utorok 7. mája 2019

RECENZIA: Nástroje smrteľníkov #3 - Mesto skla (Cassandra Clare)

Originálny názov: The Mortal Instruments - City of Glass (2009)
Dátum vydania u nás: 2019
Počet strán: 496
Vydavateľstvo: Slovart
Väzba: brožovaná

Anotácia: Jocelynin život je naďalej v ohrození. Clary ju chce zachrániť, a tak musí navštíviť Mesto skla, domov všetkých Tieňolovcov, aj napriek tomu, že vstupom do mesta porušuje všetky zákony. Až na mieste sa dozvedá, že Jace ju tam vôbec nechce a jej najlepší kamarát Simon skončil vo väzení. Tieňolovci totiž nedôverujú upírovi, ktorému neškodia slnečné lúče. Valentine zoskupuje svoju armádu démonov, s ktorou chce zničiť všetkých Tieňolovcov. V zmätku prichádzajúcej vojny sa musia Tieňolovci rozhodnúť, či budú bojovať po boku s upírmi, vlkolakmi a ostatnými Dolnosveťanmi, alebo proti nim. Jace si postupne uvedomuje, čo všetko je ochotný riskovať pre Clary, ktorá musí sústrediť svoju nové schopnosti, aby ochránila Mesto skla – ale za akú cenu? Láska je jedným zo smrteľných hriechov a tiene minulosti sa načahujú za Clary a Jaceom, ktorí sa musia postaviť Valentinovi.

Ani mi nenapadlo, že budem túto sériu tak hltať, ale áno, priznávam sa, fakt ma to chytilo 😅 Ešte to síce nie je taká láska, ako pri mojich najobľúbenejších sériách, ale myslím, že sa tam postupne blížim... no pekne po poriadku.

Na túto časť som sa obzvlášť tešila, pretože pri dvojke končila moja znalosť tejto série a tak som netušila, čo mám očakávať. Veľmi som ocenila zmenu prostredia. Nie že by sa mi inštitút a New York už omrzel, ale tešila som sa, že to bude niečo nové a vzrušujúce. Idris a Alicante ma naozaj uchvátili, pretože milujem tieto historické mestá z fantasy kníh (Rifthold, Velaris, Ketterdam...). Majú takú jedinečnú atmosféru a rovnako to bolo aj s Alicante. Veľmi ma zaujíma história Tieňolovcov, ich zvyky a podobne, takže som bola naozaj spokojná.
Mapa Idrisu

Jediné, čo mi ešte v spojení s Tieňolovcami robí problém, sú všetky tie rodiny a ich rodinné väzby. Mám pocit, že každý je s každým bratranec, alebo nejaký iný príbuzný a mám v tom strašný chaos 😂 Už sa mi však pomaly vrývajú do pamäte ich priezviská a z toho čo viem o ostatných knihách z tohto sveta, asi by som si ich mala zapamätať.
Každopádne, som rada že sme mali možnosť spoznať niekoľko nových postáv, napríklad Amatis, Aline alebo Sebastiana. Hlavne on bol zaujímavý a hneď som mala pocit, že v príbehu zohrá nejakú dôležitejšiu úlohu. A to teda zohral 😆

Keď už sme pri tých rodinách a rodinných väzbách, nedokážem sa veľmi stotožniť s tým motívom nejasnej identity, ktorý sa týka Jacea. Okej, ešte to, čo sa stalo v jednotke, teda že zistil, že jeho otec nie je ten, za koho ho pokladal, to bolo fajn. Ale potom všetko ostatné, to už mi prišlo príliš prekombinované a tak trochu aj otravné. Navyše sa mi veľmi nepáčilo, ako sa s tým Jace vysporiadaval, alebo teda, nevysporiadaval. Prišlo mi to tak, že vždy jednoducho akceptoval to, čo mu niekto povedal a ani sa nezamýšľal nad tým, že to môže byť klamstvo. Samozrejme, že potom niektoré veci spracúval ťažšie, ale napriek tomu sa vždy veľmi rýchlo zhostil svojej novej identity. Jednoducho to už bolo príliš, ale to je jediná vec, ktorá mi nejako výraznejšie vadí, pretože inak je Jace úžasná postava a užívala som si každú jednu scénu s ním.

