čo bolo trochu iné, ako vyvrcholenie konfliktu v tretej časti, bolo to, že v podstate všetko vyriešili hlavné postavy samé. V Meste skla sa odohrala bitka, ktorej sa zúčastnili všetci Tieňolovci a síce najväčšiu rolu zohrali hlavné postavy, samé by to nezvládli. Tu to však bolo o niečom inom, pretože vlastne všetko vzali do vlastných rúk a obetovali sa, aby všetkých zachránili. Netvrdím však, že to bolo zlé, pretože to jednoducho pasovalo k tomu, ako sa za celý ten čas vyvinuli a je jasné, že po tom čo prežili, by jednoducho nesedeli zo založenými rukami a nečakali, že to za nich vyrieši niekto iný.

Mesto nebeského ohňa bolo podľa mňa naozaj skvelým zakončením série, pri ktorom sa mi na konci tlačili slzy do očí a bolo mi ťažko, že musím tento príbeh opustiť. Teším sa samozrejme na ďalšie príbehy z Tieňosveta, no Clary, Jace, Alec, Izzy a Simon ma ako hlavné postavy naozaj chytili za srdce a budem sa tešiť na každú jednu zmienku o nich v ostatných knihách.
Sebastian Morgenstern

Ak ste sa ešte nedostali k tejto skvelej sérií o Tieňolovcoch, démonoch a mágii, rozhodne by ste mali, pretože naozaj má čo ponúknuť. Ja sama som niekoľko rokov pozadu, no lepšie neskoro ako nikdy, však? :D
Budem rada ak mi do komentárov napíšete, ako ste na tom s touto sériou vy a kto je vaša obľúbená postava :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavetľstvu Slovart
Knižky si môžete zakúpiť TU, TU a TU.