RECENZIA: Balada o hadoch a vtáčatkách (Suzanne Collins)

Originálny názov: The Ballad of Songbirds and Snakes (2020)
Rok vydania u nás: 2021
Počet strán: 592
Vydavateľstvo: CooBoo

Anotácia: KULTOVÁ SÉRIA HRY O ŽIVOT JE SPÄŤ! Vráťte sa do Panemu šesťdesiat štyri rokov pred udalosťami z bestsellerovej série HRY O ŽIVOT.
Osemnásťročný Coriolanus Snow čaká len na to, ako zahviezdi v Hrách o život. Tento rok bude totiž iný. Tento rok bude mentorom jedného z vyvolených. Tvrdo drel, aby dokázal naplno využiť svoj šarm, vedomosti a zručnosti a doviesť svojho vyvoleného k víťazstvu. Lenže šťastena mu nepraje. Jeho vyvolenou je dievčina z dvanásteho obvodu, tá najodpornejšia spodina v celom Paneme. Ich osudy sú odteraz nerozlučiteľne prepletené, každé Coriolanovo rozhodnutie ich môže vyniesť na stupienok víťazov alebo úplne potopiť. V aréne to bude súboj na život a na smrť. Mimo arény sa v Coriolanovi prebúdzajú city... a tak sa musí rozhodnúť, či bude dodržiavať pravidlá, aj keď mu jeho pud sebazáchovy radí niečo úplne iné.

Prezident Snow rozhodne nepatril v pôvodnej trilógii medzi moje obľúbené postavy. Nemôžem povedať ani to, že by som okamžite skákala od radosti, že táto očakávaná kniha zo sveta Hier o život bude práve o ňom. No potom sa začali kopiť nadšené ohlasy a ja už som sa nemohla dočkať. Poďme sa pozrieť, ako to dopadlo.

Príbehom nás sprevádza mladý Coriolanus (ktorého meno aj po prečítaní knihy vždy pri vyslovovaní skomolím 😂), ktorý žije v povojnovom Sídle a snaží sa vybudovať si nejakú prestíž a meno. Musím sa priznať, že mi vôbec nedošlo, že Sídlo bude po vojne, ktorá viedla k vzniku Hier o život, tiež nejako poznačené. Keďže som ho mala zafixované ako to ligotavé farebné mesto s rozmaznanými obyvateľmi, ktorí sa zabávajú na utrpení obvodov, šokovali ma niektoré obrazy toho, ako vojna ovplyvní naozaj každého. Čo však bolo pre mňa najzaujímavejšie, ocitáme sa v dobe, keď boli Hry o život ešte len v plienkach. Zaujímalo vás niekedy, kto vlastne prišiel s nápadom hodiť do arény dvadsaťštyri detí a donútiť ich bojovať na život a na smrť? Mysleli ste si, že to vždy bola veľkolepá šou, ktorú sledovali obyvatelia Sídla so zatajeným dychom? Táto kniha vás vyvedie z omylu a zistíte, že vyvolení z Katnissinej doby mali v porovnaní s prvými súťažiacimi neporovnateľne väčšie výhody, o ktorých mohli kedysi len snívať.

Ani v tejto knihe čitateľa neminie krutý opis priebehu Hier, no tentoraz sa spolu s Coriolanom ocitáme na stoličkách mentorov a tvorcov, ktorí všetko sledujú zvonka a priamo ovplyvňujú priebeh Hier. Z nejakého dôvodu to bolo pre mňa ešte nervydrásajúcejšie než byť spolu s Katniss v aréne, keďže osud vyvolených ležal v rukách ľudí, o ktorých sa nedalo povedať, že by boli práve najmilosrdnejší 😅 Bála som sa, že sa niekto zle vyspí a to sa odrazí na živote nejakého vyvoleného. Na druhú stranu ma však táto kniha naučila, že nikdy nemôžem hádzať všetkých do jedného vreca. Áno, v Sídle sa našla kopa ľudí, ktorí si mysleli, že ich život má väčšiu cenu ako život ľudí z obvodov. Našli sa ľudia, ktorí dychtili po utrpení a krvi, a umieranie nevinných detí považovali za spravodlivé. No našli sa aj obyvatelia Sídla, ktorí sa odvážili s režimom nesúhlasiť. Ktorí sa rozhodli pomáhať ako len vedeli a ktorí sa odmietali zmieriť so svetom, v ktorom sú nútení žiť. No aj tak sa to čítalo veľmi ťažko.