Okrem Jacovej zamotanej minulosti sa nám dostalo nejakého vysvetlenia aj čo sa týka Clary, čo ma veľmi potešilo. Na to, že je Clary hlavná hrdinka ma prekvapivo ešte neomrzela a dosť ma zaujíma, čo všetko dokáže a ako to bolo s jej detstvom, alebo minulosťou jej mamy. Och a čo sa týka jej mamy, to bolo ďalšie prekvapenie. Nečakala som, že jej postava bude mať takýto vývoj. Mám na ňu taký neutrálny názor, ani mi nevadí, ani ju nemám nejako zvlášť rada. Mám však rada vzťah medzi ňou a Lukom a o ňom sme sa tiež čo-to nové dozvedeli, takže to bolo super.

Jace & Clary
Keď sa tak nad tým zamýšľam, väčšina postáv sa každou ďalšou časťou vyvíja a mení, čo dáva celému príbehu väčšiu uveriteľnosť a hĺbku. Dosť sa to prejavuje napríklad aj na Simonovi. Je jasné, že po tom, čo sa mu stalo, už nebude rovnaký ako pred tým, no zdá sa, že ho to výrazne zocelilo. Pomaly si buduje vlastný príbeh, ktorý je rozhodne zaujímavý a dúfam, že sa v ďalších častiach ešte o niečo viac rozbehne.
(Áno, viem, že je jedna kniha čisto o ňom, ale páči sa mi v tomto príbehu v interakcií s Clary a ostatnými, takže preto 😁)

Ak ste čítali aj recenziu na predošlý diel tak viete, že som bola zvedavá, ako sa bude ďalej vyvíjať dejová linka, hlavne čo sa týka akcie a boju, ku ktorému sa zjavne schyľuje. A s radosťou môžem povedať, že som bola naozaj spokojná. Bolo tam niekoľko nečakaných konfliktov a aj tá záverečná akcia bola super. Keďže postavy neboli stále spolu a my sme príbeh sledovali z viacerých pohľadov, každý prispel svojou troškou a dokopy to bolo naozaj epické. Najviac sa mi páčila scéna pri jazere s istou postavou, ktorú nechcem menovať, ak túto recenziu číta niekto pred tým, než si túto časť prečítal, ale vy, čo ste to čítali, určite viete čo mám na mysli. Dúfam, že v ďalších častiach sa objaví viac takých, ako je on, lebo ma to dosť zaujíma a bola by škoda, keby to bola jednorázová záležitosť.

V tejto časti sa odohralo niekoľko vecí, ktoré som nečakala, pretože séria ešte pokračuje ďalšími troma knihami. Hlavne posledných pár kapitol na mňa pôsobilo tak definitívne, akoby šlo o ukončenie trilógie a tak sa pár vecí odohralo dosť uponáhľane. Potom ma však niekto, kto je trochu zbehlejší v tomto svete oboznámil s tým, že to vraj pôvodne mala byť trilógia a toto záver, takže to dávalo zmysel. No rozhodne by mi to ako čitateľovi nestačilo, keďže ako som už povedala, niektoré veci boli príliš uponáhľané a ja by som z nich rada videla viac (ehm, Malec, ehm).

Zatiaľ môžem konštatovať, že tento diel sa mi páčil najviac a tak som zvedavá s čím príde autorka ďalej, keďže jednu dejovú linku v tejto časti vlastne ukončila. Fakt nemám žiaden nápad, čo by mohol byť ďalší veľký konflikt, takže sa nechám prekvapiť.

Čo si myslíte o Tieňolovcoch a ich svete vy? Budem rada ak mi dáte vedieť dolu do komentárov! ♡

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knižku si môžete zakúpiť TU.

4 komentáre:

  1. Túto sériu milujem, aj keď odkedy som ju čítala ubehli už asi 3-4 roky. ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To verím... myslím, že aj ja si na ňu o pár rokov spomeniem len v dobrom :) ♥

      Odstrániť
  2. ja mam celú sériu prečítanu uz 2x..a ver mi, ze sa mas na co tesit. aj ked tato 3ka je moja srdcovka. vsetky diely su od nej uzasne.. ak si ale takato velka nadsenkyna, neodporúčam pozerat serial Shadowhunters.... veľmi som sa musela odosobnit aby som sa na to dala.. vela prijemneho citania zelam..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. akurát som dočítala Mesto padlých anjelov a som naozaj príjemne prekvapená, vôbec mi to neprišlo ako nejaké nasilu predlžovanie série, bolo to fakt super :)
      A vieš čo, Shadowhunters som už začala pozerať :'D z hľadiska nasledovania kníh je to katastrofa a aj väčšina hereckých výkonov. Ale páči sa mi tam zobrazenie Maleca a Magnusa tak to stále pozerám a aj tak zo zvedavosti... ale fakt je to dosť náročné občas :'D

      Odstrániť