streda 27. februára 2019

RECENZIA: Nevysvetliteľná logika môjho života (Benjamin A. Sáenz)

Originálny názov:  The Inexplicable Logic of my Life (2017)
Počet strán: 448

Sal vyrastá s adoptívnym otcom gayom v milujúcej mexicko-americkej rodine a celkom sa teší na všetko, čo ho v poslednom roku na strednej škole čaká. Do jeho života však nečakane zasiahne minulosť. On a jeho najlepšia kamoška Samantha musia náhle čeliť udalostiam, ktoré ich donútia prehodnotiť, v čo veria, aj ako sa vyrovnať so stratou najbližších a so žiaľom. Sal, naštvaný na celý svet, sa snaží zo všetkých síl vyrovnať so všetkými zmenami a pochopiť nevysvetliteľné, no zisťuje, že odrazu si nie je istý ani tým, kým v skutočnosti je – a keď to už nevie Sal, tak kto potom?

Keď som sa dozvedela, že táto kniha vyjde, automaticky som si ju pridala do wishlistu. Mala som zafixované, že predošlá kniha od autora - Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru sa mi páčila a bola som zvedavá aj na niečo iné zo Sáenzovho pera. A navyše obálky jeho kníh sú nádherné, takže bolo ťažké odolať. Keď som si však spätne pozrela recenziu na Ariho a Danteho, píšem v nej, že som mala zmiešané pocity. Čo je trochu zvláštne, lebo si ju pamätám ako dobrú knihu. Bolo to už však pred troma rokmi a možno preto zo mňa tá negatívna časť pocitov vyprchala. Jednu vec s ktorou som mala problém si však pamätám a to autorov štýl písania. Bola som z neho taká trochu zmätená a rozpačitá. Môžem ale povedať, že to bolo zjavne vekom, pretože teraz, keď som trochu vyspelejšia a mám za sebou oveľa viac kníh, nevidím v tom ako je príbeh napísaný nič, čo by mi vadilo. Práveže sa úplne hodil k príbehu a rozprávačovi - obyčanému sedemnásťročnému chalanovi.

Sal je tínedžer, ktorý si žije svoj život a myslí si, že má na veci jasný názor. Niekto by možno povedal, že jeho život nie je až tak obyčajný- jeho mama predsa zomrela, je adoptovaný a jeho otec je gay... No Sal to nevníma ako nič zvláštne, pretože to je jednoducho jeho život a nemá potrebu vŕtať sa v tom. Jediné, čo ho zaujíma je, aký bude jeho posledný rok na strednej škole, ako stráviť čo najviac času so svojou najlepšou kamarátkou Sam a tak trochu myslí aj na vysokú školu, hoci sa mu o tom ešte veľmi nechce premýšľať. A ako každý dospievajúci chalan aj on narazí na pár prekážok, ktoré narušia jeho pokojné dni. Zistí, že možno vlastne vôbec nevie, čo momentálne chce a že nie je také jednoduché nájsť si vo svete svoje miesto. Kto by teda čakal, že taký obyčajný príbeh vo mne vyvolá toľko pocitov?
<3

„Pozri," pokračoval, ako som povedal, život je umenie, nie veda. Vezmi si napríklad babku. Ona je skutočná umelkyňa." Pozrel hore na oblohu. Ak je život umenie, babka je Picasso."

Autor má jedinečný talent navodiť perfektnú atmosféru a vyvolať emócie tými najjednoduchšími vetami a činmi postáv. Nie len Sal, ale aj jeho otec, babka alebo Sam sú síce obyčajní ľudia plní chýb a nedokonalostí, no to ich robí reálnymi. Keď ide do tuhého, zistíte, že sú to jednoducho dobrí a srdeční ľudia. Nemusia robiť veľké činy, ktorými zachránia svet. Na to, aby ste si ich zamilovali, úplne stačí to, ako sa správajú jeden voči druhému. Budete chcieť mať otca ako Vicente, starostlivého ale chápavého. Budete chcieť mať takú babku, akú mal Sal, plnú života a elánu. Budete túžiť po kamarátke ako Sam, trochu šibnutej, náladovej, no vždy prítomnej. A budete sa chcieť aspoň trošku podobať Salovi, ktorý vidí veci, ktoré si možno iní ľudia nevšímnú a naozaj sa z nich teší, ktorý vás má rád lebo ste jednoducho dobrý človek a je mu jedno, čo si o tom myslia ostatní. A všetky tieto skvelé postavy si jednoducho žijú svoj život, prežívajú pekné chvíle, ale aj znášajú ťažké životné skúšky a tým vás nútia zamýšľať sa aj nad vlastným životom. Zistíte, že veľa vecí sa dá prekonať, keď máte odhodlanie, že ľudia, ktorým na vás záleží tu pre vás budú, aj keď si vy sami neveríte a že je normálne, cítiť sa trochu stratene.

Viem, niekedy si myslíš, že ľudia sú ako knihy. Ale naše životy nemajú jasný a logický dej a my sa nevyjadrujeme krásne a inteligentne ako postavy z románov. Život nie je taký..."

<3
Kniha sa veľmi ľahko čítala, určite aj vďaka kratším kapitolám, no aj vďaka plynulému deju bez hluchých miest. Nie je to taká tá akciou nabitá kniha, vlastne má len pár zápletiek (aj tie však boli dosť zaujímavé a niekedy veľmi prekvapivé). No rýchlo zistíte, že to ani nepotrebuje. Úplne stačí hlavný rozprávač, ktorý je uveriteľný, hlboko cítiaci, mysliaci a vnímajúci, no občas trochu zmätený a sratený.
Ako som už spomínala, autor vie naozaj veľmi autenticky navodiť atmosféru a opísať prostredie. Veľmi živo som si dokázala predstaviť každé jedno miesto, či už to bola zadná veranda Salovho domu kde s otcom radi spolu sedávali, Samin dom, rodinné stretnutia u babky, chodník vedúci do školy... A vlastne som sa tak trochu zaľúbila do Saenzových opisov malých mestečiek, kde človek môže vybehnúť von a za pár minúť sa dostať do kina, ku kamarátovi alebo do obľúbeného obchodu. Začalo mi chýbať leto, také tie teplé ospalé večery cez víkend, keď môžete sedieť na schodoch a v noci sledovať hviezdy a ráno východ slnka (nie že by som za život videla veľa východov slnka, na to som príliš lenivá vstať z postele 😅). Toto všetko tu bolo a neuveriteľne to prospievalo celému príbehu.

Takže ak máte náladu na nenáročnú knihu, ktorá síce neponúka veľkolepé scény a činy, no ktorá vás upozorní na krásu v malých veciach a donúti trochu popremýšľať nad životom- toto je určite ona ♡