utorok 11. augusta 2020

RECENZIA: Bezhviezdne more (Erin Morgenstern)

Originálny názov: The Starless Sea (2019)
Počet strán: 463

Zachary Ezra Rawlins objaví v univerzitnej knižnici zvláštnu knihu a na jej stránkach jeden deň z vlastného detstva popísaný do neskutočných detailov. Kým nemo dumá nad touto nevysvetliteľnou záhadou, natrafí na tri stopy – včelu, meč a kľúč –, ktoré ho zavedú na literárny maškarný ples. Krátko nato sa ocitne v prastarej knižnici hlboko v podzemí, kde sa nachádzajú všetky zabudnuté mestá, obývajú ich odvekí milenci a nebožtíkovia šepocú zabudnuté príbehy. Zachary sa musí mať na pozore pred strážcami, ktorí obetovali priveľa, aby ochránili jedinečnú zbierku. Aj pred tými, ktorí robia všetko pre jeho skazu. Prečo mu však robí spoločnosť sympatický bosý mladík Dorian, kým sa túla vinutými podzemnými chodbami, zabudnutými schodiskami, preplnenými tanečnými sálami a aj neskutočne sladkými plážami Bezhviezdneho mora? Zachary napokon sám vyrozumie, ako musí konať – a to nielen v knižnom príbehu, ale aj v skutočnom svete.

Niektoré recenzie sa píšu ľahko, iné o niečo ťažšie, no toto bude priam nadľudský výkon 😅 Obávam sa totiž, že nedokážem slovami zachytiť ten zážitok, ktorý som z tejto knihy mala. Pokúsim sa však dať dokopy aspoň niekoľko svojich myšlienok, pretože fakt potrebujem, aby si túto knihu prečítalo čo najviac ľudí a mohla som sa tak zapájať do debát o tomto príbehu, lebo som si istá, že so mnou zostane ešte veľmi veľmi dlho. Tak poďme na to.
Hoci kniha sa skladá z viacerých dejových liniek, ktoré na seba navzájom nadväzujú, môžeme povedať, že hlavnou postavou, ktorá nás príbehom vedie, je Zachary Ezra Rawlins – postava do ktorej sa ľahko vžije väčšina knihomoľov. Zachary študuje na univerzite nové médiá a venuje sa videohrám, no medzi jeho najväčšie koníčky patrí práve čítanie. Univerzitná knižnica je takmer jeho druhý domov a preto vôbec nie je prekvapujúce, že všetko sa začne tým, že nájde záhadnú knihu. Doslova ho šokuje to, že na jej stránkach spozná príbeh, ktorý sa mu pred niekoľkými rokmi stal a to v takých detailoch, že nemôže ísť o náhodu. A to ešte netuší, čo všetko to spustí a kam ho tento objav privedie. O tom však až neskôr. Najprv by som sa chcela vyjadriť k Zacharymu ako postave. Neviem, či je to tým, že je to knihomoľ skrz na skrz alebo je to jeho introvertnosťou, no dokázala som sa s ním maximálne zžiť a veľmi rýchlo som si ho obľúbila. Chápala som jeho myšlienky a jeho rozhodnutia a hoci to nie je najvýraznejšia postava s akou som sa kedy stretla, do tohto príbehu perfektne zapadol. Sledovať magický príbeh očami obyčajného chlapca s láskou ku knihám, je úplne iný zážitok, ako keby bol hlavnou postavou nejaký typický fantasy hrdina, ktorý je predurčený na veľké veci. Vďaka Zacharymu som verila, že niečo podobné sa môže stať aj mne a, ach, ako rada by som sa poprechádzala po brehu Bezhviezdneho mora.
Zdroj

Práve Bezhviezdne more a ostatné miesta v tejto knihe – o ktorých vám nechcem príliš veľa prezradiť, aby ste si to mohli naplno vychutnať – sú to, čo ma na tejto knihe uchvátilo asi najviac. Autorke sa podarilo vytvoriť DOKONALÝ svet pre milovníkov kníh, ktorý sa stane vašim snom. Predstavte si starobylé miesto plné príbehov, ktoré je stvorené len a len na to, aby ste sa v ňom stratili a objavovali ho cez knihy a príbehy. Ak je to pre vás príliš abstraktné (čo sa veľmi nečudujem), prezradím, že Zachary sa dostane ešte na jedno miesto, ktoré ma strašne nadchlo a ktoré by som odkopírovala aj v našom svete... a to úžasný literárny ples, kde sa mohli hostia prezliecť za postavy z kníh, kde sa podávali nápoje inšpirované knihami, všade ste tam narazili na citáty z kníh a výzdoba vás akoby preniesla priamo do obľúbených knižných svetov. Už len to bolo geniálne, no to, čo prišlo potom... do toho sa zaľúbi každý knihomoľ.

