streda 25. júla 2018

Mini recenzie jún-júl 2018

Bohužiaľ sa mi nedarí písať poriadne recenzie na všetky knihy, ktoré prečítam, no niektoré si to fakt zaslúžia a tak som sa rozhodla spísať toto zhrnutie kníh prečítaných za jún a júl, ktoré nedostali recenziu a povedať o nich aspoň pár slov.

Ja, Simon (Becky Albertalli)

Originálny názov: Simon vs the Homo Sapiens Agenda (2015)
Dátum vydania u nás: 2018
Počet strán: 296

Myslím, že o tejto knihe už všetci počuli a aj u nás vyvolala poriadny rozruch. To má na starosti aj film a verím, že veľa ľudí si prečítalo knihu aj práve kvôli tomu, že to chceli stihnúť ešte pred tým, ako pôjdu do kina.
Ja som sa jej trochu obávala, hlavne kvôli tomu, že knihy s LGBT tématikou všetci strašne rozoberajú. Nechápem, prečo je to v tejto dobe ešte stále také "výnimočné". Nerada by som sa však zamotala v tejto téme, pretože to nemám chuť nejako rozoberať. Knihu som hodnotila ako každú inú, odhliadnuc od toho či je hlavná postava gay, bisexuál alebo mimozemšťan.
Príbeh sa mi páčil, Simon bol dobrý rozprávač a fajn boli aj jeho kamaráti, hoci ma ako postavy nejako neohúrili. Najviac na všetkom sa mi páčil Blue, chlapec s ktorým si Simon tajne písal a ktorého identitu až do konca nepoznáme. Práve to robilo príbeh trochu napínavejším a zaujímavejším. Knihu som prečítala asi za 2 dni a bola to taká príjemná oddychovka. Čiže ju hodnotím pozitívne.

Zradená ľúbosť (Jana Pronská)

Dátum vydania: 2011
Počet strán: 223

Niekedy sa fakt oplatí vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Zradená ľúbosť od slovenskej spisovateľky je historický román odohrávajúci sa za čias Uhorska. Toto ide úúúplne mimo mňa, pretože veľmi neobľubujem ľúbostné romány a už vôbec nie z tohto obdobia, ktoré bolo pre mňa na dejepise vždy utrpením. No čuduj sa svete... mne sa táto kniha strašne páčila. Zaujali ma postavy, prostredie kráľovského dvora, všetky tie hradné intrigy a dokonca tam bolo aj niečo z protitureckých bojov. Hlavné postavy Marica a Alexander boli skvelo napísané, ich postupné zoznamovanie sa a vzťah ma nenudili, práveže sa mi naozaj páčilo, ako to autorka poňala a nemala som pocit, že zase čítam nerealistický román o osudovej láske. Takže pre mňa veľké prekvapenie.

Sherlock Holmes: Pes rodu Baskervillovcov (A.C.Doyle)

Originálny názov: The Hound of Baskerville (1902)
Dátum vydania u nás: 2017
Počet strán: 240

Sherlock Holmes je klasika a myslím si, že dokáže zaujať aj tých, ktorí inak detektívky nečítajú (viď ja). Tentoraz som do rúk zobrala trochu rozsiahlejšie dielo. Doma mám ešte dve knihy z tejto "série", ktoré postupne vychádzajú u Snow Mouse Publishing. Prvé dva zväzky obsahujú niekoľko kratších poviedok a trochu som sa obávala, že keďže sa tentoraz jedná o román, nebude ma to až tak baviť. To sa však našťastie nestalo. Hoci sa príbeh odvíja s takou tou typickou staroanglickou bezstarostnosťou a eleganciou, nechýba ani akcia a zaujímavé rozuzlenia. Samotné postavy Sherlocka Holmesa a Johna Watsona mám tak veľmi rada, že aj keď nič poriadne nerobia a len sedia pri kozube na Baker Street a rozprávajú sa, veľmi ma čítanie o nich baví. Navyše sú tieto vydania obohatené o krásne ilustrácie a celkový dizajn knihy je čarovný.

Dvorní šašci (Viktor Fischl)

Dátum vydania: 1982
Počet strán: 154

Táto útla knižka od českého autora v sebe skrýva veľký príbeh. Áno, už tu bolo veľa kníh s vojnovou tématikou a príbehmi z prostredia Osvienčimu. Ani pri tejto knihe to nebolo inak, hoci bola úplne iná ako všetky ostatné knihy, ktoré som na túto tému čítala. Rozprávač príbehu sa spolu s troma ďalšími väzňami ocitol na "dvore hejtmana Kohla", veliteľa koncentračného tábora. Ten si týchto štyroch väzňov vybral kvôli ich zaujímavým schopnostiam, aby robili zábavu na mnohých večierkoch, ktoré často usporadúval. Autor rozpráva príbeh týchto mužov, čo všetko museli pretrpieť v tábore, no hlavne o ich osudoch a ceste, ktorú prešli potom. To sa mi na knihe páčilo najviac. Neopisovala do detailov hrôzy koncentračného tábora- o tom sme už počuli veľa krát. Bola skôr o individuálnej ceste každého preživšieho, o ich snoch a túžbach, rovnako rozoberala aj zmysel života a vieru, ktorú mnohí stratili alebo naopak v nej našli zmysel.
Je to silná knižka s krásnymi myšlienkami a hoci som občas zápasila s tou staršou češtinou, veľmi som si jej čítanie užila.

