utorok 19. februára 2019

RECENZIA: Na dvore z hmly a besu #2 (Sarah J. Maas)

Originálny názov: A Court of Mist and Fury (2016)
Dátum vydania u nás: 2019
Poáčet strán: 592

Anotácia: Po tom, čo Feyre zachránila krajinu Prythian, si čitatelia mysleli, že zazvonil zvonec a rozprávky je koniec. Feyre sa ocitla v bezpečí, obklopená bohatstvom a luxusom, pripravená na sobáš s milovanými Tamlinom, aby žili šťastne až do smrti. Feyre nikdy netúžila po osude princeznej z rozprávok, na rozdiel od svojich sestier. Feyre sa v nočných morách vracia k boju s Amaranthou, pri ktorom položila svoj ľudský život, a tým zlomila kliatbu, získala nesmrteľnosť a schopnosti férov. Doteraz nedokáže zabudnúť na hrôzy, ktoré zažila pri oslobodení Tamlina, ani na zmluvu s Rhysom, lordom Nočného dvora. Prečo sa nedokáže vložiť do obnovy Jarného dvora? Prečo sa cíti vždy naplnená, iba keď je mimo neho? Na to nedokáže prísť ani sama. Feyre musí rýchlo spoznať svoje nové nesmrteľné telo a schopnosti, o ktorých dlho ani netušila. Na obzore sa totiž prebúdza prastarý nepriateľ, oveľa nebezpečnejší ako Amarantha, ktorý má na muške svet ľudí aj férov.

Som si istá že o Dvoroch alebo ich autorke Sarah J. Maas ste už určite počuli. Ja osobne som sa najpr stretla s jej prvou sériou Trón zo skla a až potom som sa, skoro pred dvomi rokmi, pustila aj do tejto série. Pamätám sa, že pri prvom čítaní úvodnej časti sa mi veľmi páčila a potom nasledoval re-reading pred pár mesiacmi, kedy sa mi páčila už o niečo menej... no stále to bolo veľmi fajn čítanie. No a druhý diel, ktorý som zhltla za pár dní asi pred týždňom... to bolo niečo úplne iné. Stokrát lepšie. Nemohla som sa od toho odtrhnúť a hoci je kniha sama o sebe dosť hrubá, kľudne by som privítala o niekoľko desiatok strán viac.

Musím podotknúť, že počas takého dlhého čakania na pokračovanie, ktoré bolo vonku v angličtine a češtine už pár rokov, je ťažké vyhnúť sa spoilerom. Čiže som veľa vecí vedela, napríklad ako sa budú vyvíjať vzťahy medzi niektorými postavami, no našťastie to nemalo nejaký veľký negatívny vplyv na môj zážitok.

artist
Rovnako ako v predošlej časti aj tu príbeh rozpráva hlavná postava Feyre. Síce aj v minulej časti mi bola dosť sympatická, v tejto to bolo ešte intenzívnejšie. Ako postava prešla vývojom, zmenilo sa jej uvažovanie a hlavne- za čo som veľmi rada- nadobudla trochu triezvejší pohľad na svet. Veľa si toho vytrpela a to človeka vždy zmení. Síce získala to čo chcela a podarilo sa jej vyhrať, no zaplatila za to veľmi vysokú cenu, ktorú takmer nedokázala uniesť. Hoci sa zdalo, že už je po všetkom, stále jej do cesty prichádzali ďalšie problémy a starosti a bolo toho na ňu priveľa. Takže je úplne pochopiteľné, že mala aj slabšie chvíľky, kedy nebola až taká odvážna ako v prvej časti.
Zmenou prešli aj ostatné postavy, napríklad Tamlin, dôvod všetkého toho utrpenia a jediné, na čom jej vtedy záležalo. Teraz, keď Feyre prelomila kliatbu, ktorá ho desaťročia spútavala, bol oveľa silnejší a ráznejší, no tiež ho prenasledujú tiene minulosti. Najväčší problém medzi Tamlinom a Feyre  bol asi vtom, že to nedokázali prekonávať spoločne. A to malo za následok rôzne problémy, no nechcem prezrádzať nič dôležité, aby som niekomu neskazila zážitok.

Akoby toho Feyre nemala málo, musela ešte čeliť ďalšej nepríjemnosti- dohode, ktorú uzavrela s Rhysandom, lordom Nočného dvora. To znamenalo, že každý mesiac musela stráviť jeden týždeň na jeho dvore pod jeho podmienkami. Mali sme tak možnosť nahliadnuť za hranice Jarného dvora kde sa zdržiavala s Tamlinom a bola to veľmi príjemná zmena. Každý dvor je úplne iný, niečím charakteristický a vládnu tam iné pomery a zvyky. Najradšej by som bola, keby Feyre navštívila každý jeden dvor a tak nám predstavila celú krajinu, pretože je jasné, že by to bolo veľmi zaujímavé. Pretože už len to, čo sa nachádzalo na Nočnom dvore bolo magické a nevedela som sa toho nabažiť. A to hlavne vďaka jednej veci, ktorá sa mi na autorke tejto série páči najviac, jej schopnosti vytvárať priam až čarovné opisy a atmosféru. Niekdy sa zameriava aj na tie najmenšie detaily ako sú vône, hudba alebo spôsob, akým niekde dopadá svetlo... čo vytvára niečo úžasné. Samozrejme, férska krajina nie je len krásna a slnečná, má aj veľmi temnú stránku, ktorú autorka tiež opisuje rovnako detailne. Vykresľuje rôzne odporné stvorenia alebo brutálne detaily... napríklad scéna s "Tkáčkou", tá ma naozaj dostala.

artist
Keďže Feyre takto zmenila prostredie, zmenilo sa aj zameranie na postavy a my sme tak mali možnosť spoznať kopu nových. V prvom rade však Rhysa, ktorý hral dôležitú úlohu už v prvej časti, no Feyre netušila nič o jeho minulosti, rodine alebo dvore. Postupne sa odhaľujú rôzne Rhysove tajomstvá a názory. Mení sa aj vzťah medzi ním a Feyre, ktorý bol odzačiatku ťažko definovateľný. Najlepšie však bolo, ako plynulo a nenásilne sa vyvíjal, ani som si netihla všimnúť, kde presne nastala zmena. Som však rada, že to nebolo len o Rhysovi, ale aj o ľuďoch jemu blízkych. Mohli sme nahliadnuť priamo do jeho "užšieho kruhu", medzi ľudí, ktorí sú mu najbližší. Tam patrí Cassian a Azriel, jeho najvernejší a najsilnejší bojovníci. Hoci sú ako bratia a neodmysliteľne patria jeden k druhému, sú to úplne odlišné povahy. Cassian bol drzý, výrečný a zdalo sa, že nikdy neobsedí na mieste. Tak trochu mi pripomínal Luciena ale mal v sebe ešte niečo viac, takú väčšiu iskru, ktorá Lucienovi chýbala. Azriel bol zas jeho úplny opak- mĺkvy, tajomný a nenápadný. Nerozprával veľa, svoje myšlienky si nechával pre seba, no dalo sa naňho spoľahnúť v každej vážnej situácií. Mužskú spoločnosť dopĺňali ešte Morrigan a Amren, tiež úplne odlišné a výrazné osobnosti. Mor bola tak trochu ako Cassian, tiež vedela byť poriane ostrá a sarkastická. Mala však v sebe aj niečo veľmi milé a príjemné, vďaka čomu bolo veľmi ľahké si ju zamilovať. No a Amren... to je jedna veľká záhada. Je úplne iná ako všetci ostatní, je jasné, že v sebe skrýva neuveriteľnú moc a dokáže byť rovnako skvelou priateľkou ako aj krutým nepriateľom. Páčilo sa mi, že je opradená rúškom tajomstva, aj medzi svojimi priateľmi.

Čo sa týka celého deja a príbehu, bol veľmi dynamický, nechýbala kopa akcie, no aj pomalších a príjemných pasáží, kedy si čovek mohol vychutnať spomínané opisy alebo jednoducho nejaké pohodové a príjemné situácie. Samozrejme nastala kopa zvratov, ktoré som nečakala a ktoré stále ťahali dej iným smerom až som netušila, ako to môže skončiť... a ten koniec sa mi fakt veľmi páčil a neuveriteľne ma navnadil na pokračovanie. Na to si už našťastie počkáme len pár mesiacov a už teraz sa nemôžem dočkať, ako sa to celé vyvinie.

Budem rada, ak mi napíšte, ako ste si tento diel užili vy, či sa vám páčil viac než prvý a ktoré postavy ste si zamilovali :)
Teraz nasleduje taká mini sekcia s mojimi pocitmi na konrétne scény, ktoré však obsahujú spoilery!

! SPOILER SEKCIA !
  • Priznám sa, snažila som sa odosobniť od toho že všetci neznášajú Tamlina a milujú Rhysa, pretože mne Tamlin v prvej časti vôbec nevadil, fakt som ho mala rada a mala pocit, že im to s Feyre funguje. No to, ako sa k nej správal plus to ako ich zradil... fuj 😂 Fakt som si nevedela predstaviť, ako sa od neho Feyre odpúta, keď ho tak milovala ale toto naozaj úplne stačilo. Neznášam ho, rovnako ako ona.
  • Tým sa dostávame k Rhysovi 😍 Aj pri ňom som sa snažila utvoriť si vlastný názor a nenechať sa strhnúť davom... ja totižto neznášam, keď je nejaká postava fakt zlý človek, no ľudia ju milujú len preto, že je to "badboy" a je to zaujímavé. No Rhys... som strašne rada ako to bolo spravené, že Rhys bol celý čas dobrý a len sa schovaval za masku zloducha, pretože to bol jediný spôsob ako ochrániť svoj ľud... ❤️
  • A to že Feyre bola celý čas jeho družka! Ach! 😱
  • Čakala son pikantné scény, no nie až takéto podrobné 😅 Napríklad tá scéna na tróne na Dvore nočných môr alebo tá keď spolu spali v hostinci... to fakt nebolo čítanie pre mladších 😂
  • A zas naopak, niečo úplne krásne bolo to Rhysove vyznanie na chate, keď Feyre všetko vyrozprával 🙈 Ja nie som nejaká citlivka ale vtedy som sa skoro rozrevala.