štvrtok 19. septembra 2019

RECENZIA: Zasnený Neznámy (Laini Taylor)

Originálny názov: Strange the Dreamer (2017)

Počet strán: 496
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: pevná

Anotácia: Uprostred púšte leží mesto, kde sa ľudia boja strašnejších vecí, ako je smrť. Kedysi z neho prúdili karavány naložené bohatstvom do celého známeho sveta. Pred dvesto rokmi sa jeho brány náhle zavreli a nikto netuší prečo. A čo je horšie, v jedno zimné popoludnie celý svet zabudol jeho pravé meno. A tak ho všetci volajú Nárek.
Lazlo Neznámy sníva o záhade strateného mesta. Ostatní sa mu posmievajú, že žije s hlavou v oblakoch. Keď sa však legendárni bojovníci zo zabudnutého mesta zjavia pred bránami, Lazlov sen sa razom môže zmeniť v skutočnosť. Lenže prečo by si mali bojovníci vybrať práve jeho, aby zbavil ich mesto poslednej poškvrny? Veď je len sirota a pomocný knihovník. Lenže Lazlo strávil celý život zhromažďovaním všetkého, čo bolo kedy napísané o Náreku. Pozná príbehy, na ktoré sa dávno zabudlo, pozná minulosť, ktorá sa im vyparila a nebojí sa kráčať v ústrety budúcnosti, ktorej sa všetci obávajú.
Nárek ťaží hlboká rana, ktorú v ľuďoch zanechali ich bohovia. A tí, ktorých všetci považujú za mŕtvych, ich po nociach mátajú, lebo zajtrajšky so sebou prinášajú len skazu.

Na túto knihu som sa veľmi dlho tešila a to len z toho dôvodu, že som na ňu videla kopu pozitívnych recenzií a jednoducho ma zaujímala, aj keď som poriadne nevedela o čom vlastne je. Keby som však vedela, aký poklad ukrýva, nevydržala by som na ňu tak dlho čakať.

Tento príbeh ma chytil za srdce hneď od prvých stránok. Má úžasnú magickú atmosféru, ktorá pripomína rozprávku alebo nejakú legendu. Kto ma pozná, tak vie, že milujem mytológiu a staré príbehy, ktoré prežívajú celé storočia. A táto kniha toho bola plná. Hlavná postava Lazlo je priam posadnutý legendami a starými príbehmi o meste, ktoré je už takmer dvesto rokov stratené. Kým ostatní ho považujú za niečo, čo už nestojí za zmienku, Lazlo pátra po každej jednej informácií, ktorá je o ňom dostupná a sám si tak vytvára zbierku príbehov o tomto meste. Z jeho opisov pôsobilo naozaj čarovne, plné farieb, vôní a bohatstva, naozaj ako vystrihnuté z rozprávky. Celkovo prostredie v tejto knihe je veľmi zaujímavé, pôsobilo na mňa tak orientálne a exoticky. Jediné, čo mi v knihe chýbalo, bola mapka. V príbehu sa vyskytovalo celkom dosť miest a kráľovstiev so zložitými menami a bola by som rada, keby som to mala na papieri pred sebou. Potom sa však pozornosť zameriavala hlavne na jedno miesto, mesto Nárek a to už som si vedela predstaviť dokonale. Vďaka autorkiným krásnym precíznym opisom som mala pocit, že som sa ocitla priamo tam v kamenných uličkách opradených tajomstvami.

...
A práve autorkin štýl písania je to, čo robí túto knihu takou výnimočnou. Nádherne narába s jazykom (tu treba pochváliť aj prekladateľku, ktorá to zvládla bravúrne), občas som mala pocit, akoby som čítala poéziu v próze. Celé to pôsobilo tak rozprávkovo, záhadne a magicky, čo ma od prvej strany totálne opantalo. Výstavba príbehu bola kvôli takémuto spracovaniu síce pomalšia, ale podľa mňa mu to skôr prospelo než ublížilo. Síce nebol nabitý akciou na každej stránke, no to by do tohto príbehu ani nepasovalo. Samozrejme, že sa dočkáme aj nejakého napätia a akcie, no v umiernenej forme. Celý príbeh plynie v takom pokojnom tempe a veľmi sa mi páčilo postupné odhaľovanie tajomstiev, ktoré niekedy boli úplne šokujúce no podané s takou ľahkosťou, že som si ani nevšimla že sa blížia. To udržiavalo aj napätie, ktoré každou kapitolou rástlo a nebolo isté, kedy napokon prepukne.

