utorok 29. októbra 2019

RECENZIA: Aru Šah a koniec času (Roshani Chokshi)

Originálny názov: Aru Shah and the End of Time (2018)
Počet strán: 392
Vydavateľstvo: Fragment

Anotácia: Dvanásťročná Aru má vo zvyku trošičku si prikrášľovať pravdu. Možno si aj občas vymýšľať. No, vlastne svojim spolužiakom v škole klame, ako keď sa práši. O svojich výletoch po svete, o luxusnom bývaní, o aute so šoférom, o exotických jedlách... Veď čo jej zostáva, ak chce medzi nimi obstáť?
V skutočnosti žije v malom byte v budove Múzea starého indického umenia a kultúry, kde jej mama pracuje ako kurátorka. Aru pozná všetky exponáty ako vlastné topánky, až na záhadnú a „prekliatu“ lampu, ktorú má prísne zakázané rozsvecovať. Lenže keď má príležitosť blysnúť sa pred spolužiakmi...
Kto mohol tušiť, aké nepredstaviteľné a strašné veci sa začnú diať?

Musím sa priznať, že som maximálne podľahla marketingovému ťahu, ktorý sprevádzal vydanie tejto knihy - a to jej uvedenie pod značkou Ricka Riordana. Rickovo meno na obálke? Krátky úvod od neho na začiatku knihy? Sem s ňou! 😂 Ale aby som bola úplne fér, po knihe by som pravdepodobne siahla aj tak. V poslednom čase ma veľmi baví čítať knihy, kde sú prvky aj nejakej inej mytológie než tých, ktoré poznám. Táto sa zameriava na hinduistickú, čo je pre mňa niečo úplne nové a o to viac ma to zaujalo. Navyše ide o middle grade príbeh, takže mi bolo jasné, že to bude niečo na štýl Percyho Jacksona. A tomu sa predsa nedá odolať!

Príbeh ma takú tú klasickú štruktúru, ako podobné knihy - teda hlavnú postavu, ktorá nie je práve obľúbená a ktorá sa nejakým nedopatrením ocitne v centre diania, ktoré ju privedie k tomu, že má vlastne božský pôvod. Prekvapivo, ešte sa mi to vôbec nezunovalo a táto šablónovitosť mi vôbec nevadí. Ide o príbeh o mladšie ročníky a tak sa tam prirodzene objavujú nejaké prvky, ktoré majú pobaviť a zaujať skôr deti a tak sa treba na to nastaviť. No aj ako dospelý človek som si veľa vtipov úprimne užila a zabávala sa na nich. Humor je tu zastúpený vo veľkej miere a celému príbehu výrazne pomáhal. Dej je totiž trošku pomalší alebo teda má pomalší rozbeh. Neskôr si užijeme aj nejakú tú akciu, no kniha celkovo nie je až taká dynamická ako som asi očakávala. Myslím, že je to spôsobené tým, že autorka sa snažila vyhradiť si čo najviac priestoru pre predstavovanie sveta, ktorý je pre mnohých čitateľov niečím úplne novým- rovnako ako pri mne.

Aru
Nové pojmy zo sveta hinduistickej mytológie sa jej podarilo dávkovať postupne, aby si čitateľ na všetko mohol zvyknúť a úplne ho to nezahltilo. Spoznali sme niekoľko bohov, démonov a starých príbehov, ktoré sa k tomuto svetu viažu. Veľmi sa mi páčil koncept reinkarnácie, ktorý je v tomto náboženstve veľmi podstatný a všetko k nemu smeruje. Je to niečo trochu iné, než ako som zvyknutá pri iných mytológiách. Percy Jackson bol napríklad priamym potomkom gréckeho boha, rovnako ako Magnus Chase mal nórske korene. Aru je však reinkarnáciou starovekého hrdinu Ardžunu, jedného z bratov Pánduovcov, najmocnejších hrdinov ich sveta. Ten bol synom boha Indru, vládcu nebies, čo robí aj ju jeho potomkom, no zároveň má svojich vlastných rodičov. No, je to komplikované, ale pri čítaní získate prehľad 😄 Ja som sa do toho dostala celkom rýchlo, no aj tak sa musím priznať, že mi všetky tie postavy a miesta ešte tak nejdú do uší, ako to bolo napríklad pri gréckej mytológií. To bola pre mňa láska na prvý pohľad. No myslím, že pri čítaní ďalších dielov a ďalších príbehov to pôjde už o niečo lepšie.

Vec, čo sa mi naozaj veľmi sa mi páčila, bola kopa referencií na mnohé filmy, seriály a knihy. Aru bola zjavne ozajstnou fangirl, pretože z jej úst vyšlo asi milión takýchto odkazov, napríklad na Game of Thrones, Star Wars, Pána prsteňov, no napríklad aj na Divergenciu alebo Hry o život... to mi bolo naozaj sympatické a vďaka tomu sa mi podarilo lepšie sa do Aru vcítiť a obľúbiť si ju. To je však len jedna jej stránka, pretože Aru bola dosť komplikovaná postava. Čo bolo celkom netypické na hlavného hrdinu, od začiatku vieme, že je to klamárka. Rada si vymýšľa a klame ľuďom, či už to myslí dobre alebo zle. Často s tým zápasí, no inokedy si to uvedomuje a svoje konanie pred sebou aj ostatnými obhajuje. Okrem toho je často žiarlivá a v niektorých situáciách by bola rada centrom pozornosti. Prekvapivo mi však práve tieto nie celkom pozitívne vlastnosti boli na nej najsympatickejšie. V prvom rade, Aru má len dvanásť rokov. Je to ešte dieťa a ako každé dieťa, ešte nemá taký rozhľad a túži, aby jej ľudia venovali pozornosť. Prejavila aj však niekoľko pozitívnych vlastností, ktoré mi boli sympatické a celkovo ju ako hlavnú postavu vnímam v dobrom svetle.

Ďalšou ústrednou postavou sa stáva Mini, Aruina sestra, alebo teda ďalšie prevtelenie jedného z bratov Pánduovcov. Páčilo sa mi, že Mini bola úplne odlišná ako Aru a že každá mala vlastnú osobnosť. V niečom sa síce podobali, no ako postavy nesplývali a v mnohom sa dopĺňali. Ani jednu som si síce neobľúbila nejako výnimočne, no dobre sa o nich čítalo a ani raz mi neliezli na nervy.

Ako som už spomínala, dej nebol až taký dynamický, keďže sa sústredil na predstavovanie sveta, no aj tak nás zaviedol na mnohé úžasné magické miesta, ako napríklad Nočný bazár, Palác ilúzií alebo Iný svet. Keďže som toho veľa nevedela, nebolo až také jednoduché odhaľovať dej, hoci niektoré veci boli trochu predvídateľné. Sem-tam sa objavili aj nejaké slabšie prvky, čo sa autorkinho písania týka a ktoré sa objavujú v ešte detskejších knihách. Nemám rada, keď takéto prvky posúvajú dej, pretože keď ich dáte preč, príbeh zrazu nedáva zmysel a to je podľa mňa obrovský nedostatok.
Trochu mi chýbala aj taká tá iskra, ktorú majú niektoré knihy a ktorá vás núti čítať ďalej a celý čas vás neopustí. Napriek tomu však toto bolo veľmi príjemné čítanie, pri ktorom som si oddýchla, zasmiala sa a niečo nové sa naučila. Ak máte tiež radi mytológiu a príbehy plné bohov, hrdinov a výprav podané nenáročnou formou, myslím, že Aru Šah nebude krokom vedľa 😊