nedeľa 3. júna 2018

RECENZIA: Magnus Chase a bohovia Asgardu (1. a 2. diel)

MAGNUS CHASE A BOHOVIA ASGARDU: PRASTARÝ MEČ

Originálny názov: Magnus Chase and the Gods of Asgard: The Sword of Summer (2015)
Rok vydania u nás: 2016
Počet strán: 496
Vydavateľstvo: Fragment
Väzba: pevná s prebalom

Anotácia: Magnus Chase žije na ulici a spáva pod mostom. Za šestnásť rokov svojho života už zažil viac hrôz a nebezpečenstva než hociktorý dospelý. No to najhoršie ho ešte len čaká! Pretože bohovia Asgardu sa chystajú na vojnu a príšery severskej mytológie – obri, trolovia, vlci a ešte väčšie hrôzy – pripravujú súdny deň. Treba prehľadať deväť svetov a nájsť zbraň stratenú tisíce rokov! 


***

Rick Riordan si ma omotal okolo prsta už svojou prvou sériou o Percym Jacksonovi a prebudil vo mne lásku ku gréckej mytológií. Potom prišla séria Bohovia Olympu, ktorá to zmenila na závislosť a tak sa trochu obávam, čo sa stane, keď dočítam jeho tretiu sériu Trials of Apollo. Jeho ďalšie knihy o Carterovi Kanovi a egyptských bohoch u mňa nevyvolali až taký ošiaľ, no aj tie sa mi veľmi páčili. Preto, keď som sa dozvedela, že chystá ďalšiu mytologickú sériu a tentoraz severskú, nemohla som odolať.

O severskej mytológií som toho nikdy nevedela veľa, len to, čo mi ponúkol Marvel- fešného boha Thora v podaní Chrisa Hemswortha, charizmatického nepochopeného hrdninu Lokiho stvárneného Tomom Hiddlestonom a niečo o deviatich svetoch s komplikovanými názvami. Tu je toho omnoho viac a v úplne odlišnom podaní. Zatiaľ čo pri Marvelovkách som zvyknutá na hrdinské scény a plno vznešených postáv, Rick dokáže všetko toto pretvoriť vďaka jeho humoru a nenapodobiteľnému štýlu. Zobrazuje bohov ako bytosti, ktoré žijú už tak dlho, že už sú znudené všetkou tou slávou a hrdinstvom, preto sa radšej prispôsobujú modernej dobe sledovaním seriálov a robením si selfie na legendárnom moste Bifroste. Prečo nie.
Bolo toho síce veľa- mnoho postáv z rôznych svetov, niekoľko bohov, magických predmetov a tých dlhočizných-a-komplikovaných-názvov-ktoré-som-v-hlave-čítala-len-ako-asdfghjk... Ale Rick už je natoľko vypísaný a zbehlý v tom, čo robí, že to dokáže dávkovať tak, aby si čitateľ zvykol a zo všetkým sa pekne zoznámil.

Páčil sa mi posmrtný život, v ktorom sa hlavná postava Magnus Chase ocitol- legendárna Valhala ako hotel pre nesmrteľných bojovníkov einherjarov. Príbeh rozpráva v prvej osobe a tak je ľahké sa s ním stotožniť. Musel si na všetko zvykať, rovnako ako čitateľ. Magnus je veľmi sympatická postava- vtipný, samostatný a naozaj láskavý. Nejde ho neporovnávať s Percym, ktorý je moja knižná láska a hoci tam nejaké podobnosti sú, z obidvoch ide úplne iná energia. Kým Percy si celkom rýchlo zvykol na osud hrdinu, vždy sa vrhal do každej akcie a nemohol vystáť, keď sa niečo odohrávalo bez neho, Magnus je skôr taký klaďas. Nemyslí si o sebe, že je nejaký hrdina a asi by radšej sedel niekde vonku s falafelom a sledoval dianie, ako stál v prvej línii. Určite nie je zbabelý, no jednoducho vie, kde sú jeho hranice. Veľmi sa mi páčili aj jeho schopnosti, ktoré zdedil po svojom božskom otcovi, pretože mi pripomínal môjho obľúbeného boha z gréckeho sveta.


Hoci tento prvý diel som čítala už dávnejšie, pamätám si, že ostatné postavy mi neprirástli k srdcu tak rýchlo ako tie v Rickových predošlých sériách. Okrem Magnusa som si k žiadnej zozačiatku nevytvorila nejaký extra vzťah, hoci mi prišli celkom sympatické. Najprv sa stretávame s Magnusovými kamošmi bezdomovcami z ktorých sa neskôr vykľuli magické bytosti trpaslík Blitzen a elf Hearthstone. Postupom času som si na nich zvykala čoraz viac a obľúbila som si ich. Hlavne Heartha, ktorý bol veľmi zaujímavá postava, pretože bol hluchý a používal znakovú reč. Navyše bol strašne zlatý a taký... nevinný. Neviem, proste som mala chuť ho vytiahnuť z príbehu a objať ho :3
Ďalšou z hlavných postáv bola valkýra Samirah. Ona bola takou tou typickou silnou ženskou hrdinkou, hoci mala svoje chyby.