Žiadne prudké pohyby (Maxim E. Matkin)

Dátum vydania: 2012
Počet strán: 250

"Sú muži, čo zachraňujú ľudí. Majú to v popise práce. Ale niekedy aj oni potrebujú zachrániť, hoci to už v popise práce nikto nemá. Dobré svaly a schopnosť pohotovej reakcie nie sú niekedy na prežitie dostačujúce. Je potrebné nájsť náruč, do ktorej je možné sa ukryť. Pomaly. Opatrne. Potichu. Pozor na vnútorné zranenia.

Tento titul Maxima E. Matkina hovorí o hasičoch, lekároch a železničných modelároch. Okrem toho aj o láske a o túžbe, o nakupovaní bielej techniky, o mačke s podivným osudom, o cestách preč aj návratoch domov a o všetkom, čo ste chceli vedieť o sexe, ale nemal vám to kto povedať."

Myslím, že anotácia tento príbeh vystihuje. Nie je to obyčajný román a pri tom je o úplne obyčajných ľuďoch. Strašne sa mi páčili postavy, každá iná a zaujímavá a aj autorov štýl písania, taký strohý no plný zaujímavých metafor a slovných hračiek.
Túto knihu som prečítala na jedno posedenie, keď som nijakú svoju pri sebe nemala a tak som bola odkázaná na tajomstvá maminej knižnice. Tento autor patrí k jej obľúbeným a tak som dala na jej odporúčanie, hoci je to niečo úplne iné, než bežne čítam. A som rada, že som tak urobila.

Harry Potter a Väzeň z Azkabanu (J.K.Rowling)

Originálny názov: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (1999)
Dátum vydania u nás: 2001
Počet strán: 440

Pred pár dňami ma zastihla čitateľská kríza, keď som nedokázala pohnúť s jednou knihou a tak som ju na chvíľu odložila a snažila sa čítať niečo iné... no ani ďalšie dve knihy, ktoré som si vybrala som nedokázala začať čítať a tak som pár dní mala knižný detox. Potom ma to už fakt prestalo baviť a rozhodla som sa proti kríze bojovať... a ako inak než svojou obľúbenou knihou?
Nemá asi zmysel písať o čom séria Harry Potter je, pretože aj tých pár indivíduí ktoré Harryho nečítali alebo nevideli, majú určite aspoň zbežnú predstavu. Tretí diel je môj najobľúbenejší v sérií a preto som si vybrala práve ten.
Bolo skvelé sa znova ponoriť do toho magického príbehu, stretnúť sa so svojimi obľúbenými postavami (Remus a Sirius 💗) a ocitnúť sa na známom mieste, ktoré tak milujem. Hoci to už bol môj asi 12ty re-reading tejto časti, očaril ma úplne rovnako, ako keď som ju čítala po prvý raz. Som zvedavá, koľko krát ešte túto sériu za život prečítam.

Tisíc chlapčenských bozkov (Tillie Cole)

Originálny názov: A Thousand Boy Kisses (2015)
Dátum vydania u nás: 2017
Počet strán: 328

A dostávame sa k dôvodu mojej čitateľskej krízy. Ach.
Zozačiatku to vyzeralo celkom sľubne. Hlavné postavy Poppy a Rune boli celkom zaujímavé, hlavne Rune pretože pochádzal z Nórska, čo sa mi veľmi páčilo. Úloha, ktorú Poppy dostala od svojej umierajúcej babky, a to nazbierať tisíc chlapčenských bozkov, okej, celkom milé. No všetko okolo toho... fajn, ja som trochu pesimista a nedá sa povedať, že by som zrovna verila na nejakú obrovskú osudovú lásku... ale žeby sa päť ročné deti stali kamarátmi na život a na smrť, v ôsmich do seba zaľúbili a v pätnástich to, ehm, fyzicky spečatili... to sa mi zdá trochu pritiahnuté za vlasy. Rovnako ako ich odlúčenie na dva roky, ktoré z Runeho spravilo chodiacu trosku.
Keby som aj všetko toto nejako predýchala, nedokázala som sa preniesť cez to, že okrem bozkávania, objímania a opakujúcich sa zaľúbených fráz sa v knihe nič nedialo... Kríza ma chytila asi v polovici a musela som knihu odložiť.
Keď som sa k nej po potterovskej terapií vrátila, išlo to strašne pomaly, ale išlo. Nad každou romantickou scénou som síce pretáčala očami, ale mala som pocit, že už sa to trošičku rozbieha, alebo teda postavy len nesedia v parku pod stromom a bozkávajú sa, ale aj spolu niečo zažili. Potom prišiel zvrat a trochu som pookriala. Viem si predstaviť, že niekomu príde tento príbeh srdcervúci a niekoľko posledných strán som sa aj ja občas pozastavila a zasnívala sa, aké by to bolo, keby ma niekto tak ľúbil ako Rune Poppy a Poppy Runeho. Nemôžem ani povedať, že by kniha nemala nijaké posolstvo, pretože naozaj mala. Ale jednoducho toto naozaj nebolo nič pre mňa.

Čítali ste niektorú z týchto kníh? Máte rovnaký názor alebo sa vám naopak páčili/nepáčili? Prípadne mi napíšte, čo ste v poslednom čase čítali, rada sa inšpirujem :)