streda 3. októbra 2018

RECENZIA: Havraní kráľ (Maggie Stiefvater)

Originálny názov: The Raven Cycle #4: The Raven King (2016)
Dátum vydania u nás: 2018
Počet strán: 376

Anotácia: Už sú to roky, čo Gansey márne hľadá strateného waleského kráľa. Postupne sa k nemu na jeho nebezpečnej misii pridali ďalší: Ronan, ktorý dokáže privádzať veci zo snov. Adam, ktorý žije v ustavičnej lži. Noah žijúci len napoly. A blue, čo verí, že jej je súdené zabiť Ganseyho. Napriek tomu sa púšťa s nevyspytateľnými Havraními chlapcami do záverečnej partie smrtiacej hry, v ktorej sny a nočné mory splývajú v jedno a najúprimnejšiu lásku od najťažšej straty nejde oddeliť. Ničomu mŕtvemu nemožno veriť. Nič živé nie je v bezpečí.

Určite poznáte také tie zmiešané pocity, keď sa vám do rúk dostane posledná časť nejakej úžasnej série, ktorú ste si postupne veľmi obľúbili a neviete či sa tešiť, že sa konečne dozviete k čomu celý príbeh smeroval, pretože vám je zároveň ľúto, že sa sa to celé končí. Ani Havraní kráľ nebol výnimkou a ja som túto knihu brala do rúk s veľkými očakávaniami aj obavami.

POSTAVY

Havraních chlapcov som prvý krát vzala do rúk pred vyše rokom aj pól a postupne ako som čítala ďalšie časti, mi postavy stále viac a viac prirastali k srdcu. Preto som veľmi dúfala, že sa to pre nich skončí šťastne. Potom som si však uvedomila, že ani neviem, čo to pre nich znamená. Nájsť Glendowera? Alebo odísť z Henrietty? Problém bol, že hoci si boli všetci naozaj blízki, každý v skutočnosti túžil po niečom inom.
pinterest

Adam vždy chcel jediné- vyrovnať sa ostatným. Prvý krok bol odísť od rodičov, zohnať si niečo vlastné (v jeho prípade auto a bývanie) a úspešne ukončiť školu. Zdalo sa, že je tým posadnutý, stále riešil peniaze, neznášal keď niekto niečo platil zaňho, lebo mu to pripadalo ako charita. Potom keď sa spojil s Cabeswaterom sa trochu upokojil a som rada, že tomu tak je.
Ronan bol vždy zaujímavá a komplikovaná postava, hlavne odkedy sme mali možnosť zistiť viac o jeho schopnostiach. Je skvelé, že tým sa to nekončí a každým dielom zo seba odhaľuje stále viac a viac. Mieša sa v ňom agresivita a zatrpknutosť s láskavosťou a vášňou. Páči sa mi, že ho autorka nevykreslila ako takú tú typickú tajomnú drzú postavu, ktorá tak pôsobí len pre štýl a nie je za tým nič hlbšie. Ronan má mnoho stránok a mnoho vrstiev osobnosti, pričom každá je zaujímavejšia než tá predošlá.
Gansey. Kráľ celej skupinky, vodca výpravy, začiatok všetkého. Už v predošlých dieloch bolo jasné, že on je ten, kto všetkých drží pohromade a ku ktorému všetci vzhliadajú. Má v sebe nejaké čaro, iskru, ktorá ho robí neuveriteľne sympatickým a zaujímavým. No aj on sa postupne vyvíjal a v tejto záverečnej časti bol trochu iný ako na začiatku. Mala som pocit, že hoci ho vášeň neprešla, začal sa na veci pozerať trochu inak a viac o nich premýšľať.
Noah a jeho úloha v príbehu sa veľmi ťažko opisuje, no je jasné, že je neoddeliteľnou súčasťou ostatných chlapcov a vždy do deja vnesie niečo nečakané. V tejto časti nebol až taký prítomný a zjavoval sa veľmi nečakane, no vždy ma to potešilo.
Blue je postava z ktorej som bola vždy najviac zmätená. Je to taká tá hrdinka, ktorá mi neprekáža, no nemám k nej vytvorený nejaký hlboký vzťah. Dlho som nevedela prísť na to, čo ju vlastne definuje alebo aká je. Čo v živote chce. No potom mi došlo že najvýraznejšia je na nej jej túžba byť so svojimi Havraními chlapcami, ktorých miluje a myslím, že to úplne stačí.
V tomto diele sa objavila nová postava, ktorú som si z nejakého dôvodu veľmi rýchlo zamilovala a to Henry. Objavil sa nečakane a až do konca som vlastne nevedela, čo presne má za lubom alebo aká je jeho úloha, no bol príjemným osviežením.

