pondelok 20. júla 2020

DOUBLE RECENZIA: Stráže! Stráže! a Muži v zbrani (Terry Pratchett)

Originálny názov: Guards! Guards! (1989)
Séria: Úžasná Plochozem - Mestská stráž
Počet strán: 328

Anotácia: Volajú ich hradná stráž, mestská stráž alebo jednoducho stráž. Bez ohľadu na meno je ich úloha v žánri hrdinskej fantasy rovnaká: najneskôr v tretej-štvrtej kapitole knihy sa vrútiť do miestnosti, po jednom sa vrhnúť na hlavného hrdinu a dať sa zabiť. Nik sa ich ešte nespýtal, či na to majú chuť. Týmto statočným mužom venoval geniálny Terry Pratchett prvú knihu zo série o mestskej stráži – nevyhnutnej súčasti najstaršieho a najšpinavšieho mesta na celej Plochozemi, Ankh-Morporku. Mesta, kde sa pod tvrdou rukou vládnuceho patricija museli naučiť spolu existovať Cech zlodejov, Cech vrahov a ďalší ctihodní občania. Za pestrou zmesou ankh-morporských obyvateľov v ničom nezaostáva zostava mestskej stráže - aj keď toho času tak trochu v (morálnom!) rozklade. Neutešený stav mužov zákona však posilní čestný podstrážnik Mrkva, ktorého vychovali trpaslíci. Jeho nováčikovské nadšenie kolegov nakopne, a práve včas. Čím skôr totiž treba vyriešiť záhadné zločiny, najmä keď za rohom číha drak...

Zhrešila som. Áno, hanbím sa za seba. 🙈 Že čo sa stalo? Stalo sa to, že predtým, ako som sa pustila do tejto knihy som si pomyslela, že čo ak ma nebude baviť tak ako dve predošlé. Bála som sa, že keď už nebude príbeh zameraný na Vetroplaša, stratí pre mňa niečo zo svojho čara, keďže som si ho ako postavu neskutočne obľúbila. Myslím, že je jasné, ako kolosálne som sa mýlila.

Stráže! Stráže! je prvým dielom z ďalšej podsérie Úžasnej Plochozeme s názvom Mestská stráž. Už tieto názvy jasne signalizujú, na koho sa bude tento príbeh zameriavať. Do popredia sa dostávajú členovia mestskej stráže, noční strážnici, ktorí medzi sebou práve privítali nového člena. Vtedy ešte netušili, ako závratne im to zmení životy. Strážnici sú totiž vo svete Terryho Pratchetta trochu... no, na smiech. Ankh-Morpork, najstaršie mesto na celej Plochozemi, si vyvinulo spôsob fungovania do ktorého stráže akosi nezapadajú. Vládca tohto mesta má totiž veľmi vyvinutý zmysel pre ekonomiku a čestnosť a poriadok tak nemá v tomto systéme miesto. Kapitán Mrak, seržant Kolón a kaprál Nóblb sa preto väčšinu času len potĺkajú, službu zo zásady vykonávajú pod vplyvom alkoholu a všetkým situáciám, kde by bol podľa zdravého rozumu potrebný zásah stráže sa vyhýbajú. Otrasie nimi až príchod nového člena, podstrážnika Mrkvu, ktorý prichádza zďaleka a nesie si v sebe ideály a očakávania, ktoré sú, žiaľ, tak trochu mimo. Ako autor viackrát zdôrazňuje, Mrkva je trochu jednoduchší, čo si však ľudia často mylne zamieňajú s hlúposťou. Pretože Mrkva je všeličo, len nie hlúpy.

zdroj
Môžem povedať, že tento príbeh ma veľmi rýchlo vtiahol. Mesto Ankh-Morpork som poznala už z príbehov o Vetroplašovi a potešilo ma niekoľko lokalít, ktoré navštívil aj tento čarodejník so svojou partiou. Každý odkaz na predchádzajúce knihy som prijímala s veľkým nadšením, no veľmi rýchlo som si vytvorila vzťah aj k novým postavám a príbehu. Zamilovala som sa do špinavých a pochybných uličiek tohto mesta a spolu s Mrkvom som postupne začala spoznávať jeho systém. Nesmierne ma pobavilo, že tam mal miesto každý jeden cech, nech už združoval hocikoho - klasický cech kupcov koexistuje vedľa cechov vrahov a zlodejov. A keďže vraždy a kradnutie sú v istých medziach legálne, mestská stráž je v takomto meste len dobrý vtip. To však netuší Mrkva a preto mu nerobí problém na každom kroku niekoho zatýkať a vypisovať pokuty. Milovala som jeho nevinnosť a jednoduchosť a všetky tie situácie, ktoré z toho vznikli.

Ďalšou postavou, ktorá mi dosť prirástla k srdcu bol kapitán Mrak. Hoci zozačiatku je to alkoholik číslo jeden, starý mládenec, ktorý je tak dlho v službe, že si už nepamätá, ako fungujú bežní ľudia, práve on prešiel v tejto knihe najväčším vývojom. Bavilo ma sledovať túto premenu, aj keď bola veľmi nenápadná a ani on sám si ju vôbec neuvedomil. No ako sa začala prejavovať jeho temperamentná povaha a prchkosť, vedela som, že sa môžem spoľahnúť na to, že vyrieši záhadu, ktorá sa v meste zjavila a že o zábavu budem mať postarané.
Do centra diania sa dostávajú magické tvory, ktoré sú vo fantasy veľmi populárne – draky. Pratchettove draky sú však trochu iné, a to z jedného jednoduchého dôvodu – draky totiž neexistujú. To si myslia ľudia a myslia si to aj draky. Jedného sa však rozhodne niekto privolať a on nemá na výber, než sa zhmotniť a začať terorizovať mesto. Okrem takýchto drakov však existujú aj ich vzdialení príbuzní a to močiarne dráčiky. Tie sú celkom bežné, no s poriadnym drakom toho nemajú až tak veľa spoločné. V podstate sú to skôr niečo ako malé šteniatka, ktoré však strašne páchnu, zožerú doslova VŠETKO a sem-tam vybuchujú. Toto bol jeden z prvkov, ktorý sa mi v tejto knihe neskutočne páčil a veľmi príjemne príbeh osviežoval.

Táto kniha by sa samozrejme nezaobišla bez Pratchettovského ikonického humoru a irónie, ktorými bola priam nasiaknutá. Výsmechu sa nevyhla ľudská povaha, tak strašne ovplyvniteľná a nestála a rovnako naivita, ktorá bola charakteristickou črtou veľkého množstva obyvateľov Ankh-Morporku. Autor skvelo vykreslil mnoho situácii, kde sa prejavujú ľudské slabosti a to všetko neskutočne vtipne a sviežo. Myslím, že už je jasné, že aj táto kniha ma dostala do kolien a musela som sa hneď vrhnúť na pokračovanie.

Originálny názov: Men at Arms (1993)
Séria: Úžasná Plochozem - Mestská stráž
Počet strán: 360

Anotácia: Mestská stráž rozširuje svoje rady! Pozitívnu diskrimináciu predsa nemožno brať na ľahkú váhu. A tak zatiaľ čo kapitán Mrak ráta posledné dni do svojej svadby a odchodu zo služby, kaprál Mrkva a jeho tím zaúčajú nováčikov - trpaslíka Cvrka, trolla Detritusa či Anguu, prvú ženu v mestskej stráži, ktorá je tak trochu citlivá na fázy mesiaca... V nepokojmi zmietanom Ankh-Morporku sa teraz zíde každá sekera či tesáky, nehovoriac o tom, že nad mestom sa vznáša hrozivý tieň a v jeho uličkách pribúda až nepríjemne veľa Smrťových „klientov". Mestská stráž vo vynovenej zostave tak čelí hneď niekoľkým výzvam: nájsť záhadného vraha, utíšiť večné rozbroje medzi trpaslíkmi a trollmi či porátať sa s Cechom vrahov aj Cechom klaunov. Nehovoriac o podivných zvestiach o tom, že v meste sa objavil právoplatný dedič kráľovskej koruny.

Druhá časť Mestskej stráže pokračuje tam, kde predošlá skončil a hneď prináša niekoľko zmien vo fungovaní stráže. Kapitán Mrak sa totižto chystá ženiť a to do jednej z najvplyvnejších ankh-morporských rodín, takže jeho služba v stráži sa pomaly končí. No a keďže strážnici výrazne prispeli k vyriešeniu prípadu s drakom, ich reputácia o niečo vzrástla a dostali prostriedky na prijímanie nových členov. Do stráže sa tak dostali noví regrúti, navyše tak trochu nezvyčajní, keďže ide o trolla, trpaslíka a ženu. Tieto postavy boli príjemným osviežením a každá priniesla do príbehu niečo nové a zaujímavé. Najviac som si obľúbila asi Anguu, ktorá bola tak trochu záhadná a prostredníctvom ktorej sme sa neskôr mali možnosť spoznať skrytý svet Ankh-Morporku (prezradím že sa to týka manipulatívneho hovoriaceho psa a pudlíka tyrana).

Táto banda sa znova zapletie do konfliktu a vražedného vyčíňania, ktoré sa preháňa mestom a ktoré je znovu opradené tajomstvom. Keďže kapitán Mrak už je takmer mimo služby, väčšinu jeho povinností preberá Mrkva povýšený na kaprála. Som rada, že sa táto kniha zameriavala naňho, pretože je to naozaj zaujímavá postava. Síce mu stále zostala jeho povestná jednoduchosť, získal veľa skúseností a pomaly sa formuje na naozaj schopného strážnika, akého Ankh-Morpork nezažil už niekoľko desaťročí. Mrak však z príbehu našťastie nezmizol, to by ma naozaj mrzelo, a aj on významne prispeje do deja. Navyše aj on prechádza zmenami a veľmi ma bavilo sledovať jeho adaptáciu na novú životnú situáciu. A som rada, ako to s ním dopadlo, pretože som sa fakt obávala, že to preňho neskončí dobre.

zdroj
Musím spomenúť aj jednu postavu, ktorá sa tu síce zjavila len na pár okamihov, no neskutočne ma to potešilo. Ide o Smrť, ktorá bola veľmi významnou postavou hlavne v sérii o Vetroplašovi. Musím povedať, že jednoducho MILUJEM jeho zásahy do deja v podobe dialógov s umierajúcimi a hoci tu sa naozaj iba mihol, zakaždým mi to zdvihlo náladu. V Úžasnej Plochozemi má aj on svoju podsériu, na ktorú sa už neskutočne teším, pretože Smrť je fakt fascinujúci a neskutočne vtipný.

Aj v tejto časti je kopa akcie a záhad a dokonca mám pocit, že bola o niečo vážnejšia. Neviem, či je to tým posunom postáv od chudákov, ktorí boli len na smiech k ozajstným zodpovedným strážnikom alebo väčším počtom obetí, no niektoré scény boli o niečo menej komické. To však vôbec neznižuje celkový humorný ráz tejto knihy, práve naopak. Len mám pocit, že som vďaka tomu viac dokázala oceniť aj tú epickú dejovú linku, ktorá je väčšinou základom ostatných fantasy kníh.

Nechcem veľa prezrádzať z deja a iných podrobností, pretože si myslím, že to dokáže skaziť čitateľovi zážitok. Poviem už len toľko, že aj táto pre mňa štvrtá pratchettovka v sebe nesie všetko to čaro a majstrovstvo, ktoré som si začala s týmto autorom spájať. Do každej knihy dokáže vsunúť toľko dôležityćh tém a právd a zaobaliť to tak, že to vyznie ako jedna veľká komédia, čo je pre čitateľa neskutočný zážitok. Všetky knihy pri tom spája to, že príbeh ťahajú hrdinovia, ktorí ani nevedia, že tými hrdinami sú. A to je niečo úplne iné, než čo som doteraz vo fantasy žánri čítala. A ako som spomínala už minule, nezastavím sa, kým neprečítam všetkých 41 kníh z tohto neskutočného univerza. Už mi len zostáva dúfať, že slovarťáci budú naďalej usilovne pracovať na vydávaní tejto série a prinášať nám tieto neskutočné príbehy. Zatiaľ robia skvelú prácu a čoskoro sa už môžeme tešiť na piatu knihu z tejto série, tentoraz to bude tretie pokračovanie príbehu o Vetroplašovi. Už sa nemôžem dočkať!

Za poskytnutie recenzných výtlačkov veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knihy si môžete zakúpiť TU.