streda 15. mája 2019

RECENZIA: Toto je celá pravda (Lygia Day Peñaflor)

Originálny názov: All of This Is True (2018)
Dátum vydania u nás: 2019
Počet strán: 392
Vydavateľstvo: CooBoo

Anotácia: Miri miluje knihu „Spodný prúd“, ako by to bol živý človek. Soleil sníva o tom, že sa sama raz stane spisovateľkou. Keď sa skamaráti s Fatimou, neverí vlastným očiam a ušiam. A keď sa k nim pridá aj Jonah, už na svete nie je nič, čo by si priala viac. Penny je viac než len materialistická party girl, za ktorú ju považuje celá škola. Fatime sa zdôverí so všetkými tajomstvami, aby dokázala pravý opak! Kto z nich však pred ostatnými skrýva najviac? A keď sa nová kniha Fatimy Ro šplhá na vrchol rebríčkov predajnosti, kto bude platiť za prešľapy všetkých? Miri, Soleil, Peny a Jonah sa stretnú so svojou najobľúbenejšou spisovateľkou a stanú sa z nich nerozluční priatelia. Teda aspoň do chvíle, než sa ich najtajnejšie tajomstvá a sny zjavia v najnovšom románe Fatimy Ro. A to má katastrofálne následky!

Táto kniha ma zaujala na prvý pohľad a to obálkou aj námetom. Nie som veľkým fanúšikom obálok s fotkami tváre, ale táto si hneď získala moju pozornosť. Možno je to tými farbami, ktoré mi pripomínajú také tie neónové nápisy v noci v meste, alebo tým výrazným fontom, sama neviem. A to ste ešte nevideli tú oriezku... tá to zaklincovala 😄
Rovnako je veľmi zaujímavý a pútavý námet knihy. Skupina fanúšikov istej knihy sa zoznámi s jej autorkou, stanú sa priateľmi a to zmení celý ich život. No nebolo by to úžasné? Nie len sa stretnúť so svojim obľúbeným autorom, ale spoznať ho, stretávať sa s ním a rozprávať o všetkom možnom? Pre mňa by to bol splnený sen - nahliadnuť do mysle človeka, ktorého obdivujem a ktorý dokáže vytvoriť niečo tak nádherné, knihu.
zdroj
Rovnako to cítia aj Miri, Soleil, Penny a Jonah. Niekto síce viac a niekto menej - je veľa druhov fanúšikov. Miri je takmer posadnutá, Soleil nadšená, Jonah zvedavý a Penny je len rada, že má niečo, pre čo sa môže nadchnúť. No všetci sa cítia výnimočne, keď sa spoznajú s Fatimou, úspešnou autorkou knihy Spodný prúd. Ten sa stane totálnou senzáciou a oni štyria sa ocitnú priamo v centre diania. Založia čitateľský klub kde dopodrobna rozoberajú svoje obľúbené pasáže z knihy, organizujú skupinové čítania a vyhrievajú sa v sláve toho, že sa s Fatimou poznajú osobne. No nič nie je také dokonalé, ako sa na prvý pohľad zdá a veci zrazu naberú veľmi rýchly spád, keď zistia, že Fatima ich využívala ako predlohy svojho nového románu.

Príbeh je rozprávaný retrospektívne, teda v čase už po udalostiach, ktoré všetko zmenili. Kniha sa číta veľmi rýchlo a jednoducho, najmä vďaka netradičnej forme. Nájdeme tu prepisy z rôznych interview, denníkové zápisky, úryvky z knihy, esemesky a chatové správy. Vďaka tomu sa stránky otáčajú akoby samé a príbeh letí dopredu. Potešilo ma, že žiadna z foriem alebo z postáv sa mi neznepáčila. Páčil sa mi pohľad každej jednej postavy a nikto mi neliezol na nervy (čo je pri mne úspech 😅). Najlepší bol ten motív, v duchu ktorého sa niesol celý tento príbeh, že každá minca má dve strany a nič nie je čiernobiele. Každá postava videla udalosti v inom svetle a aj ich inak podávala. Na reálnosti pridalo to, že každá mala inú osobnosť a všetko prežívala po svojom.
Napriek tomu som si však k nikomu nedokázala vytvoriť nejaký vzťah. Nebola tam žiadna postava, ktorá by ma uchvátila a hltala jej scény, no ani žiadna, ktorá by mi vadila a ja by som mala nutkanie jej pasáže preskakovať. Keby som k nim nejaký vzťah mala, asi by ma celý ten dej zasiahol o niečo viac, no takto mi nevadili všetky tie negatívne udalosti, ktoré postavy postihli. Len som bola jednoducho zvedavá, ako to bude pokračovať a ako sa to napokon vyvinie.

Dej nie je až taký zložitý, ale keď sa nad tým človek zamyslí, je to poriadny mindf*ck 😂 Spisovateľka (Lygia Day Peñaflor), píše o spisovateľke (Fatima Ro), ktorá píše o spisovateľke (už si nepamätám jej meno). Asi sa v tom netreba veľmi špŕtať, lebo z toho môže rozbolieť hlava. No je veľmi zaujímavé sledovať, ako sa všetky tieto línie striedajú a miešajú a rozmýšľať, čo sa skutočne odohralo a čo je len predmetom knihy, ktorú napísala Fatima (vidíte aké je to mätúce? 😂).

Jediná vec, ktorá mi pri čítaní trochu prekážala bolo to, že som často narážala na chyby v texte. Niekde chýbalo písmenko, niekde sa opakovali slová... Ešte že nie som príliš veľký detailista a nič mi nebránilo ignorovať to a čítať ďalej. Ale viem si predstaviť, že by to niekoho mohlo privádzať do šialenstva.

Zápletka bola naozaj zaujímavá, no viac-menej predvídateľná. Bolo mi jasné, čo je tou veľkou záhadou, no na počudovanie mi to neprekážalo a ja som len bola zvedavá kedy a ako to celé praskne. Záver som však nečakala celkom takýto, takže aspoň to ma dokázalo prekvapiť. Znova sa však dostávame k tomu, že keby som mala k postavám nejaký väčší vzťah, bola by som šokovaná a prežívala to oveľa intenzívnejšie.

Toto je celá pravda je podľa mňa veľmi zaujímavá kniha, ktorá vás vtiahne do deja a nezastavíte sa, kým ju neprečítate. Ak ste skôr fanúšikmi príbehov založených na psychológií postáv než na nejakých veľkých epických scénach, toto je presne niečo pre vás. A ak aj nie, myslím, že nič nestratíte, keď si ju prečítate :)