štvrtok 2. mája 2019

RECENZIA: Nespútaný chaos #2 - Nájdi odpoveď (Parik Ness)

Originálny názov: The Ask and the Answer (2009)
Dátum vydania u nás: 2019
Počet strán: 500

Anotácia: Todd a Viola dorazili na koniec svojej cesty, no v Kolíske na nich nečakala úľava ani nádej. Namiesto toho tu narazili na svojho úhlavného nepriateľa, starostu Prentissa. Každý z nich je prinútený žiť iný život: Todd putuje do väzenia a zranená Viola do liečebne. Viola sa onedlho ocitne uprostred nemilosrdnej organizácie zvanej Odpoveď, zatiaľ čo Todda, ktorého donútia stať sa súčasťou starostovho nového utláčateľského režimu, čakajú nemožné rozhodnutia. Obaja sa snažia zlúčiť svoje pochybné činy s tým, čomu v hĺbke duše veria. Dokáže ich viera v toho druhého prežiť napriek chaosu, nebezpečenstvu, nedôvere a zrade?

Konečne je tu pokračovanie neskutočnej dystopickej trilógie Nespútaný chaos a musím podotknúť, že som sa naozaj nevedela dočkať, čo Ness vymyslí a ako sa príbeh vyvinie ďalej. Ak vás zaujíma, čo si myslím o úvodnej časti, recenziu nájdete TU. A teraz sa už môžem vrhnúť na moje dojmy z pokračovania.

Dej začína tam, kde sa v predošlej časti skončil - v hlavnom meste Kolíska, no všetko je inak, než Todd s Violou očakávali. Hneď po príchode ich rozdelia a ani jeden nevie, čo sa vlastne deje.
Autor tentoraz stavil na striedanie pohľadov, čo nám umožnilo sledovať príbeh z rôznych uhlov. To bolo síce veľmi fajn, no niekedy keď kapitola skončila takým malým cliffhangerom a potom nasledovala druhá už s iným rozprávačom, bolo strašne frustrujúce, že som nevedela, čo sa s tým druhým deje. To však dokonale dotváralo atmosféru, pretože presne tak sa Viola s Toddom cítili - odrezaní jeden od druhého, bez informácií a so strachom, čo ten druhý práve prežíva.
Už minule som spomínala, že Ness vynikajúco zvládol prispôsobiť svoj štýl písania jednotlivým postavám. Aj keby neboli Toddove a Violine kapitoly odlíšene iným písmom a nadpisom, hneď viete, ktorý z nich rozpráva. Toddove myšlienky, keďže má šum, sú oveľa chaotickejšie, menej usporiadané a rozvláčnejšie. Často sa akoby rozpráva sám so sebou a veci si živo vizualizuje. Viola, naopak, rozmýšľa trochu triezvejšie, vo svojej mysli sa akoby viac vyzná a dáva najavo len to, čo chce. Je to naozaj fascinujúce a naozaj za to autora obdivujem.
Todd

Ťažko povedať, ktorý diel bol akčnejší. Jednotka sa zdá byť taká svižnejšia a rýchlejšia hlavne preto, že postavy sú neustále v pohybe. Utekajú pred starostom a jeho mužmi, schovávajú sa a bojujú o svoje životy. Druhá časť sa v tomto zdá byť taká pokojnejšia, ale keď sa nad tým človek hlbšie zamyslí, nie je to celkom tak.
Viola a Todd sa ocitli priamo v dosahu starostu, ktorý obsadil mesto a vyhlásil sa za prezidenta planéty. Má v rukách všetku moc, pretože má armádu, zbrane a povesť násilného uzurpátora. Keď si však podmaní mesto, úplne mení stratégiu. Ľudí sa snaží donútiť podrobiť sa úplne iným spôsobom. Celé je to preňho akási hra a človek si nie je istý o čo mu ide. Preto musia byť Todd s Violou ešte opatrnejší a dávať si pozor na to čo povedia (v Toddovom prípade aj čo si pomyslí). Autor tu výrazne pracuje s psychológiou postáv, zachytáva, ako sa pod tlakom a následkom rôznych situácií menia.

Pre Violu a Todda je veľká zmena aj to, že už nemôžu byť denno-denne spolu. Keďže nevedia, čo práve ten druhý robí a čo si myslí, veľa vecí si domýšľajú a to trochu naštrbuje aj ich vzťah. Nechcem prezradiť veľa z deja, aby som nikomu nepokazila zážitok, no ten výrazne napreduje a znova sa dozvedáme množstvo tajomstiev a odpovedí na rôzne otázky o svete v ktorom sa tento príbeh odohráva a aj o minulosti, ktorú toto ľudstvo má.

Zaujímavé bolo aj prostredie v ktorom sa táto časť odohráva. Ako som už spomínala, starosta obsadil celé mesto a začal ho podľa seba meniť. Zozačiatku to pôsobilo ako typické utláčané mesto pod okupáciou. Boli zavedené večierky, jedlo bolo na prídel a ľudia museli dodržiavať istý harmonogram. Keď sa situácia ešte vyostrila, nemohla som si pomôcť, ale veľmi mi to pripomínalo prostredie koncentračného tábora. Mesto sa rozdelilo na mužské a ženské štvrte, každý musel pracovať, veľa ľudí držali vo väzení a všade hliadkovali vojaci. Todd navyše dostal veľmi nepríjemnú "prácu", ktorá ho veľmi ovplyvnila a dá sa povedať že aj zmenila. Celkovo sa Todd ako postava veľmi vyvinul, prešiel obrovskou zmenou a dospel. Viola je tiež iná, ako bola v prvej časti, to čo zažila na zemi ju veľmi ovplyvnilo a rýchlo si zvykla na to, ako to tam chodí. Keď sa ocitla sama, bez Todda, tiež ju to zmenilo a vyformovalo na úplne inú osobnosť. Dostane sa do odboja, čiže do opačného tábora než Todd, veci tak vidí z opačnej perspektívy a po čase začne tak trochu pochybovať, či je Todd ešte stále tým istým človekom. To isté si myslí aj on a to vytvára medzi nimi veľké napätie. Myslím, že o to celý čas starostovi išlo, pretože vedel, akí sú spolu nebezpeční.
Odboj proti starostovi

Postava starostu bola veľmi prepracovaná a zaujímavá. Nič nerobil bezdôvodne, každé jeho konanie bolo presne naplánované tak, aby mu z toho plynuli výhody a aby sa ukázal v čo najlepšom svetle. Bol majster vo vydieraní ľudí a v nachádzaní ich slabín. Bolo fascinujúce sledovať, čo dokáže jeden muž, keď má v rukách moc a niekoľko nasledovníkov.
Až do konca nebolo tak celkom jasné o čo mu ide a aký je vlastne jeho plán. To vytváralo napätie a nútilo ma listovať knihou ako šialená.

Aj v tejto časti sa vyskytlo niekoľko šokujúcich zvratov, najmä ku koncu príbehu. Často som zostala stáť s otvorenými ústami a nechcelo sa mi veriť, čo som to prečítala. A to nehovorím o úplnom závere, ktorý odštartoval niečo naozaj veľké a sľubuje skvelú akciu v záverečnej časti.

Aj v tejto knihe bola na konci bonusová poviedka, ktorá trochu zabŕdla do minulosti a kvôli ktorej som začala nad príbehom ešte hlbšie premýšľať. Som fakt neskutočne zvedavá, ako sa to celé vyvinie a čo nám prinesie záverečná časť.

Ak ešte stále váhate, či sa do tejto trilógie pustiť, nemôžem nič iné, len trvať na tom že MUSÍTE. Je to naozaj skvelý prepracovaný príbeh plný zvratov, akcie a skvelých postáv. Veeeľmi rýchlo sa vyšplhal medzi mojich favoritov a myslím, že naozaj stojí za to.