pondelok 1. apríla 2019

RECENZIA: Nástroje smrteľníkov #1 - Mesto kostí (Cassandra Clare)

Originálny názov: The Mortal Instruments - City of Bones (2007)
Počet strán: 448

Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi.
Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov?

Nástroje smrteľníkov sú pre mňa jednou z tých sérií o ktorých človek stále počúva, registruje ich a tak o nich už čo-to vie bez toho, aby ich sám čítal. To som sa však konečne rozhodla zmeniť.

Po prvýkrát som po Meste kostí siahla už minimálne šesť rokov dozadu, keď som ešte denno-denne brázdila poličky našej mestskej knižnice a v podstate čítala úplne všetko, čo tam mali. Pomaly som sa začala zaujímať aj o fantasy a po Harrym Potterovi, Percym Jacksonovi a Twilighte sa mi do rúk dostalo aj Mesto kostí. Nepamätám si už úplne presne svoje pocity, ale viem, že sa mi príbeh veľmi zapáčil, pretože som hneď chcela pokračovanie... ale bohužiaľ, druhú časť vtedy v knižnici nemali. A to ani o pár dní, keď som znova prišla, ani o týždeň, ani o mesiac a potom som prestala čakať a na knihu zabudla. Znova som sa k nej vrátila asi pred tromi rokmi, no opakoval sa rovnaký scenár. Nevedela som druhú časť zohnať v knižnici a kvôli tomu množstvu ostatných "doplnkových" kníh a druhých sérii nadväzujúcich na túto, som si svoje knihy nikdy nekúpila. Preto túto reedíciu beriem ako znamenie z neba a konečne sa budem môcť na túto sériu vrhnúť. No a čo si myslím o prvej časti, sa hneď dozviete.

V prvom rade by som rada vyzdvihla to, ako ľahko a rýchlo sa kniha číta. Samozrejme, viacero ľudí sa sťažovalo na slovenský preklad v ktorom sa naozaj vyskytuje niekoľko dosť zastaraných a miestami až čudných slov, ale dá sa to ignorovať, pretože autorkin pútavý štýl písania tým všetkým preráža a rýchlo vás vtiahne do deja. Nechýbajú ani obšírnejšie opisy prostredia, ktoré sa ale striedajú s akčnými scénami a tak vytvárajú harmóniu a ničoho nie je v knihe priveľa alebo málo.
Clary

Autorka vytvorila zaujímavý svet, takú fantasy všehochuť, no zároveň je v tom niečo originálne. A hlavne je to celé také uveriteľné. Viem si predstaviť, že tu medzi nami niekde behajú Tieňolovci a lovia démonov, pričom sa maskujú a robia sa pre ľudí neviditeľnými. Rovnako do príbehu zapracovala aj rôzne už známe a také "klasické" fantasy postavy ako sú upíri, vlkolaci či čarodejnice. No sú podaní zaujímavo, majú vlastnú kultúru a minulosť a tiež medzi nimi a Tieňolovcami panujú zaujímavé vzťahy.

Čo sa týka postáv, bolo nám ich predstavených celkom dosť. Hlavnou postavou je Clary, hrdinka predstavená tak celkom typicky-  zrazu sa ocitne v centre diania, jej život sa úplne zmení a je toho na ňu trochu priveľa. Páčilo sa mi však, že nereagovala až tak úplne typicky ako to v YA knihách často vídame- teda nezhostila sa hneď úlohy nejakej vodkyne, ani sa nepokúšala silou-mocou zapadnúť. Jednoducho sa snažila vstrebať kopu nových informácií, čo najlepšie sa postarať sama o seba, nájsť svoju mamu, ktorá bohviekam zmizla a pri tom všetkom neprísť o rozum. Takou najväčšou oporou jej bol kamarát Simon, s ktorým sa pozná už od detstva a ktorý zozačiatku tvoril akúsi hranicu medzi normálnym svetom v ktorom celý život žila a tým novým, ktorý sa pred ňou otváral. To však nevydržalo dlho a ak chcel Simon naďalej zostať v jej živote, musel byť aj on zasvätený do toho všetkého. Simon sa mi veľmi páčil, bol vtipný, duchaprítomný a jednoducho naozaj správny kamoš.
Ďalšími veľmi dôležitými postavami boli samozrejme Tieňolovci, ktorí Clary odhalili celý nový svet, ktorého sa zrazu stala súčasťou. Takou najvýraznejšou osobnosťou bol Jace. Akoby na seba tak trochu prebral úlohu Clarynho mentora, do všetko ju zasvätcoval a podporoval ju, no rozhodne nebol povaha s ktorou sa ľahko vychádza. Veľmi ma však jeho charakter potešil. Bola to príjemná zmena, keďže takýto chlapskí fantasy alebo YA hrdinovia sa všetci väčšinou tvária strašne tajomne a temne, no Jace neustále vtipkoval a smial sa. Najviac ma vždy pobavili jeho narcistické poznámky o vlastnom vzhľade a schopnostiach, to bolo fakt super. Neznamená to však, že by bol nejaký povrchný, práve naopak - bolo jasné, že sa za tým niečo skrýva. Ale jednoducho bol veľmi príjemná a ľahko zamilovateľná postava.
Skupinku dotvárali súrodenci Alec a Isabelle, tiež Tieňolovci a Jacovi dobrí priatelia. Isabelle bola podobná ako Jace, vedomá si svojej príťažlivosti a často sarkastická. Alec bol skôr tichší a väčšinou ten zodpovednejší, no všetci mali v sebe niečo podobné, čo ich spájalo a robilo z nich takmer rodinu.
Simon, Clary, Jace, Alec, Isabelle
No a potom tam bola ešte kopa postáv, ktorých príbehy a minulosť sa nám postupne odhaľovali a ktorí nejakým spôsobom priamo alebo nepriamo zasahovali do deja, ale to tu nechcem rozoberať, aby som niekomu nepokazila zážitok.

To, čo na tejto knihe oceňujem najviac je humor. Ako som už spomínala, aj Jace aj Simon boli veľmi vtipní a často trúsili rôzne trefné poznámky, no to nebolo všetko. Humor sa preukazoval aj v niektorých scénach alebo len tak v rozhovoroch. A to veľmi nenásilne a sofistikovane a ja som sa počas čítania väčšinu času uškŕňala. Celkovo tá atmosféra príbehu bola veľmi príjemná a aj keď sa tam diali nejaké vážne veci, stále tam bola tá ľahkosť, ktorá robí príbeh veľmi čitateľným a pútavým.

„A to je motto Tieňolovcov - tam na podstavci."
„Čo to znamená?"
Jaceov úsmev sa v tme bielo zablysol. „Znamená ,Tieňolovci: Vyzeráme v čiernom lepšie ako vdovy našich nepriateľov od roku 1234.'"
„Jace..."

Nemôžem veľa hovoriť o zápletke a o tom, či ma prekvapila, keďže som už knihu vlastne predtým čítala. No veľmi veľa vecí som si vôbec nepamätala, celý čas som mala len takú matnú predstavu o čo tam vlastne ide, čiže to bol zážitok, akoby som tento príbeh čítala po prvý raz. Bolo tam niekoľko predvídateľných vecí, no aj kopa prekvapení, niekedy až trochu prekombinovaných, hlavne čo sa rodinných a milostných vzťahov týka (určite všetci vedia, o čom hovorím). Každopádne to však bol veľmi dobrý úvodný diel do série a ja sa už nemôžem dočkať, kedy sa konečne pustím aj do zvyšku série. Tentokrát už naozaj po prvý raz 😁