Zacharyho linka však nie je jediná a ani najrozsiahlejšia časť tejto knihy. Tvoria ju aj ďalšie linky, takzvané príbehy v príbehu, na ktoré Zachary postupne naráža a ktoré splietajú väčší a komplexnejší príbeh, než aký som najprv očakávala. Zozačiatku to možno pôsobí trošku komplikovane, no len čo sa začítate, začne vám dávať zmysel, prečo sú tie rozprávky a úryvky z príbehov také dôležité. Naozaj ťažko sa to vysvetľuje, no ak si budete všímať detaily, na konci vás čaká nádherné vyvrcholenie, kde sa všetko spojí a minimálne ja som pri posledných stránkach nemala slov...
Okrem čarovného prostredia a zaujímavých postáv, robí tento príbeh jedinečným aj autorkin štýl písania. Tá sa priam hrá so slovami, jej opisy sú čarovné a do písania vkladá toľko citu, že spolu s postavami cítite každú jednu emóciu. Krásne metafory, myšlienky a obrazy sa na vás budú doslova sypať. Takéto knihy mi pripomínajú, prečo milujem literatúru a prečo je to pre mňa najkrajší druh umenia. Lebo mať takú obrovskú fantáziu a schopnosť pretaviť to do knihy, to je pre mňa naozaj vrchol umenia. Musím samozrejme pochváliť aj prekladateľku, Zuzanu Trstenskú, ktorá odviedla skvelú prácu a žiadne z tých krásnych slovných spojení a konštrukcií nevyznelo umelo. Chystám sa aj na ďalšiu knihu od autorky – The Night Circus – ktorú budem čítať v angličtine a preto som celkom zvedavá na to, ako bude znieť v originálnom znení. Moja jediná maličká kritika smeruje k tomu, že som v knihe narazila na väčšie množstvo preklepov. Boli to fakt len maličkosti, väčšinou len jedno zlé písmeno v slove, čo by som inokedy úplne preletela, no pri takejto knihe, ktorá sa priam zakladá na jazyku, je podľa mňa dôkladná korektúra dôležitá. Príbeh je však taký pútavý, že som hneď pokračovala ďalej a tak som sa nad tým veľmi nezamýšľala, čo je super.
zdroj
Keby som mala nejako zhrnúť, čo som pri čítaní tejto knihy cítila, veľmi sa k tomu hodí popis, ktorý nájdete k tejto knihe na stránke kníhkupectiev, a to, že: ,,Bezhviezdne more je spisovateľským vyznaním lásky všetkým čitateľom." Toto je dokonalá charakteristika tejto knihy, pretože som počas čítania veľmi intenzívne cítila to, ako autorka miluje knihy, ako ja sama milujem knihy a čo všetko pre mňa znamená čítanie. Uvedomovala som si, že autorka stvorila miesto, ktoré by sama ako milovník kníh chcela navštíviť a po ktorom bude túžiť každý knihomoľ. A podarilo sa jej to na výbornú, pretože keby som si mohla vybrať jedno miesto z kníh, kam by som chcela ísť tak je to toto. A to už o niečom vypovedá, pretože je tu napríklad Rokfort, čo je sen asi každého a ďalšie skvelé miesta, ale nie... naozaj by som chcela zažiť to, čo Zachary

Preto ako hľadáte knihu, ktorá nie je len o ceste hlavnej postavy, ale pri ktorej sa chcete cítiť ako keby ste boli jej súčasťou (čo pri čítaní Bezhviezdneho mora aj ste), pri ktorej si spomeniete, prečo vlastne čítate a čo nám dokážu príbehy dať, toto je tá pravá. Áno, viem si predstaviť že niekomu nesadne, že má niekto radšej akčný svižný dej a preskakuje opisy – v tom prípade to nie je kniha preňho. Ale ak naozaj milujete čítanie a literatúru ako takú, ak ste niekedy túžili ocitnúť sa v akomkoľvek príbehu a aspoň trochu veríte na rozprávky, toto je naozaj skvelá voľba. Ja jej čítanie neľutujem a už teraz viem, že sa k nej budem často vracať, pretože som vďaka nej prežila sen, z ktorého sa nechcem zobudiť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media
Knihu si môžete zakúpiť TU.