štvrtok 31. decembra 2020

RECENZIA: Posledná ilúzia (Giovanna & Tom Fletcher)

Originálny názov: Eve of Man #3: The Eve Illusion (2020)
Počet strán: 312

Anotácia: Druhá časť dystopickej trilógie o poslednom dievčati na Zemi.
Prvých šestnásť rokov života strávila Eva v izolácii – bez možnosti vyhnúť sa úlohe Spasiteľky ľudstva. Až kým nenadišla jej chvíľa a ona dostala šancu na únik.
Eva konečne získala toľko vytúženú slobodu a spolu s Bramom, do ktorého sa zaľúbila, uteká pred režimom a pridáva sa ku skupine zúfalých rebelov, bojujúcich proti systému. Vtedy Eva zistí, že jej vo svete za múrmi Veže hrozí oveľa väčšie nebezpečenstvo, aké si kedy dokázala predstaviť.
Majú Eva s Bramom šancu prežiť, keď všetci a všetko stojí proti nim?

Poďme sa porozprávať o tom, čo sa stane, keď sa k vám kniha dostane v nesprávnom čase 😅 Áno, hovorím o pokračovaní Dcéry ľudstva. Aby som všetko uviedla na pravú mieru a pochopili ste, čo tým myslím, tu máte niekoľko zákulisných informácií:
1. Prvá časť, ktorú som čítala minulý rok sa mi veľmi páčila a vnímala som ju ako veľmi vydarený úvod k novej dystopickej sérií
2. Pamätám si, že som si niekoľko postáv naozaj veľmi obľúbila a kniha sa mi čítala naozaj rýchlo
3. Za ten rok a pol, čo prešiel odkedy som čítala prvú časť, som trošku pozabudla, že sa mám tešiť na pokračovanie
4. Keď vyšla Posledná ilúzia, vôbec som to nezaregistrovala a keď som sa spamätala, hneď som sa k nej chcela dostať a vrhnúť sa na ňu
5. Keď som ju začala čítať, nastal nejaký problém a nakoniec som s ňou bojovala dosť dlho

ALE!

Tu sa dostávame k tomu, že zjavne sa táto kniha ku mne dostala v nesprávnom čase. Keď som ju pred pár týždňami začala čítať, išlo mi to neskutočne pomaly. Napriek tomu, že kniha má pomerne veľké písmená a krátke kapitoly, som vždy naraz zvládla len niekoľko strán. Jej čítanie som prekladala inými knihami a tie som síce dočítala, no tiež mi to trvalo pomerne dlho. Stres zo školy, korony a iných osobných vecí sa mi pretavil do neschopnosti čítať a tak som sa s prvou vyše polovicou knihy trápila veľmi dlho. No predvčerom som sa zaťala, spravila si pohodový večer... a knihu som dočítala na jeden záťah (síce mi to trvalo do jednej ráno, ale stálo to za to). Všetko, čo ma v prvej polovici knihy vôbec nebavilo postupne vystriedala vytúžená akcia a ja som nadránom konečne mohla zaklapnúť knihu s pocitom, že som úspešne dočítala poriadny akčný román.
Preto som presvedčená, že keby sa táto kniha ku mne dostane v inom čase, mám ju zvládnutú za dva dni a s nadšením budem vyčkávať záverečný diel. Bohužiaľ, nebolo mi to dopriate 🙈😅

No a teraz už k samotnej knihe. Prvý diel pripravil super základ, na ktorom mohli autori ďalej stavať. Svet v budúcnosti, ktorý zničila prírodná katastrofa a ktorý je odsúdený na zánik, pretože sa prestali rodiť dievčatá, je už len sám o sebe veľmi zaujímavým námetom. Mňa osobne na ňom najviac zaujalo to, ako sa ľudia zhostili úlohy zachrániť ľudskú rasu a ako sa pomaly odhaľujú praktiky spoločnosti EPO, ktorá to má na starosti. V tomto pokračovaní prenikáme ešte hlbšie do politiky a hierarchie tejto spoločnosti, máme možnosť nahliadnuť do veľmi zložitého a spletitého plánu na záchranu ľudstva, no aj do zjavných nekalých praktík, ktoré ho sprevádzajú. Šokovala ma krutosť a surovosť niektorých postáv, ktoré v EPO pracovali, no práve to bolo pre mňa to najzaujímavejšie. Keďže Eva a Bram sú na úteku a teda sa nachádzajú mimo EPO veže, pohľad z vnútra sme ako čitatelia dostávali prostredníctvom postavy Michaela Turnera. Je to člen Najvyššej stráže, ktorá vnútri ochraňovala Evu a po jej úteku sa ich povinnosti trochu zmenili. Tento pohľad ma bavil a zaujímal zo všetkých najviac a som veľmi vďačná, že sme ho dostali. Michael prechádzal rôznymi osobnými konfliktami a bolo zaujímavé sledovať, aká osobnosť sa z neho vyformovala.

Kameňom úrazu boli pre mňa v tejto knihe zvyšní dvaja rozprávači – Eva a Bram. Kým v prvej časti ma obaja veľmi zaujímali, v tejto som nad každou ich vetou a skutkom prevracala očami. Je pochopiteľné, keďže Evu celý jej život klamali a jej vlastný život sa otočil o 180 stupňov, že bude trochu neistá a zmätená. No podľa mňa bola okrem toho navyše maximálne naivná a hlúpa. Jej názory ma rozčuľovali a keby som bola na mieste ostatných postáv, nemohla by som ju vystáť. Áno, rozumiem tomu, že je momentálne najdôležitejší človek na planéte a že ľudia na ňu pozerajú až s posvätnou úctou, no ja by som jej záchranu sveta do rúk určite nevložila. Podobne to bolo s Bramom. Akoby v tejto časti úplne stratil svoju osobnosť, v podstate sa len vliekol za Evou a ničím do príbehu neprispel. Pamätám si, že som ho mala rada a rovnako aj jeho vzťah s Evou, no tu som nič také necítila.

Našťastie, keď sa všetci rozprávači spojili a ja som sa dostala do poslednej tretiny knihy, všetko toto mi už prišlo nepodstatné. Akcia sa poriadne rozbehla a na svetlo sa dostali rôzne tajomstvá a záhady, ktoré dovtedy postavy nevedeli rozlúsknuť. Už som konečne zažívala aj to napätie, akciu a zvraty po ktorých som túžila. Záverečné kapitoly poriadne zamiešali karty a niektoré veci ma v nich úprimne prekvapili. Záver ma opäť navnadil na pokračovanie, no zdá sa, že si budem musieť poriadne premyslieť, kedy sa doňho po jeho vydaní pustím, aby som si znova nepokazila zážitok z čítania.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart