štvrtok 5. apríla 2018

RECENZIA: Traja spáči (Maggie Stiefvater)

Originálny názov: The Raven Cycle #3: Blue Lily, Lily Blue (2014)
Rok vydania u nás: 2018
Počet strán: 336

Blue Sargentová konečne našla priateľov, ktorým môže veriť, a partiu, do ktorej zapadne. Stalo sa totiž, čo by jej ani vo sne nenapadlo - Havraní chlapci, takí vzdialení jej bežnému života, ju prijali medzi seba a neuveriteľné veci, čo pri pátraní po tajomnom waleskom kráľovi Glendowerovi zažili, ich ešte viac zblížili. Problém však je, že keď nájdete to, po čom ste túžili, môže sa stať, že to veľmi rýchlo stratíte. Lebo: Priatelia sa dopúšťajú zrady. Matky miznú. Víziám sa nedá veriť. A hlavne, vo svete, kde nemožné sa stáva skutočným, nie je isté vôbec nič.

Už dlho sa mi nestalo, že by som knihu, ktorá sa mi páči a ktorej postavy zbožňujem, čítala tak dlho. Neviem, či to bolo tým, že príbeh nebol až tak akčný, alebo som si ju len chcela jednoducho vychutnávať dlhšie, Traja spáči mi robili spoločnosť niekoľko dní. No takéto voľnejšie tempo mi vôbec nevadilo, práve naopak, pomohlo mi lepšie sa ponoriť do sveta prítomného v tejto knihe a užívať si tak každý odsek a každú stranu naplno.

Traja spáči sú už tretím pokračovaním zo série Havraní cyklus a je to aj dosť cítiť. Či už v správaní postáv, ktoré sú si už také blízke a ich osudy také prepojené, že je miestami ťažké brať ich individuálne, alebo aj v tom, ako sa posunul dej a aké tajomstvá sa postupne odhaľujú.
Na tejto sérií sa im odzačiatku najviac páčila mágia. To, ako prirodzene plynie v reálnom svete, že je taká čistá a uveriteľná. Človek si povie, prečo nie? Prečo by som aj ja nemohla začuť stromy šepkať po latinsky, keby som sa dobre započúvala? Prečo by havrany usadené na plote nemohli byť vytrhnuté zo snov? A to sa mi strašne páči. Každým dielom toho dostávame viac a v tejto časti sme sa zase posunuli o niečo ďalej a mali možnosť zahliadnuť ďalší kúsok z čarovného sveta, ktorý nám Maggie Stiefvater ponúka.
Rovnako je cítiť aj stúpajúce napätie. Prvá kniha bola taká lenivá, čarovná, plná krásnych a tajomných magických prvkov a ak číhalo nejaké nebezpečenstvo, vždy bolo len tak niekde na okraji. V Zlodejoch snov sa už začínalo stupňovať no a v tejto knihe je prítomné celý čas. Stále nesplnená misia, Bluina snaha nájsť stratenú matku, zistenie, že nie sú jediní, ktorí by mohli po stratenom kráľovi pátrať... bolo toho celkom dosť s čím sa museli Blue a Havraní chlapci vysporiadať.

Už od začiatku je jasné, čo je ich hlavným cieľom- nájsť strateného kráľa Glendowera. Zatiaľ to však vždy bolo niečo tak trochu abstraktné- hoci odhalili a zažili veľa magických vecí, k jeho nájdeniu sa nikdy nedostali oveľa bližšie. Pri čítaní tejto časti som už však mala pocit, že tento ich cieľ je reálny a že sa niekam posúvajú. Neviem si však predstaviť, aké to bude, ak ho skutočne nájdu. Toto hľadanie a cesta, ktorú kvôli nemu spolu prešli ich tak spojilo a zmenilo, že je fakt ťažké predstaviť si, čo sa stane, keď prídu do cieľa. Som na to ale fakt zvedavá a verím, že autorka nás prekvapí a vymyslí niečo úžasné.

Čo sa týka postáv, znova je vidieť nejaký vývoj a posun. Každý je zase o niečo iný ako na začiatku a menia sa aj ich priority. Blue sa najprv len chcela dostať medzi týchto chalanov, ktorí ju uchvátili a s ktorými bola vždy tak trochu spojená. Teraz už však ide o viac, ich životy sú prepletené a všetko čo spolu zažívajú sa odráža aj na jej živote doma. Najviac ju určite zasiahlo zmiznutie je mamy. Tá stála odjakživa pri Blue, vždy sa na ňu mohla spoľahnúť... a zrazu tam nebola. Hoci ich dom bol vždy plný na prasknutie, bolo jasné, že tam niečo chýba.
Podobne to bolo aj s ostatnými. Ronan si síce svoju slávu zažil hlavne v predošlej knihe a v tejto sa mu už nedostáva toľko pozornosti, no každý jeho výstup vždy stojí za to. Viac priestoru dostal opäť Adam, ktorý sa začína trochu spamätávať, čo ma naozaj teší, pretože zozačiatku to bol môj obľúbenec a v druhej časti si to trochu pokazil... Gansey je stále Gansey, aj keď aj na ňom je vidieť, že čím bližšie sú k nájdeniu Glendowera, tým je trochu nervóznejší... myslím, že rovnako ako ja si nevie predstaviť, čo bude po tom, keď ho nájdu, takže mu dokonale rozumiem :D No a Noah vždy tak akosi len "poletuje" okolo, hoci mal niekoľko výraznejších momentov, aj príjemných, aj trochu menej... ale tak to k jeho postave pasuje :D

Keď tak porovnám všetky tri knihy v sérií... stále u mňa vedie prvá časť. Tá mala jednoducho nejaké čaro, ktoré vo mne stále rezonuje. Druhá časť bola skvelá a táto tretia tiež... aj keď je trochu náročnejšia na porozumenie ako bola prvá. Ale vďaka tomu pomalšiemu tempu, ktoré som zvolila sa to dalo zvládnuť.
Na záver už len chcem povedať, že celá táto séria, mágia v nej, postavy, štýl rozprávania, dej... je to jednoducho niečo iné. Niečo krásne, hlboké a magické a ak ste sa ňou ešte nenechali zlákať, určite by ste tak mali spraviť :)