sobota 7. septembra 2019

RECENZIA: Eliza a more príšer (Francesca Zappia)

Originálny názov: Eliza and Her Monsters (2017)
Rok vydania u nás: 2019
Počet strán: 384
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: brožovaná

Anotácia: Eliza Mirková je v maturitnom ročníku na strednej. Obyčajné dievča, o ktoré štyri roky nikto nezakopol. LadyConstellation je autorka megapopulárneho webkomiksu, ktorý si získal srdcia miliónov čitateľov po celom svete. Nikto netuší, že offline Eliza a online LadyConstellation je jedna a tá istá osoba.
Všetko sa zmení príchodom Wallaca. Je fanúšik Elizinho webkomiksu a dokonca autor najlepšej fanfiction. Keď sa im skrížia cesty, Eliza váha, či opustiť svoju bezpečnú ulitu a vystrčiť nos do offline sveta. Môže sa niekomu páčiť aj také obyčajné a nezáživné dievča ako Eliza Mirková?
Lenže keď verejnosť odhalí Elizinu pravú identitu, všetko, čo si tak urputne budovala –. webkomiks, vzťah s Wallacom a dokonca aj psychickú pohodu – sa razom rozpadá.

Neviem prečo, ale táto kniha ma vždy nejako priťahovala. Už dávnejšie som ju registrovala pri sledovaní zahraničných blogerov a plánovala som, že si ju zoženiem. Preto si asi viete predstaviť moju radosť, keď som sa dozvedela, že vyjde aj u nás. Preto som sa do nej hneď pustila a som veľmi rada, že som nebola ani trochu sklamaná.

Príbeh o dievčati, ktoré je v skutočnosti veľký introvert a v škole ju poznajú ako čudáčku, no v online svete je priam celebritou, je podľa mňa v súčasnosti veľmi reálny a autentický. Na internete človek môže v podstate vystupovať ako ktokoľvek, môže si vytvoriť celú novú identitu a povedzme si úprimne, niektorí ľudia sú sebavedomejší práve takto v anonymite. Rovnako to bolo aj s Elizou. Svoje komiksy začala dávať na internet a zo dňa na deň získavala viac a viac fanúšikov, až čísla napokon prekročili milión. S takou veľkou popularitou však prichádza aj zodpovednosť a Eliza to brala veľmi vážne. Každý deň pracovala na nových častiach, kreslila, plánovala, odpisovala fanúšikom na správy... niet divu, že ju to celé tak pohltilo. Online svet, ktorého bola súčasťou, jej prišiel oveľa bližší a dôležitejší ako ten reálny. Kvôli tomu trpel aj jej vzťah s rodinou. Trávila s nimi málo času a oni tak celkom nedokázali pochopiť, čo pre ňu (a jej fanúšikov) jej komiks znamená.

Eliza
Čítanie tejto knihy som si tak užívala aj preto, lebo som sa vedela do Elizy úplne vcítiť. Niektoré jej rozhodnutia a myšlienky mi boli veľmi blízke a dokázala som ju pochopiť. Nemala veľa kamarátov, radšej si s ľuďmi písala, ako sa s nimi rozprávala, nad niektorými situáciami príliš premýšľala a zbytočne sa nad nimi stresovala, jej sociálna úzkosť jej bránila robiť veci, po ktorých túžila... veľa z toho veľmi dobre poznám 😅 Jediné, čo mi prišlo trošku cez čiaru bolo to, ako si s Wallacom písala odkazy, aj keď sedeli priamo vedľa seba a mohli sa rozprávať. Aj ja som si samozrejme v škole písala s kamarátmi cez hodiny a niekedy mám problém nahlas vyjadriť svoje myšlienky, ale toto bolo trošku iné a jednoducho čudné. No som rada, že si aspoň písali na normálny papier, keby vedľa seba sedeli a písali si na mobile, to by som už asi nepredýchala 😂

„Normálne si neberiem rady od svojich vymyslených hrdinov, ale v živote každého dievčaťa nastane moment, keď dôjde na križovatku : osamelý večer v teplákoch s obľúbeným televíznym programom alebo párty s ozajstnými živými, dýchajúcimi ľuďmi."

Keď už sme pri Wallacovi, aj on sa mi ako postava veľmi páčil. Tiež bol introvert, no keď sa otvoril, bol strašne vtipný, zaujímavý a príjemný. Páčila sa mi jeho záľuba v písaní a tiež som sa do niektorých jeho pocitov vedela vcítiť, napríklad čo sa týka frustrácie z písania svojho vlastného príbehu, ktorý chce mať každý autor dokonalý, no nie vždy ide všetko podľa jeho predstáv. S Elizou fungovali skvele, ich vzťah sa vyvíjal pomaličky a vo vlastnom tempe, hoci sa všetko začalo neskôr trochu komplikovať. Rýchlo som si na nich dvoch ako postavy zvykla a vtiahli ma do deja natoľko, že som nevedela prestať čítať a stále som chcela vedieť, čo sa stane ďalej a aké komplikácie nastanú. Bolo totiž jasné, že sa niečo pokazí, keďže Eliza mala obrovské tajomstvo a to napätie z toho, že to celé praskne, som cítila počas celej knihy.

Postavy z komiksu More príšer
Ďalším zaujímavým aspektom tohto príbehu je téma fanúšikovstva, kreslenia fanartov a písania fanfiction. Odkedy vznikol internet a rôzne stránky, všetko sa zmenilo a to sa týka aj kníh a čítania. Kedysi existovali len knižné kluby, kde sa mohli nadšenci nejakej knihy medzi sebou rozprávať a diskutovať. Teraz je to už oveľa jednoduchšie a komplexnejšie a cez internet sa môže človek spojiť s tisíckami ďalších knihomoľov. Veľmi sa mi páči aj to, keď človek využije svoj vlastný talent a zapojí sa tak do komunity a obohatí ostatných čitateľov, napríklad tými fanartami alebo fanfiction. Ja sama takéto veci sledujem a veľmi ma bavilo o tom čítať. Veľmi oceňujem aj to, že do knihy sú vložené kresby a výpisy chatov, čo dotváralo atmosféru a lepšie som si vedela predstaviť o čom Eliza vlastne hovorí. Keďže je jej komiks veľkou súčasťou jej života, často naňho myslela a diskutovala o ňom, preto sa aj nám ako čitateľom dostali rôzne útržkovité informácie o jeho postavách a deji, čo bolo strašne zaujímavé. Autorka dokonca do príbehu zapracovala aj jedno reálne dielo, ktoré sama uverejňuje na internete a tu vystupovalo ako Elizina obľúbená knižná séria.

Jediná vec, ktorá ma počas čítania trošku rušila bol miestami trošku čudný preklad, napríklad slovo hejže, ktoré tu bolo použité dosť často a mne osobne do príbehu vôbec nesedelo 😅 Použilo ho pár postáv a ja som sa pri tom vždy pozastavila, lebo mi to prišlo zvláštne a vôbec sa mi do niektorých konverzácií nehodilo. Ale verím tomu, že niekto iný by si to možno ani nevšimol a nemalo by ho to prečo rušiť.

Každopádne, mňa táto kniha maximálne nadchla a prečítala som ju za pár hodín. Príbeh je rýchly a plynulý, na viacerých scénkach som sa smiala, ale aj prežívala smutné chvíle spolu s postavami. Okrem iného rieši dôležité problémy ako anonymita na internete, dôležitosť ochrany osobných údajov, či depresia. Podľa mňa je to kniha, ktorá dokáže zaujať každého, ak jej dá človek šancu a rozhodne má čo ponúknuť 😊

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media
Knižku si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára