pondelok 21. januára 2019

RECENZIA: Magnus Chase #3 Loď mŕtvych (Rick Riordan)

Originálny názov: Magnus Chase and the Gods of Asgard #3 - The Ship of the Dead (2017)
Dátum vydania u nás: 2018
Počet strán: 408
Vydavateľstvo: Fragment

Anotácia: Loki, boh všetkého zla, sa chystá vyplávať na Lodi mŕtvych a začať ragnarök – deň skazy deviatich svetov. Magnusa a jeho kamarátov čaká neľútostný boj o čas. Musia zabrániť tomu, aby loď z nechtov vôbec vyplávala. Cestu cez oceán im budú strpčovať rozzúrení morskí bohovia, nepriateľskí obri i draci chrliaci oheň. Magnus však bude bojovať nielen s netvormi, ale aj s démonmi vo svojej hlave. Aby zvíťazil nad bohom lstí, nebude potrebovať silu, ale slová. Pomôcť by mu mohol zázračný elixír, ktorého účinky však môžu byť ničivé. Otázka je, či pre Magnusa, alebo pre Lokiho!

Tak a je to tu, posledná časť zo série Magnus Chase o severských bohoch od Ricka Riordana. Vždy keď končím nejakú z jeho sérií, mám rozporuplné pocity. Väčšinou to síce vyzerá, že je koniec, no Rickove svety sú už také prepletené, že nie je vylúčené, že v ďalšej sérií sa nejaké staré postavy znovu objavia. O tom však až neskôr.

Do tejto knihy som sa rýchlo vrhla a hoci zozačiatku mi trochu trvalo začítať sa, po chvíli sa to už rýchlo rozbehlo. Jednou z najväčších pozitív Rickovho písania je ľahký, vipný a prudko čitateľný štýl, vďaka ktorému zhltnete polku knihy a ani neviete ako. Navyše Magnus je skvelý rozprávač. Je to tak trochu cynik, ale hlavne je strašne vtipný a jeho trefné poznámky stoja za to. Celý čas som sa pri čítaní smiala a bola nadšená kopu referencií na iné knihy, seriály alebo pesničky. Jednoducho som sa nikdy nenudila.
Magnus
Keď som s touto sériou začínala, nemohla som Magnusa neporovnávať s Percym, hlavným hrdinom Riordanových predošlých sérií. Zozačiatku som tam nejaké malé podobnosti videla, rovnako ako aj v hlavnej schéme deja, ktorá je u jeho kníh väčšinou viac-menej rovnaká, no Magnus sa napokon vykryštalizoval ako úplne iná osobnosť. Nie je to taký ten typický hrdina. Absolútne nemá záujem vrhať sa do nebezpečenstva a byť všade prvý. Nerobí mu problém priznať, že má strach a že niečo pokašľal. Jeho jedinou motívaciou je ochrániť svojich priateľov a myslím, že to je jedna z jeho najcharakteristickejších vlastností- je neuveriteľne lojálny a dobrosrdečný. Zdá sa však, že si to často neuvedomuje a ako rozprávač sa dosť zhadzuje. Väčšinou je to v tých medziach humoru, no niekedy o sebe skutočne pochybuje. Je síce pravda, že veľa vecí pokašľal alebo sa mohol zachovať lepšie, ale úprimne, nikto nie je dokonalý. Jeho zlyhania mu často vyhadzujú na oči aj ostatní a hoci to väčšinou bolo vtipné, niekedy som mala pocit, že k nemu boli až príliš hnusní a nevážili si, čo všetko pre nich urobil.

Čo sa týka ostatných postáv... už som spomínala, že k vedľajším postavám som si nevytvorila až taký hlboký vzťah, hlavne čo sa týka Magnusových kamarátov a spolubojovníkov z Hotela Valhalla. Myslím, že to bolo čiastočne aj tým, že nemali v knihách až tak veľký priestor, takže som o nich nič nevedela a prišlo mi ťažko sa do nich vcítiť. To sa v tejto knihe však našťastie zmenilo a dozvedeli sme sa trochu viac o ich minulosti. Toto na Riordanových postavách zbožňujem, že sú naozaj prepracované, každá má svoju (väčšinou zložitú) minulosť a od toho sa odvíjajú aj ich vlastnosti. Gunderson je prchký a krvilačný, pretože sa narodil pred vyše 1200 rokmi v Nórsku za čias vikingov a už v 12. rokoch podstúpil pravý vikingský výcvik. Celý život bojoval a po smrti v tom vo Valhalle pokračoval, keďže to je vlastne jediné, čo einherjari po smrti robia.
Gunderson, TJ, Mallory, Alex a Magnus
Mallory vyrastala v 60 -70. rokoch minulého storočia v nefunkčnej rodine. Svoju božskú mamu nikdy nepoznala a otec bol alkoholik a preto veľa času trávila v spoločnosti priateľov a detí jej veku, ktoré sa cele dni potĺkali po ulici a často sa museli o seba starať samé. Je veľmi výbušná, drzá a nevyspitateľná.
Thomas Jefferson Jr. je syn oslobodenej otrokyne a boha vojny a odvahy. Kvôli tomu nemôže odolať nijakej výzve a preto narukoval do armády počas americkej Občianskej vojny, čo ho napokon stálo život. Ako vojak je veľmi disciplinovaný, nechýba mu zápal pre vec a odvaha.
V predošlej časti sa nám predstavila ďalšia postava, Alex Fierro a hoci sme o nej mali možnosť veľa zistiť už vtedy, aj v tejto časti nám odhalila niečo zo svojej minulosti.
Trochu menej pozornosti dostala Sam, ktorá však stála po Magnusovom boku odzačiatku a tak o nej vieme už celkom dosť.

