sobota 22. júla 2017

RECENZIA: Kráľovná v tieňoch (Sarah J. Maas)

Originálny názov: Throne of glass #4: Queen of Shadows (2015)
Rok vydania u nás: 2017
Počet strán: 664
Vydavateľstvo: Slovart
Väzba: brožovaná

Anotácia: TU


Tento diel ma už na 100% presvedčil o tom, že táto séria sa pomaly ale isto stala jednou z mojich najobľúbenejších kníh ever. Tento diel mi dal všetko, čo od dobrej knihy očakávam a vyžadujem.

Už prvá strana vo mne rozpútala búrku pocitov- na konci predošlej knihy mi Sarah J. Maas ušterdila poriadny psychický úder a teraz ho hneď na prvej strane knihy musela spomenúť... ďakujem pekne :D
Potom sa už znova pozornosť upriami na Celaenu, alebo skôr Aelin. Ocitá sa na starom známom mieste- v Riftholde, v jednom špinavom podniku a stretáva sa so starým známym, ktorý môže za všetko, čo sa v jej živote zomlelo- kráľom vrahov Arobynnom Hamelom. To ma potešilo, pretože už od prvého dielu som chcela Arobynna viac spoznať. Javil sa ako veľmi zaujímavá postava a to sa mi neskôr aj potvrdilo. Potom sa samozrejme objavili aj ďalšie známe postavy, ako Chaol, Dorian a Aedion, no už to bolo akési iné. V predošlej knihe bolo síce pomerne veľa kapitol venovaných aj ich pohľadom, no nebolo to ono, keďže Aelin bola v inej krajine a nekomunikovali spolu. Teraz, keď sa vrátila, bolo jasne vidieť dôsledky. Najmä medzi ňou a Chaolom.


V celej knihe bolo veľa napätia, no hlavne akcie. Ak sa niekto pred tým sťažoval, že Aelin je na vrahyňu pomerne mäkká, tento diel to rozhodne vyvrátil. Na svoje konto si pripísala mnoho životov a aj keď to väčšinou boli zločinci a nepriatelia, niekedy som dvíhala obočie nad tým, aká chladnokrvná dokáže byť.
Už od prvej knihy vieme, že krajinu ovláda krutý adarlanský kráľ a že je schopný strašných činov- no až tu sme boli svedkami skutočne brutálnych činov. Od zabíjania ľudí, ktorí mu boli nepohodlní alebo si myslel, že sympatizujú s rebelmi, cez mučenie, verejné popravy... a rovnaký teror vládol aj mimo hlavného mesta, napríkad v Morathe, ktorý sme mohli vidieť prostredníctvom bosorky Manon. Celá kniha bola veľmi temná a dosť pochmúrna.

Páčilo sa mi, že sme konečne v plnom rozsahu videli celú Celaenu/Aelin: na jednu stranu chladnokrvnú a vypočítavú vrahyňu, ktorá si dokáže poradiť v každej situácií. Predviedla veľa vynaliezavosti- napríklad keď sa hrala na bohatú paničku, aby získala informácie, alebo zahrala divadlo pred Arobynnom, aby uveril, že ju má v hrsti. A potom rozvážnu budúcu kráľovnú, ktorá zo všetkého najviac myslela na svojich priateľov a zároveň členov dvora. Snažila sa ich chrániť, no zároveň im verila na toľko, aby im do rúk zverila dôležité úlohy... táto nová osoba, ktorá prijala svoj osud a dokázala spojiť svoje staré ja s novým, sa mi fakt veľmi páčila. Je to brilantný vývoj postavy.

Pozrela sa na nich, na troch mužov, ktorí pre ňu znamenali všetko- viac než všetko. Potom pozbierala posledné kúsky odvahy, zúfalstva a nádeje vo veľkolepú budúcnosť a usmiala sa na nich.
,,Poďme otriasť hviezdami."

A podobne je to aj pri ostatných postavách. Každá jedna má v príbehu svoje miesto a nikto sa nikde neobjavuje náhodou. Najväčším príkladom bola podľa mňa Kaltain Rompier. V prvej časti ju zaujímalo len postavenie na hrade, šaty a klebety. Potom sa stala obeťou využívania a manipulácie a skončila veľmi zle. Keď sa teraz objavila, pamätala som si ju presne takúto, nečakala som od nej žiadne veľké činy. Veeeľmi som sa mýlila. Podobne to bolo aj s ostatnými novými postavami. Napríklad Elide, ktorá bola na pohľad bezvýznamná, no tiež kadečo skrývala. Alebo aj Lysandra. Sarah J. Maas akoby poukazovala na to, že každý jeden človek má nejaký príbeh, tajomstvá a niekoho, na kom mu záleží.

Super bolo stretnutie všetkých rozprávačov posledných dvoch dielov na jednom mieste. Doteraz každý rozprával svoj príbeh a teraz sa stretli a ich osudy sa ešte viac splietli dohromady, to bolo naozaj zaujímavé.

Kráľovná v tieňoch mi prišla ako také vyvrcholenie všetkého, čo sa v predošlých knihách pomaly stupňovalo a odhaľovalo: temnoty, mágie, zložitých zápletiek a vývojov postáv... neviem si predstaviť, čo ešte nám dokáže ponúknuť posledný diel, no už sa naň neskutočne teším. Za tento diel by som dala hviezdičky všetkých galaxií. Som posadnutá 😁


SPOILER SECTION

Zopár mojich myšlienok a postrehov s ktorými sa chcem podeliť, no nemohla som ich dať do recenzie 😁

~ Straaašne ma rozčuľovala tá nevraživosť medzi Chaolom a Aelin, ktorá sa prejavila hneď pri ich prvom stretnutí. Chápem, že si toho veľa prežili, ale to naozaj zabudli na to, že sa ľúbili? Čakala by som to od Aelin, ale nie od Chaola. Myslela som si, že Celaena bude navždy v jeho srdci... ale som rada, ako to napokon dopadlo, aj to, že má Nesryn. Ale aj tak 😁
~ Rowan <3 strašne som dúfala, že sa v tejto časti objaví, bála som sa, že Aelin aj Sarah ho nechali vo Wendlyne a už ho nič nečaká... som rada, že to tak nebolo :3 A to napätie medzi nimi, to bolo aaaaaaach... roztápala som sa pri každej jednej spoločnej scéne :3
~ ten Dorian mi trhal srdce 😭 nevedela som si predstaviť, ako ho zachránia... to s tou Manon sa mi páčilo, aj keď som to očakávala, pretože som videla nejaký fanart tej scény... ktovie, čo z toho ešte bude.
~ Som jediná, ktorá skoro revala pri scéne, ako Dorian kľačal pri Chaolovej posteli a vyznávali si tam... všetko? Bolo to pre mňa straaašne emotívne a čakala som na to celý čas ❤️
~ Neviem, čo si mám myslieť o tom kráľovi... že by bol fakt celý čas len bábkou? To som naozaj nečakala, hoci je to dosť logické... neviem, či by bol obyčajný človek schopný toho všetkého, čo porobil...


To je asi všetko, musela som sa takto vyrozprávať, inak by som asi vybuchla 😁 Ako ste na tom vy? Tiež sa vám Kráľovná v tieňoch tak páčila, alebo jej máte čo vytknúť? Určite dajte vedieť dolu v komentároch! :)



Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knižku si môžete zakúpiť TU. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára