utorok 22. septembra 2020

RECENZIA: Apolónov pád #4 - Tyranova hrobka (Rick Riordan)

Originálny názov: The Trials of Apollo #4 - The Tyrant's Tomb (2019)
Počet strán: 424
Vydavateľstvo: Fragment

Anotácia: Bývalý olympský boh Apolón, zakliaty v tele pubertálneho smrteľníka Lestera Papadopoulosa, má pred sebou ďalšiu ťažkú skúšku! Na tábor rímskych polobohov v sanfranciskom zálive sa chystajú zaútočiť všetkého schopní rímski imperátori. Majú armádu obrov, netvorov a príšer, a vďaka svojim ničivým zbraniam môžu tábor Jupiter vymazať zo zemského povrchu. Navyše si našli mocného spojenca – ani živého, ani mŕtveho, no o to nebezpečnejšieho. Dokáže Apolón zabrániť blížiacej sa katastrofe?

Na knihy od Ricka Riordana sa teším vždy, nehľadiac na to, čo práve čítam alebo akú náladu mám. Je to pre mňa jednoducho instantný zlepšovač nálady a návrat do mojich detských a tínedžerských čias, ktoré mi veľmi chýbajú. A hoci sa za ten čas mnohé zmenilo, napríklad aj ja ako čitateľ, riordanovky sa nemenia – stále sú zábavné, akčné a jedinečné. Inak to nebolo ani v prípade tejto knihy.

Počas čítania som tak trochu rozmýšľala o čom budem písať recenziu, pretože pri týchto knihách sa snažím prezradiť čo najmenej z deja, keďže ten je asi najdôležitejší. No a zakaždým mi prišla na myseľ jedno jediné slovo a to NOSTALGIA. Toto bol základný pocit, ktorý som pri čítaní prežívala, také to vnútorné teplo a tlak na hrudi, keď na mňa zo stránok vyskakovali známe postavy a spomínali na časy, ktoré aj ja považujem za príjemné spomienky. Ako je pre niekoho domov Rokfort, pre mňa je to Tábor polokrvných a Tábor Jupiter (aj keď Rokfort do týchto mojich domovov samozrejme spadá tiež 😂). A preto som veľmi intenzívne prežívala, keď sa na tábor Jupiter valila hrozba v podobe troch imperátorov Nera, Commoda a Caligulu, ktorý sa ho chystali nadobro zrovnať so zemou. Tlačili sa mi slzy do očí pri opise Malého Ríma, ktorý sa ešte len spamätával z poslednej bitky a ktorý mal byť vojne vystavený znova. A veľmi ťažko som znášala reakcie Rimanov na správu, ktorú im niesli Apolón s Meg, a to, že jeden z nich padol.
Reyna

Príchod do Tábora Jupiter však znamenal aj niekoľko veselších vecí – napríklad návrat postáv ako Hazel, Frank a Reyna. Všetci títo patrili k mojim obľúbeným postavám v sérii Bohovia Olympu a tešila som sa na nové scény s nimi a Apolónom. Hazel a Frank pôsobili vyspelejšie a vážnejšie, čo sa dalo od situácie očakávať, no stále to boli starí dobrí polobohovia, ktorí chcú pre svet len to najlepšie. Návrat Reyny na scénu bol o niečo intenzívnejší, keďže Apolón ju vidí v trochu inom svetle, než aké ponúkali rozprávači predošlých kníh.

Reyna je naozaj zaujímavá postava s príbehom, ktorý je trochu odlišný od ostatných a vždy dokáže niečím prekvapiť. Je "odsúdená" jedným proroctvom, ktoré v podstate tvrdí, že jej nie je súdené nájsť šťastie s nikým z polobohov. Páči sa mi, ako Rick poňal túto tému a ako píše Reynu ako postavu. V knihách je totiž skoro bez výnimky zahrnutá láska medzi hlavným hrdinom a nejakým jeho ľúbostným objektom. Reyna má však iný osud, iné zmýšľanie a táto jej stránka mi prišla naozaj veľmi zaujímavá. Rovnako ako aj to, ako sa k tomu postavil Apolón, čo bolo navyše aj vtipné. Lebo jeho interakcia s ľuďmi, keď je v tejto svojej novej podobe, je naozaj na nezaplatenie 😂

Keď už sme pri Apolónovi, počas čítania som prišla na to, že už som si tak zvykla na jeho podobu, že si ho zrazu neviem predstaviť takého, aký bol pred tým. Ako človek si prešiel toľkými vecami, že tie ho jednoducho MUSELI ovplyvniť a vďaka nim sa ako človek vyvinul... čo je však niekoľko mesiacov v živote boha, ktorý žije tisícky rokov? Navyše, toto nie je prvýkrát čo za trest uviazol v ľudskom tele. Vždy to však nejako rýchlo vybavil, udobril si Dia a vrátil sa na Olymp. Preto sa mi nepáči predstava, že by sa po tomto všetkom znova zmenil na boha a na všetko zabudol. Preto som veľmi zvedavá, ako to Rick vymyslí a napíše, pretože celá linka a pointa tohto príbehu o samospoznávaní a raste, by bola úplne zbytočná. A to by bola veľká škoda.

Aby som aspoň čo-to načrtla z deja a priblížila, na čo sa môžete v tejto časti tešiť, musím spomenúť, že na scénu prichádzajú aj nové postavy, ktoré príbeh trochu osviežujú a ktoré skvele fungujú s tými starými; že sa môžete tešiť na epické bojové scény a rovnako aj na tajomstvami opradené udalosti, ktoré v tejto sérii nesmú chýbať. Okrem klasických gréckych a rímskych bohov sa na scéne zjaví aj starobylý a takmer zabudnutý boh z ešte dávnejšej minulosti, ktorý prinesie opäť niečo nové, čo sa mytologických prvkov týka. Zároveň už je však cítiť, že sa táto séria a celé univerzum Percyho Jacksona chýli ku koncu, čo mi spôsobuje protichodné pocity. Už sa však poslednej knihy nemôžem dočkať a verím, že bude rovnako skvelá, ako všetky predošlé.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem Albatros Media