streda 8. augusta 2018

RECENZIA: Jeden z nás klame (Karen McManus)

Originálny názov: One of Us is Lying (2017)
Rok vydania u nás: 2017
Počet strán: 333
Vydavateľstvo: Yoli

Anotácia: V jedno popoludnie sa piati stredoškoláci, ktorých na prvý pohľad nič nespája, ocitnú po škole, hoci nič zlé nespravili- vraj. Vzorná študentka Bronwyn, ktorá nikdy neporušila žiadne pravidlo; bejzbalová hviezda Cooper, ktorá vie len to, čo sa deje na ihrisku; krásavica a "typická" blondína Addy, ktorá sa snaží zatajiť trhliny vo svojom živote; darebák Nate, ktorého od kriminálu delí azda len krôčik; a outsider Simon, autor počítačovej aplikácie, na ktorej si študenti strednej školy Bayview High môžu prečítať bulvárne klebety o svojich spolužiakoch. Všetci sa dobre bavia, okrem samotných aktérov. Práve na druhý deň Simon plánoval zverejniť na nete ďalšie pikantné historky. Už to však nestihne, pretože v škole náhle zomrel. Podľa vyšetrovateľov jeho smrť nebola nehoda. A zrazu sú všetci štyria podozriví z jeho vraždy.

Do tejto knihy som sa pustila vrámci svojho predsavzatia, že cez leto prečítam čo najviac kníh, ktoré mi už dlhší čas ležia bez povšimnutia na poličke. Táto tak skončila preto, že som ju vyhrala na jednej literárnej súťaži za prvé miesto a nič som o nej nevedela, takže som o ňu nemala nejaký extra záujem. Využila som príležitosť a siahla po nej, keď som začínala bojovať s čitateľskou krízou kvôli jednej knihe, ktorá sa mi vôbec nepáčila (ehm, Tisíc chlapčenských bozkov, ehm) a prečítala z nej pár kapitol. Potom so ju však odložila a vrátila sa k nej až o pár týždňov.
artist
Začala som tam, kde som prestala a občas som mala problém spomenúť si, čo sa v prvých kapitolách stalo, aj keď toho nebolo veľa. Najdôležitejšia bola samotná scéna, kedy zomrel Simon Kelleher a ostatní štyria študenti, ktorí boli vtedy s ním sa stali podozrivými z vraždy. Bola som prekvapená, že tá scéna tam bola opísaná tak jasne- čakala som, že o nej nebudeme vedieť veľa a postupne sa o nej dozvedať z viacerých pohľadov. Ona tam však bola jasne opísaná, no ja som aj tak netušila, kto by mohol byť vrah a ani ako to všetko narafičil. O to bol príbeh zaujímavejší a napínavejší.
Samotné postavy mi prišli zozačiatku dosť tuctové. Možno to bol zámer, ale väčšie klišé ako bifľoška, športovec, kráska a rebel asi neexistuje. Kniha je rozprávaná zo striedajúcich sa štyroch pohľadov v prvej osobe a mne sa občas zlievali dokopy a to kto hovorí mi došlo len vtedy, keď s stretol s niekým zo svojej rodiny. Hlavne preto, že každý hovoril len o tom, čo sa stalo, ako ho vypočúva polícia a obťažujú médiá. Ako však príbeh postupoval, začali sa vynárať rôzne nové skutočnosti a na povrch vyplávali aj nejaké tajomstvá hlavných postáv. Hneď boli zaujímavejší a ako sa postupne vykresľovali ich charaktery, stalo sa zaujímavejším aj čítanie z rôznych pohľadov. Celý čas som si nebola istá, kto by mohol byť vrah, pretože bolo jasné, že každý mal motív a každý niečo tajil.
artist
Čo sa týka jednotlivých hlavných postáv... žiadnu som si neobľúbila nejako špeciálne, ale všetky boli dosť fajn. Bronwyn bola síce opísaná ako tá "typická vzorná študentka", no občas mi to tak nepripadalo. Neviem, či to bolo len tými udalosťami a jednoducho už potom nemala záujem o mimoškolské aktivity alebo učenie, ale zdalo sa, že jej na známkach až tak nezáleží. Bolo však jasné, že je veľmi inteligentná- dosť sa zaujímala o celý prípad a jednoducho bolo jasné, že jej to myslí. Páčilo sa mi, že bola taká priama, na nič sa nehrala a vždy povedala, čo si myslí. Mala fajn vzťah so svojou mladšou sestrou Maeve, ktorá sa stala jednou z mojich najobľúbenejších postáv- mala najviac osobnosti.
Coopera som si obľúbila asi najmenej, hoci na ňom nebolo nič zlé. Na škole bol dosť populárny, rovnako aj vo svete športu, keďže sa mu vďaka jeho talentu hrnuli ponuky od rôznych vysokých škôl. Ku všetkým bol milý a čakala by som, že bude namyslenejší... no napriek všetkej tej popularite a dobrému vzhľadu mi prišiel nevýrazný.
artist
Addy sa mi tiež najskôr nezdala nejako zvlášť zaujímavá, no ako príbeh postupoval, začala sa mi pozdávať čoraz viac. Zahodila masku tej typickej blondýnky s dokonalým chlapcom a životom a začala byť trochu viac sama sebou. Začala prejavovať svoj názor a preukázala naozaj veľa odhodlania a odvahy. Rovnako sa mi páčil aj jej vzťah so staršou sestrou Ashton s ktorou si najprv síce neboli veľmi blízke, no tá jej bola počas všetkého oporou a postupne sa veci medzi nimi menili.
No a Nate bol presne to, čo som očakávala, problémový chalan s rozpadnutou rodinou, ktorý bol na všetko sám a všetko mu bolo jedno. Bolo jasné, že si ho hneď obľúbim, veď kto by nemiloval takéto postavy, všakže. Najviac sa mi však páčilo, že on sa najviac správal podľa svojej povahy a nezmyselne sa nemenil, ako to často u postáv býva. Zaujímal sa len o to, čo sa dotýkalo jeho alebo ľudí, na ktorých mu záležalo, roky trpkých výčitiek voči jeho rodičom nezahodil hneď pri prvom náznaku, že sa niečo zlepší a ani nejako výrazne nezmäkol.
artist
Bolo ťažké predstaviť si, že jeden z nich napokon ukáže pravú tvár a stane sa z neho chladnokrvný vrah. Nepomáhal tomu ani fakt, že všetci štyria držali spolu a nepodozrievali sa navzájom až tak veľmi, ako som čakala. Veľa času trávili spolu a tak nebolo veľa okamihov, keby nevedeli čo ten druhý robí a tak nevznikali nijaké nové podozrenia. Najzaujímavšjšie však bolo, že som ani raz nezaznamenala, že by niektorý z nich vo svojich myšlienkach povedal- som nevinný. Nikto síce ani nemyslel na to, že Simona zabil alebo niečo plánoval, no bolo to zvláštne, že to nikto sám pred sebou nepovedal. Občas to povedali pred inými ľuďmi, pred policajtmi alebo navzájom, no to nebolo veľmi dôveryhodné, keďže každý môže klamať.
To ako to nakoniec dopadlo... nemôžem povedať, že to bolo úplne šokujúce, pretože mi tá myšlienka raz počas čítania napadla a tak mi to dávalo celkom zmysel. A celkovo som ani nemala nejaký tip, takže mi to nezmarilo nejaké veľké teórie. Bolo to však dosť premyslené a prešpekulované, čo sa mi naozaj páčilo. Niekoľko vecí bolo zavádzajúcich, bolo jasné, že ide o odlákanie pozornosti no som spokojná s tým, ako to dopadlo.
Na to, ako som bola zozačiatku skeptická a bojovala som so začítaním sa do príbehu, sa mi nakoniec kniha páčila. Nebol to úplný trhák, no zostal mi po nej príjemný pocit a jej čítanie som si nakoniec užila :)