Úplne iný prípad sú Hearthstone a Blitzen, ktorých úúúplne zbožňujem. Milujem ich vzťah, ako sú na seba naviazaní, hoci o tom nerozprávajú a ako sa navzájom jeden o druhého starajú. Vždy, keď sa jeden z nich ocitol v nebezpečenstve, ten druhý by obetoval celý svet len aby ho zachránil. A to, že to vlastne nikdy nepriznali a jednoducho sa tvária akoby nič, je ešte úžasnejšie.
Rovnako sú veľmí oddaní Magnusovi a snažia sa mu vo všetkom pomáhať. Kapitoly s touto trojicou Magnus-Blitz-Hearth som mala vždy najradšej a nemohla som sa dočkať, keď spolu išli na nejakú ďalšiu misiu. Páči sa mi, akí sú zohratí a vlastne ak by bola celá kniha len o nich troch, vôbec by mi to neprekážalo.

V tejto časti sa po prvýkrát objavil aj Percy po boku Annabeth a tieto momenty, keď sa Rickove svety stretávajú, sú úplne úžasné. Na jednu stranu chcem, aby mali Percy a Annabeth už pokoj a mohli si žiť svoje vysnívané pokojné životy, no na druhú som vždy nadšená keď sa niekde čo i len na moment objavia. Sú to jednoducho rodení hrdinovia, ktorí už viac krát zachránili svet a tak je jasné, že sa na nich takéto situácie budú proste lepiť.

Loki
Keďže ide o tretí a záverečný diel tejto série, už som trochu zbehlejšia aj v severskej mytológií. V predošlých dieloch som mala viac problémov pri všetkých tých nevysloviteľných názvoch svetov, magických predmetov a bohov. Teraz som už vedela viac, za čo vďačím aj predošlým dvom knihám, ale vo veľke miere aj Severskej mytológií od Neila Gaimana, ktorú som čítala pred pár mesiacmi. Spomínal v nej niekoľko mýtov alebo bohov, ktoré sa objavili aj tu a hoci je každá interpretácia trošku iná, hneď sa mi ľahšie orientovalo a čítalo, keď som už čo-to poznala. Veľmi ma to chytilo a hoci to asi nebude také intenzívne ako pri gréckej mytológií, ktorú úplne zbožňujem, aj tá severská má čo ponúknuť a ja nikdy neohrdnem dobrým príbehom inšpirovaným akoukoľvek mytológiou.

Aj táto časť bola plná akcie a napätia. Nad Magnusom a ostatnými visela reálna hrozba konca sveta a tak sa museli pod tlakom vrhnúť do smrteľného nebezpečenstva. Páčilo sa mi, že dej bol premyslený, že najprv museli podniknúť určité kroky, aby sa vôbec mohli pripraviť na ten záverečný boj. No a keďže, ako som už spomínala, bola celá kniha vďaka Magnusovi vtipná, nikdy som sa nenudila.

Naozaj sa mi páčil záver, ktorý to všetko tak pekne ukončil. Naznačil, že postavy majú ešte nejaké plány do budúcnosti, no za týmto ich nebezpečným dobrodružstvom dal jednoznačnú bodku.
Objavil sa tam však Magnusov telefonát s Annabeth, ktorý tak trochu predznamenáva, že sa niečo udeje, no nie som istá, akým spôsobom. Znamená to nejakú akciu v sérií Trials of Apollo, ktorá ešte ani zďaleka nekončí? Alebo sa chystá niečo nové, kde bude hrať rolu Annabeth s Percym alebo aj Magnus? Ak poznáte odpoveď, prosím, dajte mi vedieť dolu do komentárov, pretože mi to nedá spávať 😅