„Vo vysnívanom bohatstve slnečného svetla rozonala vzorku v jeho dúhovkách. Netvorila ich jednoliata sivá, ale vlákenká v stovke odtienkov sivej, modrej a perleťovej pripomínali rozochvený odraz svetla na vode, s jemnučkým prstencom jantáru lemujúcim zreničky ako slnečná svätožiara."

Ďalšia vec, ktorú musím vypichnúť a pochváliť, je veľmi príjemná a zaujímavá hlavná postava. Myslím, že každý sa už stretol s otravnými hlavnými hrdinkami a hrdinami, ktorí si mysleli, že svet sa točí len okolo nich a ktorí neboli vôbec sympatickí. Lazlo je úplne iná kategória. Hneď od začiatku bol veľmi príjemný a zaujímavý, zaujímali ma jeho myšlienky a prežívanie. Jeho bujná fantázia a zápal pre svoje sny boli veľmi sympatické a bola som neustále zvedavá, čo sa z neho vykľuje.
...
Prejavil sa tu aj výrazný vývoj postavy, čo ma potešilo a Lazlova osobnosť tak nadobudla druhý rozmer. Najprv ho všetci opisovali ako čudného, tichého a v podstate vyvrheľa. Jeho pokoru a obetavosť mnohí považovali za slabosť (hlavne Nero, ktorý bol tiež zaujímavou postavou, akoby takým protikladom k Lazlovi). Akonáhle však Lazlo dostal možnosť prejaviť sa a ocitol sa v spoločnosti, ktorá bola ochotná ho počúvať, stal sa z neho veľmi príjemný spoločník, zabávač a vtipkár. Najviditeľnejšie to bolo v prítomnosti Ruzu, jedného s jeho nových priateľov. Spolu boli super dvojka, ich poznámky a podpichovanie ma často rozosmialo a úprimne som bola rada, že Lazlo získal dobrého priateľa, ktorý ho dokázal oceniť.

Tak veľmi som si Lazla ako postavu a rozprávača obľúbila, že som si zo začiatku nevedela zvyknúť úseky, kedy bola hlavnou rozprávačkou Sarai. Tá bola najprv opradená istým tajomstvom a nebolo hneď jasné o koho ide a akú úlohu v príbehu zohrá. Vtedy som sa vždy tešila, keď sa slova ujal Lazlo, no veľmi rýchlo som si obľúbila aj ju a pochopila som, že bez nej by sme neboli schopní všetko správne pochopiť. Ponúkla nám iný uhol pohľadu na vec a čitateľovi sa tak naskytla možnosť utvoriť si vlastný názor a vybrať si stranu.
Keďže som si obidvoch tak veľmi obľúbila, je asi jasné, že som bola veľmi nadšená aj z ich interakcie a z toho, keď sa ich pohľady spojili. Nejdem prezrádzať aký presne vzťah medzi sebou majú, pretože je to veľmi zaujímavé, ale aj ten bol vykreslený veľmi pekne a postupne, čo som si nesmierne užívala.

Aby som to zhrnula, Zasnený Neznámy je veľmi originálna a čarovná fantasy kniha, ktorá svojou magickosťou a tajomnosťou dokáže zaujať každého s otvorenou mysľou a schopnosťou snívať. Učarujú vám nádherné opisy, zaujímavé prostredie, premyslená zápletka a nesmierne príjemné postavy. Za mňa je to jedna z najlepších kníh, ktorú som tento rok mala možnosť prečítať a už sa neskutočne teším na pokračovanie!