streda 11. septembra 2019

RECENZIA: Ariadnina niť (Jan Bajtlik)


Originálny názov: Nić Ariadny (2018)
Rok vydania u nás: 2019
Počet strán: 72
Vydavateľstvo: Slovart
Väzba: pevná

Anotácia: Prejdite s nami labyrintmi gréckej mytológie v tejto nádhernej bohato ilustrovanej knihe. Nájdite cestu von zo spleti kľukatých cestičiek medzi bohmi, mocnými hrdinami a bájnymi bytosťami. Na tejto dobrodružnej ceste spoznáte Herakla a argonautov, Minotaura a Kyklopov, Sizyfa, Odysea i nádhernú Trójsku Helenu.
Navštívite olympiádu, grécke divadlo a aténsku Akropolu. Straťte sa v tejto knihe a objavte Grécko antických čias.


Tentoraz prichádzam s recenziou na trochu inú knihu než zvyčajne. Nie je to žiadny román, no predsa v sebe skrýva desiatky zaujímavých a zložitých príbehov.
Ariadnina niť je akoby takým ilustrovaným sprievodcom gréckou mytológiou, no zároveň interaktívnou hrou (nielen 😄) pre deti. Ja som sa s ňou teda vyhrala tiež.

Kniha je nádherne graficky spracovaná. Každá
dvojstrana v asi trištvrtine knihy znázorňuje nejaký výjav z gréckej mytológie, ktorý je usporiadaný do podoby bludiska. Tým vzniká hra v ktorej čitateľ hľadá cestu von z labyrintu a pri tom "prechádza" okolo postáv a situácií z nejakého konkrétneho mýtu. Každá táto dvojstrana má stručný popis toho, čo sa na nej nachádza, napríklad mená bohov a hrdinov alebo skúšky, ktorými museli prejsť. Poslednú štvrtinu knihy tvoria vysvetlivky ku každej ilustrácii. Niekedy je to celá legenda, inokedy sú to napríklad opisy bohov alebo rôznych oblúd. Na začiatku je aj návod, ako postupovať, ak v tom má niekto chaos 😄

Čo sa týka grafickej stránky tejto knihy, je naozaj nádherná. Ilustrácie sú farebné, zaujímavé a deje sa na nich strašne veľa. Pri každej som strávila dosť dlhú dobu a neustále som nachádzala niečo nové. Keď ich prechádzate centimeter po centimetri, nájdete rôzne malé detaily, niektoré aj vtipné, napríklad muža spiaceho v hľadisku gréckeho divadla, pretože ho predstavenie zrejme až tak nebaví alebo matku, naháňajúcu svoje neposlušné dieťa. Zakaždým, keď som vzala knihu do ruky, som našla niečo nové a zaujímavé.
Skvelý nápad sú aj tie labyrinty. Každý je iný a inak zapracovaný do celkovej ilustrácie a človek nad nimi strávi dosť času pri hľadaní cesty von. Ako dieťa som mala rada podobné hry napríklad v detských časopisoch a tak som sa tak trochu vrátila do detských čias 😄

Okrem zábavnej a estetickej stránky, je toto najmä edukačná kniha. Dozviete sa toho o gréckej mytológií naozaj veľa, získate základný prehľad o bohoch a titanoch, spoznáte najslávnejších hrdinov ako napríklad Herakla, Odyssea alebo Iásona, zistíte, aké obludy a tvory žili medzi starovekými Grékmi... keďže ja grécku mytológiu naozaj milujem a už som o nej veľa čítala, väčšinu týchto legiend som už poznala, no o to som bola radšej, keď som na obrázku spoznala nejakého svojho obľúbeného boha alebo situáciu. Mohla som tak aj porovnávať rôzne verzie mýtov, pretože keďže ide viac-menej o ľudovú slovesnosť, existuje mnoho verzií jedného mýtu. Niekedy sa odlišujú napríklad v rodinných vzťahoch niektorých hrdinov alebo vo výzore oblúd. Je tam ale aj kopa ďalších
zaujímavých informácií o ktorých som dovtedy
netušila, napríklad niečo o zvykoch starovekých Grékov, o architektúre v tých časoch, štýle života nižšie postavených ľudí, no aj tých zámožnejších alebo o umení... myslím, že každý si tu príde na svoje.

Ďalšia vec, ktorá ma veľmi potešila, keď som si ju všimla boli rôzne prirovnania a ustálené slovné spojenia, ktoré vznikli z niektorých mýtov spomenutých v tejto knihe. Myslím, že takmer každý už počul výraz "achillova päta" alebo "odysea", no možno sa nikdy nezamyslel, ako takéto frazeologizmy vznikli. Tu je to všetko pekne vysvetlené a podľa mňa je fascinujúce, keď si človek uvedomí, že doteraz používame slovné spojenia, ktoré sa zakladajú na príbehoch pretrvávajúcich tisícky rokov.

Veľmi som ocenila rodokmeň bohov a hrdinov, ktorý pomáha sa trochu zorientovať vo všetkých tých rodinných vzťahoch. V gréckej mytológii sú totiž takmer všetci nejako spríbuznení cez svojich božských predkov. Bohovia sa medzi sebou brali a mali deti bez ohľadu na to, že sú vlastne tiež rodina a tak po svete behala kopa polobožských bratrancov a sesterníc, ktorí mohli byť zároveň aj svojimi ujami a tetami... no, je to veľmi komplikované 😂 Navyše, ako som už spomínala, rôzne mýty uvádzajú rôzne rodinné väzby hrdinov a bohov, väčšinou podľa toho, ako sa im to hodí do konkrétneho príbehu, takže je veľmi ťažké sa v tom orientovať. Vďaka tejto knihe ale pochytíte
základy, ktoré sú väčšinou všade rovnaké.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knižky si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára