pondelok 18. novembra 2019

RECENZIA: Posledný Namsara (Kristen Ciccarelli)

Originálny názov: The Last Namsara (2017)
Rok vydania u nás: 2019
Počet strán: 376
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: brožovaná

Anotácia: Princezná Asha je najobávanejšia lovkyňa drakov. Privoláva ich rozprávaním prastarých legiend, ktoré síce drakov prilákajú, ale zároveň im dodávajú dávno zabudnutú moc – opäť chrlia oheň. Ignoruje tak všetky kráľove príkazy. Dávne legendy totiž stáli kráľovnú život. A takmer aj Ashu. Pred vyše desiatimi rokmi ju drak pri love popálil, Asha takmer zomrela a drak vypálil polovicu kráľovstva.
Keď jej kráľ prikáže skoliť obávaného prvodraka Kozua, Asha zacíti príležitosť ako splatiť dlh svojmu mestu a kráľovstvu. Aby pokorila najmocnejšieho zo všetkých drakov, musí sa postaviť vlastnej minulosti, odolať volaniu rozumu a počúvať svoje srdce. Časy sa však menia a dávni hrdinovia, ktorých poznala len z prastarých legiend, jej ožívajú pred očami s neuskutočniteľnými výzvami. Lebo aj ľudia z čírej temnoty dokážu chytiť svoj osud do vlastných rúk a nájsť cestu k dobru.

Ako kopu iných ľudí, aj mňa na tejto knihe zaujala predovšetkým obálka. Naživo je naozaj krásna - tie zlaté fliačiky aj písmo sa lesknú a v spojení s tou minimalistickou čiernobielou ilustráciou to vytvára fakt super kombináciu. Navyše som o nej počula už dávnejšie a vždy som ju mala tak nejako zaradenú v mojou pomyselnom wishliste. Preto som sa veľmi tešila, keď vyšla aj u nás na Slovensku. No či naplnila moje očakávania...? 😅

Hlavnou postavou príbehu je Asha, princezná, ktorú všetci v kráľovstve nenávidia. Keď bola dieťa, nechtiac na kráľovstvo privolala skazu, najobávanejšieho Draka, ktorý zničil polovicu kráľovstva a pripravil tak o život mnoho ľudí. Asha si z toho dňa odniesla nepríjemnú spomienku v podobe jazvy z popáleniny, ktorá jej zasiahla celú jednu stranu tela. Asha bola ako hlavná postava naozaj zaujímavá. Bola zvyknutá na nenávistné prejavy zo strany obyvateľov mesta, no aj na to, že sa jej všetci báli, pretože mala povesť násilnej a krutej lovkyne drakov. Páčilo sa mi, že taká naozaj bola, že sa často správa kruto, povýšenecky a jednoducho tak, ako ju vychovali. V YA knihách je totiž často hlavný hrdina opísaný ako chladný a krutý, no v skutočnosti sa tak vôbec nespráva a ide len o to, aby pôsobil tajomnejšie a zaujímavejšie. Asha bola niekedy fakt hrozná a presne to sa mi páčilo.

Asha

Ostatné postavy ma však až tak nezaujali, teda aspoň zozačiatku. Bolo tam niekoľko výrazných postáv, napríklad Jarek, hlavný veliteľ kráľovského vojska a Ashin snúbenec. No napriek tomu ma nejako nezaujal, rovnako ako ani jeho otrok Torwin, Ashina sesternica Sphire alebo princ Dax. Nezaujímalo ma, čo sa s nimi stane a prostredníctvom Ashinho pohľadu sme sa o nich ani veľa nedozvedeli. Možno to bolo jej rezervovanou povahou, no jednoducho som si k nim zozačiatku nevedela vytvoriť vzťah. Ako som sa však začítala, začalo sa to trochu zlepšovať, no už teraz viem, že ani jedna postava vo mne až tak veľmi nezarezonovala.

Ťažko sa mi dostávalo aj do samotného príbehu. Ten bol sám o sebe je zaujímavý, páčila sa mi tá téma - lovenie drakov, ktoré sa dajú prilákať rozprávaním starých legiend, no tie sú v celom kráľovstve zakázané. Tieto legendy sa sem-tam objavili aj medzi kapitolami a to bola moja obľúbená časť celej knihy. Vysvetľovali históriu celého kráľovstva a často krát aj minulosť niektorých postáv. No aj tak celému príbehu chýbala akási iskra, ktorá by ma nútila čítať ďalej a zaujímať sa o osudy postáv. Vlastne som sa asi prvú polovicu knihy trochu nudila, hoci akcie tam nebolo málo. Práveže sa tam stále niečo dialo a často prišli aj nejaké zvraty a odhalenia, no tie boli podané akosi flegmaticky a bez veľkých fanfár a rozruchu, na čo som už asi pri fantasy knihách zvyknutá, takže to bolo pre mňa
trochu nezáživné.

Všetko sa však zlepšilo v druhej polovici knihy, keď som sa už lepšie začítala a zvykla si na postavy aj štýl písania a celkovo sa všetko rozbehlo. Už som sa začala tešiť na to, keď sa objavia niektoré postavy, napríklad Dax a Saphire. Poslednú štvrtinu knihy som už potom zhltla veľmi rýchlo a záverečné strany dávajú jasne najavo, že sa to pre Ashu ešte neskončilo.

V konečnom dôsledku je Posledný Namsara zaujímavou fantasy knihou, ktorá však poteší skôr menej náročných čitateľov, ktorí pri čítaní nepotrebujú veľmi prepracované fantasy svety a veľkolepé scény rozpísané na niekoľko strán. Príbeh je v mnohých ohľadoch zaujímavý a pútavý, no pre mňa to jednoducho nebola taká tá láska na prvý pohľad. No aj tak som rada, že som si knihu prečítala a - keď nechám prejaviť sa svoje márnivé ja - som rada, že ju mám v knižnici, lebo je fakt krásna 😍😅

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media
Knižku si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára