utorok 18. augusta 2020

RECENZIA: Posol (Neal Shusterman)

Originálny názov: The Toll (2019)
Počet strán: 528

Anotácia: Finále dystopickej trilógie, ktorá si získala čitateľov po celom svete. A nielen tých young adult!Prešli tri roky, odkedy Rowan a Citra zmizli bez stopy - počas katastrofy, čo má na svedomí kosec Goddard, ktorý nemilosrdne zlikvidoval svojich protivníkov a konečne sa dostal k moci.
Sú to tri roky, odkedy sa Nimbus odmlčal - a jediný človek, s ktorým ostal v kontakte, je Greyson Tolliver.
A je to práve tretí diel dystopickej série zo sveta Koscov, v ktorom sa osud ľudstva, „odsúdeného na večný život", zavŕši. Predtým však budú musieť nové spojenectva aj staré priateľstvá prejsť najťažšou skúškou a možno opäť raz poraziť smrť.

Dlho očakávané finále série Žatva smrti je konečne tu a ja ani nedokážem opísať, ako veľmi som sa naň tešila. Kosec ma maximálne uchvátil a keď začali veci v Nimbovi naberať temnejší spád, vedela som, že postavy si ešte budú musieť kadečo preskákať, kým sa dočkajú zaslúženého záveru. A mala som pravdu.

Najprv by som chcela čo-to povedať o svete, ktorý autor vytvoril a o ktorom sa každým dielom dozvedáme viac a viac. Myslím, že práve ten je najsilnejšou stránkou tejto trilógie, pretože ani na chvíľu ma nezačal nudiť a nenastal žiaden moment, kedy by som si povedala, že už nemá viac čo ponúknuť. Celkovo idea toho, že by mohol existovať dokonalý svet, v ktorom je každý šťastný a ktorý je riadený entitou stvorenou pre to, aby robila každého individuálne šťastným, je sama o sebe fascinujúca. No to, do akých detailov autor zašiel, aké aspekty ľudskej povahy zahŕňal do výpočtov Nimba – všadeprítomnej umelej inteligencie – to bol naozaj iný level. Autor dosiahol to, že som Nimba zbožňovala ako fyzickú postavu, vedela som si ho dokonca tak trochu aj predstaviť, hoci nemá fyzické telo a je skôr abstraktnou entitou... fascinovali ma jeho myšlienkové pochody, jeho kalkulácie a dokonca prejavil aj svoju humornú stránku! 😄 Toto všetko sme už mali možnosť vidieť aj v predošlých dvoch dieloch, no tu sme zase dostali niečo viac, keďže situácia sa trochu zmenila. Nimbus sa pre celý svet odmlčal s výnimkou jednej jedinej osoby. Greyson Tolliver, ktorého poznáme už z predošlej časti sa stal šťastlivcom, ktorého si Nimbus vybral a prostredníctvom ktorého si udržiaval s ľudskou rasou obmedzený kontakt... a myslím, že si nemohol vybrať lepšie. Bolo zaujímavé sledovať, ako
sa Nimbus aj naďalej stará o ľudstvo, no ako si tentoraz musí hľadať cestičky prostredníctvom Greysona. Nebolo to ľahké, no Nimbus je dokonalý a dokonalým sa snaží spraviť aj svet. No myslím, že je úplne jasné, že jedným z posolstiev tejto knihy je aj to, že dokonalý svet nikdy nemôže existovať, pretože ľudia samotní sú nedokonalé bytosti.
    Druhou obrovskou silnou popri Nimbovi sú Kosci, na ktorých sa zameriavala najmä prvá časť. Dozvedali sme sa o nich najmä prostredníctvom Rowana a Citry, ktorí boli vybratí za učňov. Rýchlo sa však ukázalo, že ctihodní Kosci už vôbec nie sú takí ctihodní a že zo vznešeného remesla sa pomaly stáva len bezbrehé vraždenie. Táto linka sa ďalej rozvíjala aj v tejto časti, hoci Rowan s Citrou v nej už nemali toľko priestoru. To mne však veľmi neprekážalo, pretože hoci boli obaja "prostriedkom" na to, aby sme sa o Koscoch dozvedeli viac, rýchlo začalo byť jasné, že toto je väčšie ako oni a že priestor budú musieť dostať aj iné postavy. V tejto časti nám informácie podával najmä Kosec Goddard, ktorý sa snažil uzurpovať si čo najväčšiu moc a najradšej by vládol celému svetu. Okrem toho sa medzi kapitolami sem-tam vyskytli úryvky z denníkov iných Koscov alebo rôzne dokumenty, ktoré napovedali, čo sa deje na iných miestach po svete a ako to ovplyvňuje spoločnosť.

Tieto úryvky a podobné "dodatky" ma na týchto knihách vždy veľmi bavili a aj tu máme veľké množstvo rozmanitých bonusov. Okrem už spomínaných dokumentov si môžeme prečítať napríklad aj Nimbove záznamy, rôzne prejavy a dokonca aj úryvky z jedného náboženského textu, ktorý vznikol niekedy v budúcnosti a ktorý nie celkom pravdivo mapuje, čo sa dialo s jednou postavou, ktorá sa stala prorokom pre tónistov. Tónistické náboženstvo už zohralo akú-takú rolu aj v predošlých častiach, ale tu dostane ešte viac priestoru. Mne príde celé strašne bizarné, no práve to ma na tom bavilo a na týchto úryvkoch som sa veľmi zabávala, pretože boli poväčšine úplne mimo 😂

Už som naznačila, že Citra a Rowan neboli celý čas v centre pozornosti, no podľa mňa to knihe vôbec neuškodilo. Priestor tak dostali niektoré známe postavy, no aj niekoľko nových, prostredníctvom ktorých sa vynárali nové informácie a prepojenia. Zozačiatku je to možno trošičku chaotické, no postupne do seba začne všetko krásne zapadať a ku koncu knihy je jasné, prečo sa tam tá-ktorá postava objavila a akú mala funkciu. Vďaka striedaniu týchto pohľadov navyše dej rýchlo napredoval, bol svižný a neustále sa menil. Ako som si však začala budovať vzťah k novým postavám, začala som sa aj obávať o ich osud. No a poviem k tomu len to, že kniha skončila realisticky, nie rozprávkovo, a preto sa niečo skončilo dobre a niečo trochu horšie. Každá postava mala svoj vlastný koniec a cesta ju zaviedla inam, no to je podľa mňa tiež v poriadku. Chápem, že pre niekoho môže byť trochu problematický napríklad aj koniec hlavného "zloducha" Goddarda, v iných knihách by ho asi čakal trochu epickejší koniec, no opakujem sa, toto bolo realistické. A vôbec mi to neprekážalo.

Aby som to zhrnula, táto kniha je úžasným zakončením série s originálnym námetom, dôležitými myšlienkami a fascinujúcimi zápletkami pri ktorých budete krútiť hlavou. Veľmi intenzívne som všetko prežívala – zúfalstvo z krutej vlády, túžba po zmene, všetky tie morálne dilemy a viera v to, že Nimbus ľudstvo naozaj miluje a snaží sa ho všemožnými spôsobmi chrániť. Veľmi silný moment bol pre mňa ten, keď sa Nimbus zachoval na prvý pohľad možno trošku sebecky a keď si chcel splniť jednu z jeho osobných túžob. Tá bola síce kľúčová pri jeho rozhodovaní o tom, ako pomôcť ľudstvu, no predsa to bol preňho osobne dôležitý moment. Bola to síce pomerne krátka scéna, no mala som pri nej až zimomriavky. A rôzne silné pocity som zažívala počas celého čítania, takže aj toto autor zvládol bravúrne.

Žatva smrti je podľa môjho názoru jednou z najlepších sérii vo svojom žánri a už teraz viem, že sa k nej raz vrátim, pretože čítať ju bol jednoducho zážitok. Ak stále váhate, tak dúfam, že vám moja recenzia v niečom pomohla a že sa mi podarilo vyjadriť to, čo si o týchto knihách naozaj myslím :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Slovart
Knihy si môžete zakúpiť TU.