Coriolanus sám o sebe bol veľmi rozporuplná postava. Najhoršie je to, že všetci vieme, ako bude vyzerať jeho budúcnosť, akých činov sa dopustí a čo jeho konanie spôsobí. No popri tom vidíte, ako sa snaží postarať o svoju rodinu, ako sa stáva obeťou neprávosti, ako spochybňuje niektoré zákony... a tak trochu mu držíte palce. Počas celého čítania nad ním visí veľký otáznik a vy sa snažíte rozlúsknuť, či je to v tomto konkrétnom príbehu kladná alebo záporná postava. Či už ho označíte za kladného hrdinu alebo záporáka, u mňa bolo hneď jasné, že si ho veľmi neobľúbim 😅 V niektorých veciach som s ním síce aj ja súcitila, no to nemenilo nič na tom, aká nesympatická mi prišla jeho povaha. Ja neznášam povýšeneckých prospechárskych ľudí, ktorí idú aj cez mŕtvoly len aby niečo dosiahli. Nemyslím si, že jeden ľudský život je cennejší ako druhý a ak si niekto myslí, že je kvôli svojmu postaveniu, majetku alebo rase dôležitejší ako iný človek, automaticky u mňa padá do nemilosti. Coriolanus je naozaj komplexná postava, ktorá sa postupne vyvíja a je jasne vidieť, prečo bude v budúcnosti taký, aký bude... no aj tak som si ho absolútne neobľúbila 😂
    O ostatných postavách nechcem veľmi rozprávať, pretože ich význam (pre Coriolana aj celý príbeh) spoznáte až vtedy, keď si knihu sami prečítate, no viacerí mi prirástli k srdcu a vážne som sa bála o ich osud.

Čo je však na celom príbehu podľa mňa najlepšie, sú rôzne malé detaily, ktoré odkazujú na pôvodnú trilógiu. Pamätáte si na Strom obesencov, pieseň, ktorú Katniss spieva v Drozdajke? Tu sa dozviete, kým je pieseň inšpirovaná. Chcete vedieť, prečo Snow tak miluje ruže? Prečo používa ako svoju signifikantnú zbraň jed? Tento príbeh ponúka množstvo takýchto detailov, no mne osobne prišlo najfascinujúcejšie to, že všetko zrazu dáva dokonalý zmysel. Ak ste niekedy pochybovali, že by obyčajné chudobné dievča z Dvanásteho obvodu dokázalo poraziť Snowa, po prečítaní tejto knihy všetky pochybnosti zmiznú. Katniss bola z jedného dôvodu pre Snowa jednoducho nevyhnutnou skazou, rovnako ako symbol Drozdajky bol jediný symbol rebélie, ktorý dáva absolútny zmysel.

A práve vďaka tomuto túto knihu zbožňujem a už teraz viem, že ju ešte niekedy prečítam znova, spolu s pôvodnou trilógiou. Svet Hier o život je neskutočne krutý, depresívny a v mnohých ohľadoch pôsobí bezútešne, no rovnako v sebe nesie veľmi dôležité posolstvo o ľudskosti, nezlomnosti ľudského ducha a nádeji. Balada o hadoch a vtáčatkách je pri tom čerešničkou na torte, ktorá vás nenechá na pokoji, kým ju nedočítate.