Čo sa týka samotného príbehu... veľa ľudí odsudzuje takú tú šablónovitosť, ktorú Rick vo svojich príbehoch používa. Hlavná postava: obyčajný tínedžer so zložitou rodinnou situáciou, ktorý sa zrazu ocitá uprostred mytologického sveta, zistí že jeden jeho rodič je boh a že je "odsúdený" k nesplniteľnej misií, na ktorú ho pošlú samotní bohovia... a potom sa to všetko skomplikuje a zdanlivý úspech strieda niečo oveľa zložitejšie, čo treba prekonať. Ja hovorím: no a čo :D Podľa mňa to na kvalite kníh nijako neuberá a jednoducho to k Rickovi patrí. Vďaka tomu, že každá séria je z iného prostredia, prispôsobuje aj okolnosti a tak vôbec nemám pocit, že by stále písal o tom istom. Naopak, veľmi ho obdivujem, že dokáže mladým takouto formou priblížiť mýty staré tisíce rokov a vytvoriť z nich niečo nové :)

MAGNUS CHASE A BOHOVIA ASGARDU: THOROVO KLADIVO

Originálny názov: Magnus Chase and the Gods of Asgard: The Hammer of Thor (2016)
Rok vydania u nás: 2017
Počet strán: 456
Vydavateľstvo: Fragment
Väzba: pevná s prebalom

Anotácia: Volám sa Magnus Chase. Pred rokom o takomto čase som vyberal smetné koše, spal pod mostom, flákal sa s kamošmi Hearthom a Blitzom, vyhýbal sa policajtom a snažil sa jednoducho prežiť ako bezdomovec. Pred dvoma mesiacmi som z ničoho nič umrel v boji s ohnivým obrom a prebral som sa v hoteli Valhala ako jeden z Odinových bojovníkov einherjarov. Od svojho znovuzrodenia som si už zvykol na veľa podivností. Putoval som po deviatich svetoch a stretal severských bohov, elfov, trpaslíkov a rôzne bandy netvorov, ktorých ani neviem pomenovať. Získal som magický meč a s jeho pomocou spolu s kamarátmi som odvrátil ragnarök – súdny deň. A myslíte, že ma potom čakal zaslúžený odpočinok? Ani nápad! Sotva som našiel Meč leta, už aby som sa vydal pátrať po ďalšej kúzelnej zbrani, stratenom Thorovom kladive...

***
Druhý diel bol rovnako akčný ako prvý a vďaka tomu, že už som lepšie poznala postavy aj svet, čítal sa mi jednoduchšie a rýchlejšie. Do skupinky hlavných postáv pribudla ďalšia- Alex Fierro, z ktorej som mala najprv zmiešané pocity, pretože som tak celkom nevedela, či je to taká tá nasilu dosadená postava, ktorá má reprezentovať diverzitu v knihách (lebo niektorí ľudia zjavne nedokážu stráviť, keď sa jeden príbeh nehemží postavami všetkých pohlaví, farieb, náboženstiev a kadečoho iného)... a hoci to ešte stále neviem, vôbec mi to neprekážalo a do príbehu jednoducho zapadla.

Najviac sa mi samozrejme páčili narážky na Percyho Jacksona, ktoré sa objavovali v hojnom počte už aj predošlej časti- niektoré názvy kapitol, prítomnosť Annabeth, ktorá Magnusa zasvätila do existencie gréckeho mytologického sveta a posledná veta tejto časti, ktorá predznamenáva prítomnosť samotného Percyho v ďalšej časti... moje srdce plesalo :'D

Dejová linka ma zaujala dokonca viac, ako v prvej časti. Predzvesť Ragnaroku, konca sveta, robila príbeh napínavým a aj dej mi prišiel rýchlejší a trochu svižnejší. Magnus navštívil nové miesta, dokonca aj nejaké nové svety a stretol ďalších bohov... stále sa mi najviac páči Loki, ktorý síce nie je taký "kvázi hrdina" ako ten marvelovský a je o dosť zákernejší a krutejší, no má proste niečo do seba.
V tejto časti som si uvedomila aj také tie najväčšie odlišnosti medzi touto sériou a PJ. Tu mi prídu všetci tí bohovia oveľa prístupnejší a možno to bude aj tým spojením všetkých deviatich svetov, cez ktoré môžu postavy viac-menej voľne prechádzať. Všetko je také hrozne premenlivé a až tak sa neviažu na staré báje a príbehy. Mám pocit, že každý si môže diktovať svoj vlastný osud, pričom v PJ všetko riadi osud a proroctvá, ktoré sa nedajú len tak obísť.

Môžem povedať, že Magnus Chase ma zatiaľ vôbec nesklamal a nemôžem sa dočkať pokračovania a toho, ako to so všetkými postavami dopadne. Severská mytológia toho ponúka ešte hrozne veľa a verím, že Rick nesklame a dokáže z toho vyťažiť čo najviac :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem Albatros Media
Knižku si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára