štvrtok 14. novembra 2019

RECENZIA: Čo ak sme to my (Becky Albertalli, Adam Silvera)

Originálny názov: What If It's us (2018)
Počet strán: 384

Anotácia: Arthur trávi prázdniny v New Yorku a práve Broadway ho naučil, že vesmír vás môže prekvapiť nezabudnuteľnou romancou vtedy, keď to najmenej čakáte. Ben je presvedčený o tom, že vesmír sa nemá čo starať do jeho života. Ak by mu totiž kryl chrbát, určite by teraz nesmeroval na poštu, aby odoslal balík s vecami po bývalom priateľovi.
Môžeme len hádať, čo si nevyspytateľný vesmír na nich oboch prichystal, keď sa rozhodol skrížiť im cesty práve na pošte.

Čo ak nič? A ich životy sa uberú rôznymi smermi.
Čo ak všetko? A ich príbeh čaká šťastný koniec.
Čo ak?

Toto je jedna z tých kníh o ktorých som netušila, prečo ju chcem, len jednoducho vyšla a ja som si pomyslela: ,,Jeej, toto si musím prečítať!" Mala by som spomenúť aj to, že ja vôbec nie som veľký fanúšik romantických kníh, kde sa to celé točí okolo hlavných postáv, ktoré sa do seba zaľúbia. Fakt nie. Brrr. Ale toto bolo niečo úplne iné 😄 Bol to aj príbeh o živote, o vyrovnávaní sa s vlastnou osobnosťou, o sile priateľstva, prázdninových láskach... a o Harrym Potterovi. Ani si neviete, predstaviť, ako často sa tam vyskytla narážka na Harryho Pottera 😂 No musím uznať, že to bola veľmi dobrá taktika na to, aby som si obľúbila postavy. Pretože ten, kto miluje HP a spomína rôzne postavy a momenty z tejto série jednoducho nemôže byť zlý človek. A ja som si všetky tieto postavy veeeľmi rýchlo zamilovala.

Ben & Arthur
Príbeh začína z pohľadu Arthura, ktorý je na prázdninách v New Yorku, čo znie síce úžasne, no jemu všetko až tak nevychádza. Najradšej by sa vrátil domov ku svojím najlepším kamarátom Ethanovi a Jessie a trávil leto s nimi. Teda až kým nestretne Bena. A tu sa to celé začína. Polemiky o tom, či existuje osud, či vesmír zasahuje do ľudských vzťahov a snaží sa stoj čo stoj spojiť niektorých ľudí... a priznám sa, tu sa ozvala moja hlboko pochovaná romantická duša a strašne som zatúžila po tom, aby to takto fungovalo aj v reálnom živote. Celé to bolo také milé a zlaté, že si jednoducho nemôžete pomôcť a aj vy budete chcieť svojho Bena alebo Arthura.

Okrem romantických vzťahov tu boli veľmi pekne vykreslené aj tie kamarátske. Napríklad ten medzi Benom a jeho najlepším kamarátom Dylanom. Dylan sa veľmi rýchlo stal mojou najobľúbenejšou postavou, pretože bol neskutočne sympatický. Najviac mi sedel jeho humor na ktorom som sa neustále uškŕňala a niektoré jeho vtipy ma úprimne rozosmiali. Bol strašne excentrický, energický, jednoducho neriadená strela. Zo všetkého najkrajšie ale na ňom bolo to, ako sa správal k Benovi a akým úžasným priateľom mu bol. Vždy ho podporoval, podržal ho keď to potreboval a nebál sa ukázať mu, ako ho má rád. No a to, že väčšina potterovských referencií išla od neho už hádam ani nemusím spomínať 😄

Humor bol ale výraznou črtou u všetkých postáv a to ma neskutočne bavilo. Ben bol skôr ironický, Arthur často vtipkoval keď bol nervózny a z Dylana to jednoucho išlo prirodzene. No všetci spolu vytvárali ľahké, oddychové a príjemné čítanie, ktoré mi prirastalo k srdcu stále viac a viac. Okrem Harryho Pottera sa tam našla kopa ďalších narážok na rôzne filmy, seriály a knihy a ja som to všetko hltala. Všetko umocňovali ešte aj dialógy, ktoré boli vo väčšine času fakt uveriteľné a nenútené, čo celej knihe dodávalo na reálnosti. Veľmi nemusím, keď sú rozhovory v knihách príliš také nadnesené a veľkolepé, akoby obyčajný rozhovor nemohol zaujať. Práveže tá reálnosť bola zaujímavá a nútila ma čítať ďalej, pretože som začínala veriť, že niečo podobné sa môže naozaj stať, ak má človek otvorenú myseľ.

Ben & Arthur
Ako som už spomínala, romantika a ja nie sme práve najsilnejšia dvojica. Knihy, v ktorých je nejaká lovestory v centre diania ma väčšinou nebavia, prídu mi príliš patetické a otravné. No to, čo bolo medzi Arthurom a Benom nebolo vôbec nejaká rozprávková romanca. Dokonca ani ich vysnené stretnutie nebolo presne také, ako si predstavovali a obidvaja po celý čas narážali na kopu problémov. Najviac to bolo vidno na Benovi, ktorý bol čerstvo po rozchode, čo sa samozrejme prenášalo aj medzi neho a Arthura. Možno ich prvé stretnutie vyzeralo ako z filmu, no to neznamená, že sú teraz obaja povinní robiť z toho nejaké osudové stretnutie, ak tomu neveria. Je v poriadku uchovávať si v sebe spomienky na predošlé vzťahy a zážitky, čo nás formovali. A je v poriadku, ak všetko nevyjde podľa plánu a tak, ako si to človek vysníva a ak potom začne niečo spochybňovať. Arthur a Ben boli na jednu stranu romantici, ktorí verili, že im osud schválne skrížil cesty, no zároveň sa pozerali na svet triezvo a nemenili kvôli tomu svoje staré zvyky.

Ešte som chcela vypichnúť to, že hoci knihu písali dvaja autori, vôbec to nebolo cítiť. Keď už som čítala nejakú takúto knihu od autorskej dvojice, niekedy sa mi stávalo, že ma isté úseky bavili viac ako ostatné a vedela som vycítiť, kedy jeden autor predal štafetu tomu druhému a kedy to začalo škrípať. Fanúšici, ktorí toho od Silveru a Albertalli čítali viac možno dokázali vytušiť, kto písal ktoré pasáže, čo som ja síce nedokázala, no chcela som skôr poukázať na to, že sa niekde nerozchádzali. Dokázali spolu vytvoriť skvelý príbeh, do ktorého každý niečím prispel a veľmi dobre sa to zmiešalo dokopy. Takže aj za toto má kniha veľké plus.

Už neviem, ako nadšenejšie mám túto knihu odporučiť, jednoducho si ju prečítajte, dajte Arthurovi a Benovi šancu a vychutnajte si milý, vtipný a pútavý príbeh 😄 Ja som tak urobila a rozhodne neľutujem!

Knižky si môžete zakúpiť TU.