pondelok 11. júna 2018

RECENZIA: Tinta (Alice Broadway)



Originálny názov: Ink (2017)
Rok vydania u nás: 2018
Počet strán: 304
Vydavateľstvo: CooBoo
Väzba: brožovaná

Anotácia: V Saintstone neexistujú žiadne tajomstvá. Každý člen spoločenstva má svoje úspechy aj pády zaznamenané na pokožke. Niektoré znaky sú prejavom čestnosti a lojálnosti, iné celému svetu vykričia, kto je zlodej a zradca. Leora nachádza po smrti svojho otca útechu v nepredstaviteľnom príbehu, ktorý rozprávajú otcove tetovania. Až kým na šiji neobjaví v tinte znak, ktorý je dôkazom najstrašlivejších zločinov, aké v Saintstone poznajú. Leora je presvedčená, že ide o omyl. No kým začne konať, niekto toto desivé tajomstvo vyzradí a pošliape tak dedičstvo jej otca. Leorin život sa razom ocitne v nebezpečenstve.


Táto kniha je jedna z tých, ktorú vezmete do rúk kvôli tomu, že vás niečím zaujme, hoci ste o nej nikdy predtým nepočuli. Mne sa zapáčila, rovnako ako mnohým ďalším ľuďom, kvôli zaujímavej a krásnej ligotavej obálke, no rovnako ma zaujal aj príbeh.

Hlavná hrdinka Leora žije v dystopickom svete v ktorom si ľudia nechávajú na kožu zaznamenať všetky dôležité životné udalosti a tie potom určujú, čo sa s nimi po smrti stane. Všetko to malo až taký náboženský nádych a občas to bolo trochu desivé. Po smrti ľuďom doslova stiahli kožu a spracovali ju do knihy, ktorá potom prezentovala životný príbeh daného človeka. Brrr. No bolo to veľmi originálne a celý ten motív tetovania sa mi strašne páčil. Neboli to len obyčajné obrázky na koži. Leora ich dokázala "čítať", teda rozlúštiť ich skryté významy a vďaka tomu spoznať celý životný príbeh človeka, ktorý ich mal na tele.
Ďalšia vec, ktorá bola fakt super, boli rozprávky a rôzne príbehy, ktoré boli súčasťou tejto komunity a ktoré viac-menej vysvetľovali históriu tohto sveta. To je podľa mňa v dystopických a fantasy knihách veľmi dôležité. Trochu čitateľa zasvätiť aj do pozadia príbehu, objasniť politiku a fungovanie celého systému. Bez toho mi príde ťažké naplno sa ponoriť do deja, pretože je vtedy tak trochu ťažko uveriteľný a ja furt len rozmýšľam, čo sa asi mohlo v minulosti stať, že to vyústilo do takéhoto spoločenského usporiadania. Tu to bolo síce vysvetlené tak trochu nepriamo, cez spomínané rozprávky a príbehy, no stačilo to.

Musím sa však priznať, že zozačiatku som až taká nadšená nebola. Hlavne čo sa týka autorkinho štýlu písania. Prišlo mi to také nemastné-neslané, používala málo opisov a také tie holé vety, ktoré ma proste nezaujali. Prvých pár kapitol som sa zmietala medzi nadšením z originálneho sveta a sklamaním zo slabšieho podania tohto príbehu. Potom sa však niečo stalo, prišiel taký divný zvrat a ja som knihu nedokázala odložiť. Čítala som dlho do noci a tešila som sa, keď ju na druhý deň budem môcť znova zobrať do ruky. Dokonca sa mi zdalo, že aj to písanie sa postupne zlepšovalo, alebo som si naň postupne zvykala :'D Bolo to hlavne zaujímavým príbehom, ktorý stále napredoval a ja som chcela hrozne vedieť, ako to dopadne.

V príbehu sa nevyskytovalo veľa postáv, len Leorina rodina, priatelia a ľudia s ktorými sa každý deň stratávala. Najviac sa mi páčil Obel, tatér ktorý ju zaúčal a u ktorého mala neskôr pracovať. Ani neviem, čím ma tak zaujal, možno jeho povahou- bol nekompromisný, často drzý, no zároveň veľmi láskavý.
Ďalšou celkom zaujímavou postavou bol Oscar, ktorý sa tam zjavil tak trochu z ničoho nič a
pomáhal Leore pri vyšetrovaní jej otca. Samozrejme že bol aj veľmi príťažlivý a tajomný, takže Leora mala trochu rozptýlenia od všetkého, čo musela riešiť. Nešlo však o takú tú klasickú romantickú linku ako v podobných knihách, čo sa mi fakt páčilo.
V príbehu sa celkom často vyskytovala aj Leorina kamoška Verity a jej rodina, ktorá jej v mnohých veciach veľmi pomohla, potom Leorina mama, spolužiak Karl alebo Mel, ktorá v meste zohrávala úlohu rozprávačky príbehov a bola zároveň aj Leorinou mentorkou. Mám pocit, že tieto postavy nedostali až tak veľa priestoru a niekedy by som uvítala vedieť trochu viac z ich života... no na to možno bude viac priestoru v pokračovaniach :)

Celková atmosféra príbehu bola taká zvláštna, bolo jasné, že sa niečo zomelie, no nebola som si istá čo... musím povedať, že veľa vecí ma prekvapilo a množstvo zvratov som vôbec nečakala. Hlavne posledných pár kapitol. Tam sa to všetko poriadne zamoce. Neviem, či to bol zámer, no miestami som mala pocit, že ani sama hlavná hrdinka poriadne nevie, čo si vlastne myslí a na koho strane stojí, zo všetkých tých udalostí bola poriadne zmätená... rovnako ako ja :'D

Musím však povedať že Tinta ma v konečnom dôsledku vôbec nesklamala. Ponúka zaujímavý originálny príbeh ktorý sa rýchlo a ľahko číta, čo z nej robí knihu, ktorá určite stojí za to :)
(A tá obálkaaaaa *.*)


Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media
Knižku si môžete zakúpiť TU.

4 komentáre:

  1. Tahle knížka vypadá skvěle už od obálky přes obsah (tetování <3). Asi si ji pořídím. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Takže mám ďalšiu knihu pripísanú na zozname! :D Mňa tá Tinta akýmsi zvláštnym spôsobom láka, tak som naozaj zvedavá, či moja predtucha, žeby ma táto kniha nadchla, je správna :)
    Veľmi sa mi páči, že autorka priblížila svoj svet, aj keď strohejšie, no ako si aj ty spomínala, je to lepšie ako nič a pre predstavu stačí. Troška ma vydesil ten spomínaný štýl autorky, ale som rada, že sa nakoniec začínal meniť k lepšiemu...to sa nevidí tak často pretože poväčšine, čo čítam sľubné príbehy, tak autorov štýl sa mení naopak k horšiemu (najmä, čo sa slovenských autorov týka) až rozmýšľam nad tým, či čítam stále knihu od toho istého autora :D
    Po tejto knihe určite siahnem, ďakujem za tvoj skvelý názor!♥♥♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno, aj mňa a tak zvláštne lákala, hoci som o nej nič nepočula ani nič... len som si proste povedala, že jej dám šancu :D nebolo to to najlepšie čo som kedy čítala, ale za prečítanie určite stojí tak dúfam, že sa ti bude páčiť :)

      Odstrániť