Okrem týchto hlavných postáv sú v príbehu ešte nejaké, čo stoja za zmienku, hlavne ženy z Blueinej domácnosti, Pán Sivý a Gwenllian, ale musím priznať, že na nich mi nezáležalo až tak ako na Havraních chlapcoch a Blue. Neviem, či to bolo tým, že hlavné postavy boli také výrazné, alebo vedľajšie nevýrazné.

„Obloha nad Monmouth Manufacturingom pripomínala blatisté jazero. Vzduch bol chladný, ale Ronanovo petrolejové srdce blčalo.”

pinterest
DEJ

Ako tak zisťujem, nič v tejto knihe nie je jednoduché opísať 😅. To čo bolo na začiatku príbeh o štyroch chlapcoch a dievčati, ktorí sa spoločne vydali na misiu nájsť strateného kráľa Glendowera a zažiť aspoň závan niečoho nadprirodzeného, sa zmenilo na čarovný príbeh plný mágie a nečakaných zvratov. Postavy prešli neuveriteľnú cestu a kadečo si spolu preskákali. Zmenili sa ich túžby a sny, rovnako aj oni sami. Dej sa rovnako vyvíjal a posledná časť série nezaostávala čo sa týka nových šokujúcich udalostí a rôznych dejových liniek.
Zmenila sa aj atmosféra- miestami to bolo fakt strašidelné. Už je jasné, že svet v ktorom sa postavy ocitli, nie je úplne obyčajný a postupne sa musia vyrovnávať s mágiou, ktorá začala ovládať ich životy. O tom však viac až v ďalšom bode. Ešte som chcela spomenúť, že mám tak trochu rozpoluplné pocity ohľadom veci, ktorá bola v popredí už od začiatku- snaha nájsť Glendowera. Nepoviem, ako to dopadlo, no každopádne som čakala niečo trochu iné... na jednej strane ma to trochu zarazilo, no čím viac nad tým premýšľam, možno to bolo takto lepšie.
Občas som mala problém aj s častým skákaním pohľadov. Nevadilo mi to pri hlavných postavách, no čo sa týka vedľajších, tie som si až tak neužívala. Aj keď je jasné, že to bolo dôležité pre pochopenie deja, pretože autorka má tendenciu podávať veci bez vysvetlenia- vždy sa jednoducho niečo stalo, všetci to prijali a ja som ostala zätená 😅. To sa mi na tom však páčilo, bolo to nezvyčajné, no zaujímavé, pripomínalo mi to magický realizmus.

MÁGIA

Prvok tejto série, ktorý ma uchvátil zo všetkého najviac. Už som to spomínala v predošlých recenziách, no to, aká je mágia v tomto príbehu čistá a nezvyčajná a iná... je to strašne elektrizujúce. Vždy, keď sa nejako prejavila, naskočili mi zimomriavky. Najlepšie je, že je taká nespútaná a vlastne nie je jasné, čo všetko dokáže. Nemá pravidlá- nezáleží jej na čase a mieste, všetko plynie do kruhu.
Úžasným prvkom bola latinčina- jazyk, ktorým hovoria stromy a dá sa prostredníctvou nej s nimi a aj inými magickými vecami komunikovať. Vždy, keď sa nejaká latinská fráza objavila, mala som tutkanie si ju preložiť a zapamätať.

pinterest
Obloha vonku bola ťažká a sivá, rozorvaná štítmi nad hnedo-červeno-čiernymi stromami Cabeswateru. Z miesta, kde stáli, si ľahko vedeli predstaviť, že je to iba ďalší obyčajný les v normálnych virgínskych horách. No ak se do Cabeswateru žmúrili správnym spôsobom dosť dlho, videli ste medzi stromami ukryté tajomstvá. Tiene parohatých zvierat, ktoré sa nikdy nobjavili. Šum nespočetných krídel obrovského kŕdľa, zatajeného pred pohľadom ľudí. Mágia.

ŠTÝL

Ani štýl rozprávania nie je úplne bežný. Súbežne s dejom sa objavujú rozsiahle takmer až lyrické opisy, poetické obrazy a podobné umelecké prvky. Čitateľ vlastne nikdy celkom nevie, čo je len predstavivosť a čo sa deje naozaj, pretože sa zdá že v tom svete to nie je až také podstatné a všetko splýva dohromady. Veci sa v tomto príbehu jednoducho dejú, bez zbytočného vysvetľovania ako a prečo.

PREČO SI TÚTO SÉRIU PREČÍTAŤ?

Pretože je iná.
Pretože je magická.