RECENZIA: Magnus Bane - Zápisky veľkobosoráka (Clare, Johnson, Brennan)

Originálny názov: The Bane Chronicles (2014)
Rok vydania u nás: 2016

Počet strán: 448
Vydavateľstvo: pevná s prebalom

Väzba: Slovart

Anotácia: Neopakovateľná príležitosť pre fanúšikov sérií Nástroje smrteľníkov a Pekelné stroje nazrieť do tajomného života Magnusa Banea. V tejto jedinečnej knihe vám prinášame jedenásť príbehov, ktoré poodhaľujú rúško tajomstva, čo zahmlieva štyristoročný život obľúbeného veľkobosoráka Brooklynu.
Magnus Bane to nemá v živote ľahké, pretože pre bosoráka sú na prvom mieste vždy problémy iných. Jeho život je dlhý, rad jeho mileniek a milencov ešte dlhší. No Magnus má dar, ako byť v pravý čas na správnom - alebo aj nesprávnom - mieste. Francúzska revolúcia, prohibícia v Amerike alebo prvá veľká bitka medzi Valentinom a Tieňolovcami je len zlomok z toho, čo Magnus prežil na vlastnej koži. Za štyristo rokov sa toho nazbieralo toľko, že mu to nikto nikdy neuverí. A týchto jedenásť poviedok... Magnus pravdepodobne preklína toho, kto ich vypustil do sveta.

Vždy keď dočítam nejakú sériu, veľmi ťažko sa mi lúči s postavami a ešte dlho na ne myslím. Preto zbožňujem crossovery a to, keď sa série prepájajú a postavy z jednej sa stretnú s postavami z inej série. A keďže Magnus Bane je mojou obľúbenou postavou z celého Tieňoloveckého sveta, stále ho nemám dosť, hoci sa objavil už v kope kníh. Preto som si bola istá, že zbierka poviedok v ktorých je on hlavnou postavou, jednoducho MUSÍ byť niečo pre mňa.

Magnus
Táto kniha ma utvrdila v tom, že Magnus je jednoducho moja najobľúbenejšia postava zo sveta, ktorý Cassandra Clare vymyslela. V jej prvých dvoch sériách sa vyskytoval pomerne často, no stále mi to neprišlo dosť a dúfala som, že dostane viac vlastného priestoru. Je na prvý pohľad jasné, že je to neskutočne komplexná postava, ktorá ma niekoľko vrstiev a za sebou neuveriteľné množstvo zážitkov, ktoré ju formovali. Tomu všekému samozrejme dopomáha fakt, že Magnus je nesmrteľný bosorák, ktorý žije už niekoľko stoviek rokov. Čo sa tohto týka, páčil sa mi taký ten kontrast, že hoci sa celý svet okolo neho menil, on zostával stále rovnaký, stále sám sebou. Zakaždým bol akoby krok napred pred dobou v ktorej sa ocitol, čo síce nebolo vždy ľahké, no dodávalo to jeho osobnosti také nadprirodzené čaro.

Táto kniha je zložená z jedenástich poviedok, pričom každá sa odohráva v inom časovom úseku Magnusovho života. Pred každou kapitolou je krátky komiks zobrazujúci nejakú časť z danej poviedky, čo sa mi veľmi páčilo a rada si ich obzerám. Niektoré poviedky sa mi páčili viac, niektoré menej, no v konečnom dôsledku mala každá jedna niečo do seba. Najviac mi však sadli tie, ktoré napísala Cassandra Clare spolu so Sarah Rees Brennan. Tie mi najviac štýlom pripomínali predošlé série a vedela som sa do nich najviac ponoriť. Keby som si mala vybrať jednu poviedku, ktorá bola podľa mňa najlepšia, tak by to asi bola v poradí štvrtá s názvom Polnočný dedič. Zjavili sa v nej postavy zo série Pekelné stroje, ktorú mám asi ešte radšej ako Nástroje smrteľníkov. Bolo skvelé opäť čítať o Tesse, Willovi a Jemovi, znova navštíviť viktoriánsky Londýn a jeho atmosféru.

Nechcem veľmi rozprávať o deji poviedok, aby som niekomu neskazila čítanie, takže sa dopredu ospravedlňujem, že táto recenzia bude primárne o Magnusovi ako postave 😄 No mám pocit, že o ňom sa dá toho toľko povedať, že by to vystačilo na niekoľko ďalších článkov. S tým vás však nebudem obťažovať a budem sa sústrediť na to, čo som si všimla v týchto poviedkach.
Magnus
Magnus je na prvý pohľad extravagantný a excentrický, vyčnieva z každého davu a patrične sa v tom vyžíva. Mám ale pocit, že všetko je to len taký ochranný mechanizmus a že pod povrchom je zraniteľný. O tom značí aj jeho potreba byť neustále v pohybe a centre diania, akoby sa bál, že ak zastane, doľahne naňho samota, ktorá je koniec-koncov akoby takým vedľajším produktom nesmrteľnosti. Magnus je jednoducho stále tu, stále sám sebou, no svet okolo neho sa mení. Ja to na ňom ale milujem, pretože prostredníctvom neho sa spájajú svety a série, čo je jednoducho moja najobľúbenejšia vec, čo sa rozsiahlych sérii týka.

Ďalšia vec, čo sa mi na tejto knihe naozaj páčila je to, že má v sebe aj kus reálnej histórie. Hoci je Magnus súčasťou najmä toho magického sveta, rovnako často sa dostáva do styku so smrteľníkmi a ich história sa ho tiež dotýka. Preto sa ocitol v centre niektorých udalostí, ktoré ovplyvnili spoločnosť, ako napríklad francúzska revolúcia, krach newyorskej burzy alebo prvá vlna HIV ochorenia v 70. rokoch.

Napriek tomu, že Magnus sa často (niekedy až príliš často) dostáva do rôznych život ohrozujúcich situácií, kniha je plná humoru a scénok, na ktorých som sa poriadne zasmiala (napríklad rozhovor s démonom v ôsmej poviedke, to bolo skvelé!). Ani pri jednom príbehu som sa nenudila a zvedavosť ma nútila čítať stále ďalej, takže tých štyristo strán mi ubehlo ako voda.
Ak máte radi Magnusa ako postavu alebo vás jednoducho zaujíma Tieňosvet a chcete sa o ňom dozvedieť čosi viac prostredníctvom nejakej zaujímavej postavy, túto knihu rozhodne odporúčam 😊

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem PreŠkoly.sk