štvrtok 4. júla 2019

RECENZIA: Nimbus (Neal Shusterman)

Originálny názov: Arc of a Scythe #2: Thunderhead (2018)
Počet strán: 470

Anotácia: Nimbus dal ľuďom dokonalý svet, utópia sa stala realitou. Len jedna vec nebola Nimbovi zverená do právomoci: Spoločenstvo koscov a ich monopol na smrť.
Z Rowana sa stal vydedenec, ktorý na seba vzal poslanie podrobiť Spoločenstvo skúške ohňom. Doslova. Stal sa z neho temný národný hrdina, samozvaný kat, ktorý likviduje skorumpovaných koscov. Citra ako mladší kosec korupciu vidí a chce situáciu zmeniť zvnútra, no na každom kroku sa jej do cesty stavajú prekážky, čoraz väčšiu hrozbu predstavujú aj kosci „nového rádu“. Všetko nasvedčuje tomu, že pomoc treba hľadať u Nimba - umelej inteligencie, ktorá je jediná dostatočne múdra na to, aby vyriešila problémy dokonalého sveta. Pomôže však Nimbus s riešením týchto problémov alebo sa bude len prizerať, ako dokonalosť upadne?

Je málo kníh, ktoré by som očakávala s totálnym nadšením, no Nimbus bol rozhodne jednou z nich. Kosec bol niečo neskutočné a bola som si istá, že jeho pokračovanie musí byť rovnaké, ak nie aj lepšie. A to teda bolo.

Kosec nám predstavil dokonalý utopický svet, na čele ktorého stojí umelá inteligencia Nimbus.Všetko, čo má Nimbus na starosti funguje dokonale a keď nie, je to tak urobené schválne, pretože vo svete musia byť aj také miesta. Nimbus to mal jednoducho celé pod palcom a vytvoril systém, ktorý sa stará o blaho každého jedného človeka. Najfascinujúcejšie na tom bolo to, že sa zdalo, že sa snaží vytvoriť dokonalý svet pre každého človeka individuálne. Vznikali napríklad miesta pre takzvaných podivínov, ktorí jednoducho potrebovali byť vylúčení zo spoločnosti a tak im na to dal Nimbus podmienky. Páčila sa mi aj taká tá intimita, ktorú sa snažil Nimbus nadviazať s každým človekom. Mohli ste sa s ním rozprávať a diskutovať, akoby to bol váš priateľ alebo blízky. Nimbus o vás vedel všetko a jeho hlavnou prioritou bolo, aby ste sa na svete cítili fajn. To musí byť dobrý pocit. Celá Nimbova vláda bola prepracovaná po každej stránke, až ma zarážalo do akých detailov autor šiel. Podarilo sa mu obsiahnuť naozaj každú stránku dokonalého života.
zdroj

Už v minulej knihe sme sa dozvedeli, že jediná vec, ktorú nemá Nimbus pod kontrolou je Spoločenstvo koscov a teda aj smrť. Tu sme dostali ešte o niečo viac informácií, napríklad prečo to tak je a čo k tomu viedlo. No keďže túto stránku sveta majú v rukách ľudia, je dosť pravdepodobné, že sa v nej skôr či neskôr objavia rôzne nedostatky. A to, čo sa dialo, rozhodne neboli maličkosti.
Veľmi sa mi páčilo, keď sa na scéne objavili nejakí noví Kosci a my sme o nich mohli čo-to zistiť. Kosci sú totiž rôzni, odlišujú sa nie len farbou svojho rúcha, ale aj napríklad spôsobom kosenia alebo spôsobom života. Navyše ma vždy veľmi bavilo, keď sa tam objavil nejaký Kosec zo známym menom. Kosci si totiž dávali mená po "historických" osobnostiach smrteľného veku, teda našej doby. Potešila som sa, keď sa tam zjavil Kosec Poe, Hemingway alebo Lennon. A totálne ma dostala Kosec Beyoncé 😂

Rowan a Citra sa ako učni dostali do epicentra rôznych intríg a mocenských bojov medzi koscami a teraz, keď je z Citry plnohodnotný Kosec Anastázia, vidí do toho ešte o niečo viac. Páčilo sa mi, ako sa zhostila svojej úlohy a aký spôsob kosenia si vybrala. Zastávala tradičné ideály koscov, no napriek tomu bola akýmsi novým a revolučným koscom, ktorý by mohol priniesť vytúžený mier medzi koscami. Od predošlej knihy prešla ako osobnosť veľkým vývinom. Ešte stále bola dosť netrpezlivá a prchká, no naučila sa to potláčať pri výkone svojho poslania, čo je podľa mňa znak veľkej vnútornej sily. Páčil sa mi aj vzťah s Koscom Curieovou, jej mentorkou a teraz už aj priateľkou.

zdroj
Rowan sa vybral trochu inou cestou a jeho život rozhodne nie je najjednoduchší. Stal sa z neho odpadlík medzi Koscami, no to ho nezastavilo vo výkone spravodlivosti. Ako Kosec Lucifer sa z neho stala legenda, len znepokojivý príbeh medzi koscami, ktorí si neboli istí, či je to len výmysel alebo pravda. To ho však odsúdilo na neustále skrývanie sa a presúvanie sa po krajine. Jeho charakter sa tiež poriadne vyformoval a už nie je taký istý človek, ako bol na začiatku učňovstva. Okrem fyzickej zmeny prešiel aj veľkou psychickou zmenou a udalosti, ktorým musel čeliť, ho vyformovali do človeka s analytickým myslením a predvídavosťou. Mala som pocit, že kapitol venovaných jemu tam bolo o niečo menej ako ostatných, čo mi bolo trochu ľúto, ale chápem, že Citra mala pre vývoj deja dôležitejšiu rolu. Z očividných dôvodov sa ale nemohli spolu veľmi schádzať, čo mi bolo trochu ľúto, pretože tak nedostali ani takmer žiadne spoločné scény. Bolo však cítiť, že hoci sa z nich mali stať súperi a nepriatelia, ich vzťah bol úplne iný a jedinečný.

Do skupinky rozprávačov pribudla ešte jedna postava - Greyson Tolliver. Vďaka nemu sme mali možnosť dozvedieť sa niečo o Nimbových úradníkoch, teda ľuďoch, ktorí vykonávajú rôzne úlohy v jeho mene. Greyson bol zaujímava postava a v priebehu tejto knihy prešiel takmer rovnakým vývinom ako Citra a Rowan za tieto dve 😄. Zo začiatku som si nebola veľmi istá, aká je jeho úloha v príbehu, no postupom času mi došlo, že je veľmi dôležitý a že prostredníctvom neho sme mali možnosť sledovať udalosti, ktoré nám nemohli sprostredkovať Citra s Rowanom.

zdroj
Povedala by som, že v tejto časti sa dá ako samostatná postava charakterizovať aj samotný Nimbus. V Koscovi boli pred každou kapitolou úryvky z denníkov Koscov a tu ich vystriedali myšlienky Nimba, čo bolo jednoducho fascinujúce. Z jeho "úst" vyšlo veľa poučných a hlbokých myšlienok, ktoré naznačujú, že naozaj nie je len obyčajnou umelou inteligenciou, rozhodne je niečo viac, akoby bol mysliacou a cítiacou bytosťou. Sama jeho podstata je založená na snahe ochraňovať Zem a ľudstvo, na tom stojí jeho existencia a tak je to jeho najväčšou prioritou. Niekedy však musí byť naozaj ťažké rozhodovať o toľkých veciach a niekedy musí robiť naozaj ťažké rozhodnutia. Veľmi ma prekvapilo aj to, ako reagoval na Spoločenstvo Koscov a udalosti v ňom, do ktorých síce nesmie zasahovať, no to neznamená, že ich nemôže pozorovať a analyzovať.

Tieto časti knihy ma rozhodne bavili najviac, no to neznamená, že zvyšok by nebol dobrý. Práveže bol celý nadupaný akciou a znova - rôznymi zvratmi. Úplne ma dostal ten koniec, doslova som ho čítala s otvorenými ústami. Neviem si predstaviť, čo prinesie záverečná časť, pretože Kosec aj Nimbus sú pre mňa majstrovskými dielami, čo sa tohto žánru týka. No už sa neskutočne teším.

Ak ste ešte túto sériu nečítali, určite by ste jej mali dať šancu. Videla som už aj zopár negatívnejších recenzií, je jasné, že nesadne každému, ale podľa mňa rozhodne stojí za to to vyskúšať. Minimálne sa oboznámite s neskutočne originálnym svetom, ktorý vás donúti zamyslieť sa nad ľudskou povahou a tým, čo berieme v živote ako samozrejmosť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Slovartu